מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הברחת ספינות משרבורג

סבא אשר והנכדה שירה
סבא אשר על הסטיל
השתתפותו של סבא במבצע הברחת ספינות הטילים משרבורג

קוראים לי אשר מלכה ואני יליד מרוקו מהעיר קזבלנקה.
הסיפור על הברחת ספינות משרבורג 
התגייסתי  לצה"ל בשנת  1969 לחיל הים, כי אני בוגר בית ספר ימי מכמורת. חיל הים שלח אותי לקורס חובשים קרביים ולאחר מכן להשלמה חילית שם למדנו את כל נושאי הרפואה הימית. בגמר הקורס הוצבתי במרפאה של בסיס חיפה של חיל הים. בחירת החיילים לביצוע המשימה בחודש ספטמבר 1969 המפקד הישיר שלי במרפאה קרא לי לשיחה ושם נאמר לי בסודי סודות שאני מיועד לצאת לחו"ל ללא שום רמז למה זה מיועד.
 
לאחר כשבועיים נקראנו למפקדה של מפקד הבסיס כל החיילים שנבחרו לצאת לחו"ל. בשיחה זו התחילו לטפטף לנו שאנו מיועדים לצאת למבצע מסוים. בחירת החיילים נעשתה לפי הנתונים שיש בצה"ל על כל חייל, בנתונים שלי מצוין שאני כותב ודובר צרפתית שוטפת, לכן בחרו אותי למבצע זה. שמירת הסודיות בבית במפגשים של כל החיילים שהשתתפו במבצע חויבנו לשמור על סודיות מוחלטת, נאמר לנו שאפילו להורים אין להגיד אף מילה בנושא. המשך הטיפול בניירת, דרכון, תעודות. 
 
לי הכינו תעודת סטודנט לרפואה וכך לכל חייל נתנו תעודה מתאימה במידה ויתושאל בכניסה לפריז. באותם מפגשים בבסיס חולקנו לקבוצות של חמישה עד שישה חיילים כשאחד לפחות דובר צרפתית על מנת שבצרפת כל קבוצה תוכל  להתנייד באופן חופשי.  החלטת ממשלת ישראל להבריח את הספינות ארצה כידוע בזמנו ממשלת צרפת הטילה איסור מכירת  נשק לישראל וספינות טילים שהוזמנו.
 
במספנות שרבורג היו לקראת סיום הכנתם של חמש ספינות טילים, ללא ציוד נלווה כמו רדאר, מכשירי ניווט ועוד. על אף שמלוא תמורתן שולמה עוכבו הספינות בצרפת. ממשלת ישראל החליטה להבריח אותם ארצה.הכנות למבצע בארץההכנות לקראת היציאה לפריס נמשכו עד לחודש דצמבר, בינתיים הובהר לנו שיש חיילים שנמצאים  בשרבורג למעלה משנתיים תפקידם היה ללוות את בניית הספינות וללמוד כמה שיותר על הספינות. הצוות הרפואי שיצא כלל רופא אחד ושני חובשים, הצוות הרפואי הכין את הציוד הרפואי בארץ שכלל: ערכות החייאה, ערכות ניתוחים קטנים, הרבה נוזלים (אינפוזיות), תרופות וחומרי חבישה. 
 
במשך כל זמן ההכנות בארץ תורגלנו לעבוד בשיתוף פעולה של הצוותים שאורגנו מראש.קבלת דרכון לכל חייל עם מקצוע לחיילים שנבחרו לצאת למבצע הוציאו דרכונים במיוחד למבצע זה.  לכל חייל ניתן תפקיד ומקצוע שהוגדרו לא מראש לדוגמה: לי נתנו כרטיס סטודנט לרפואה, זה היה הכי קרוב למקצועי הצבאי – חובש. זמן היציאה מהארץ נקבע כשבוע לפני ראש השנה האזרחי לנוצרים, התכנית הייתה להפתיע את כל עובדי המספנה בשרבורג.  שעת היציאה נקבעה בסוף חודש דצמבר בחצות בדיוק ברגע שמתחלפת השנה (כלומר בראשון בינואר 1969 השנה החדשה).  כמובן כשמתחלפת שנה אזרחית כל עובדי הנמל ועובדי המספנה  בשרבורג נמצאים בחופשה לרגל החג.
 
נחתנו בשדה התעופה דגול בשעה 06.00. הרכבת הראשונה בבוקר יצאה לשרבורג כך שהיינו חייבים לחכות לרכבת של חצות, עד חצות טיילנו ברחובות פריס, כל צוות עם דובר הצרפתית שלו. בחצות עלינו על רכבת לשרבורג כאשר זמן הנסיעה הוא שש שעות, הגענו לשרבורג בסביבות השעה שש בבוקר, מיד צוותנו לספינות. התארגנות ונסיעה למספנות שרבורג הספינה שלי נקראה אח"י חנית, על מנת שנוכל לצאת מצרפת לחיל הים היה כיסוי שהוכן מראש, הכיסוי היה של חברה לחיפושי נפט בשם "סטאר בורד" ששייכת לפנמה, הספינה שלי אח"י חנית ניקראה "סטאר בורד 5" . להזכירכם היינו צריכים להוציא חמש ספינות משרבורג.
 
