מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבריחה אל החיים

אני וסבא אפרים
סבא צבי כחייל וסמלי כבוד שקיבל
סבא אפרים מספר את סיפור הצלתו של אביו, צבי הרמן, סבא רבא שלי

נולדתי בישראל בביה"ח אסותא בתאריך 6.1.1951.

בשנותיי הראשונות גדלתי בשכונת התקווה בת"א. באותה תקופה הייתה מלחמת סיני שאותה חוויתי בהכנות של שקי חול שהיו מגננה מפני המטוסים.

גרנו בדירה שהייתה מחולקת לשניים, אנחנו גרנו בחדר אחד שבו היה גם המטבח. השירותים היו משותפים עם השכנים מדירה השנייה, הצפיפות מאוד הקשתה על הורי. עקב הקושי הרב עברנו לגור בעיר חולון שהייתה עיר החולות. את ילדותי העברתי במשחקים רבים כמו כדורגל, חמש אבנים, קלאס, מחבואים וכו'. בילדותי כמעט ולא היו כבישים ומכונית את רוב היום בילינו בחוץ עם החברים. בנעורי הייתי בתנועת נוער "השומר הצעיר" ו"התנועה המאוחדת" – אחת התקופות היפות בחיי.

ברצוני לשתף אתכם בסיפור על אבי המנוח, צבי הרמן ז"ל, ששמעתי לאחרונה מחברו הטוב לאחר שאבי הלך לעולמו. אבי מעולם לא שיתף אותנו בסיפור חייו. וכך הסיפור:

אבי נולד בפולין ומשם עברו הוריו לפלשתינה (ארץ ישראל). באותה תקופה שלטו בארץ הבריטים וחבר'ה צעירים החלו להתנדב לשרת בצבא הבריטי. אבי היה חלק מהמתנדבים. עם גיוסו הועבר למחנה בארץ שנקראת לוב כחייל פשוט. לאחר תקופה ארוכה שלא ראה את הוריו ושקע בדיכאון עקב כך, הוא החליט לערוק (לברוח) לארץ ישראל.

תמונה 1

  המדליות וסמלי הכבוד של סבא רבא צבי

חברו שהיה אתו יחד (החבר של אבי שסיפר לי את הסיפור שאני מספר לכם), היה קצין בצבא הבריטי, ביקש ממנו לא לברוח. אבל אבי היה נחוש בדעתו לעשות זאת לא משנה מה והחל בבריחה. בהגיעו למצרים, בכניסה לארץ ישראל נתפס ע"י הבריטים והוחזר למחנה בו הוא שירת, שם שפטו אותו. מכיוון שחברו הטוב היה קצין בכיר בצבא הבריטי, הוא הצליח לשכנע את מפקד המחנה לתת לו לשרת כטבח בחדר הקצינים במקום לשלוח אותו לכלא.

תמונה 2

 סבא רבא צבי החייל

באותה תקופה החלה מלחמת העולם השנייה והגרמנים הצליחו לכבוש את המחנה של הצבא שאבי וחברו שירתו בו. הגרמנים לקחו אותו ואת חברו ברכבת לכיוון מחנות ההשמדה, הרכבת עברה דרך יוון אל המחנות.

תמונה 3

  סבא רבא צבי החייל

אבי וחברו החליטו לברוח בכל מחיר. הם סיכמו ביניהם שהם קופצים מהרכבת במרחקים קצרים אחד מהשני וקבעו נקודת מפגש, שכל אחד הולך לכיוון של השני. כך היה, אבי קפץ ראשון מהרכבת והגרמנים החלו לירות עליו. למזלו הוא הצליח לברוח. לאחר זמן קצר חברו קפץ אחריו וגם הוא הצליח לברוח ללא פגע. הם נפגשו בנקודת המפגש ויחד החלו לצעוד במשך יומיים, ללא שתייה ואוכל, עד שהגיעו לכפר יווני קטן. בכפר פגשו שם במשפחה נוצרית נחמדה מאוד, שהסתירה אותם במשך המלחמה וכך ניצלו חייו של אבי וחברו הטוב. 

תשע"ה 2015

מילון

פרטיזאנים
פרטיזן הוא כינוי ללוחם בצבא לא-סדירשפועל נגד כוחות כיבוש. הכינוי מתייחס בדרך כלל ללוחמים בתנועות מחתרת נגד הכיבוש הנאצי באירופה בתקופת מלחמת העולם השנייה

וטארנים
הווטרנים היו בשירות פעיל באחד מצבאות בעלות הברית או במחתרות שנלחמו בנאצים

ציטוטים

”במלחמת סיני שאותה חוויתי ע"י הכנות של שקי חול ששימשו מגננה מפני המטוסים.“

”את ילדותי העברתי במשחקים רבים כמו כדורגל, חמש אבנים, קלאס, מחבואים וכו'“

הקשר הרב דורי