היציאה מצרפת לארץ בליל הסילבסטר בחצות עם הזיקוקים הראשונים ניתן האות להתכונן ליציאה משרבורג.מיותר לציין שבחודש זה הים היה גבוה מאוד. בשפת הימאים גובה הגלים היה תשעה עד עשרה מטרים במצב ים זה קשה מאוד לספינות קטנות לצאת לים הרחב.יצאנו בסופו של דבר מהמספנה כשעתיים לאחר חצות כאשר הים נרגע והגלים היו שבעה עד שמונה מטרים.
 
המסע לכיוון ישראל החל כאשר ספינה אחת בלבד הייתה מצוידת במכ"ם והיא הובילה את כל חמשת הספינות, אפשר לומר שארבעת הספינות היו ללא אמצעי ראייה וגילוי.כל זמן ההפלגה התנדנדנו חזק מאוד עם הספינות בגלל הגלים והצוותים בספינות התחילו להרגיש לא טוב, המון הקאות וכמעט היה בילתי אפשרי לאכול. בדרך נפגשנו פעמיים עם אוניות אם שתפקידן היה לתדלק אותנו, הסיוט הכי גדול היה להמתין במקום, קשורים לאניית האם ומתנדנדים תוך כדי התדלוק.בזמן ההפלגה חששנו גם  שהצי המצרי ינסה לחכות לנו בדרך. חיל הים הכין מראש דרך חלופית למילוט במידה והינו מתגלים על ידי המצרים במכ"ם.למזלנו הכול עבר כפי המתוכנן והמשכנו בדרכנו.הגענו למספנות ישראל בחיפה, נכנסנו למספנה בשעות החשכה על מנת למנוע מעיתונאים להגיע למקום.
 
ממספנות חיפה נסענו לבסיס חיפה בבסיס חיכו לנו שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל חיים בר לב, מפקד חיל הים בוצר (צ'יטה) וכל קציני הבסיס, קיבלו אותנו בשולחנות ערוכים בכל טוב. לאחר טקס הקבלה ניתן לכל חייל להתקשר להורים ולספר שהגענו לישראל. חיל הים כיוםחיל הים השתפר ביכולת שלו עם קבלת חמשת ספינות הטילים שנקראו אח"י חנית, אח"י סופה, אח"י חץ, אח"י געש ואח"י חרב.
 
כיום יש בחיל הים ספינות טילים גדולות יותר, משוכללות יותר, מהירות יותר וניתן לשהות בים לתקופות ארוכות ללא צורך בתדלוק נוסף.
 
משוב על תכנית הקשר הרב דורי
משוב של שירה הנכדה:
אני מאוד נהניתי לעבוד עם סבא וגם למדתי עליו המון דברים חדשים, עכשיו אני יודעת שאני צריכה להתעקש יותר שסבא יספר לי סיפורים מהעבר שלו ובסך הכול אני מאוד נהניתי מהפרויקט הזה ואני שמחה שהתעקשתי לעשות את הפרויקט ביחד.
 
משוב סבא אשר:
שירה היא נכדתי הראשונה והמיוחדת, היא זיכתה אותי בתואר הנכסף "סבא" עם הולדתה הביאה לי ולכל המשפחה שמחה בלב, נחת וחוויות משותפות לרוב. כששירה פנתה אלי ואל סבתא להצטרף לפרויקט הייתה התלהבות רבה מהרעיון, ואני זה שזכיתי לכך. המפגשים הקבועים אחת לשבוע במסגרת בית הספר היו עבורי חוויה מיוחדת במינה, הייתה לי הזדמנות לראות את שירה מקרוב כתלמידה בבית הספר ולהכיר מקרוב את הסביבה הלימודית שלה. בשגרת היומיום לא מזדמן לספר הרבה על עברי. המפגשים יצרו הזדמנות טובה לספר ולתעד את אחד מסיפורי חיי ולהסביר לנכדתי מידע שלא היה ידוע לה. שירה גילתה עניין רב, התלהבות וסקרנות רבה וגם המון ידע בהפעלת מחשב. העבודה המשותפת שלי כסבא עם נכדתי ריגשה אותי מאוד והסיבה לי הנאה מיוחדת במינה. הפרויקט המשותף דרבן אותי להמשיך לספר לנכדתי סיפורים מהעבר שלי, של משפחתי ושל הקמת המדינה. כל זאת למען החיבור שלהן לשורשים, לאהבת הארץ היפה שלנו ולהעשרת הידע שלהן בתחומים נוספים. ישר כוח להנהלת בית הספר על הרעיון.  
 
העשרה 
ספינות שרבורג: "ספינות שרבורג הוא כינוין של חמש ספינות סער מסדרת סער 3, שנבנו עבור חיל הים הישראלי בצרפת, בפרויקט שלכת, בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20. סמוך להשלמתן הטילה ממשלת צרפת אמברגו על מכירת נשק לישראל, ועל אף שמלוא תמורתן שולמה עוכבו הספינות בצרפת. למרות האיסור הצליחה ישראל למלט את הספינות בדצמבר 1969 ולהביאן לחיפה. הספינות צלחו את הדרך משרבורג עד חיפה במסע בן למעלה מ-3,000 מיל ימי (יותר מ-5,500 קילומטר) בים סוער, כשהן מתודלקות בדרכן בלב ים על ידי אוניות סוחר ישראליות."
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ו, 2015
מורה מובילת תכנית לביאה צינגוט
מדריכה יישובית איילת שחק

מילון

ספינות שרבורג
ספינות שרבורג הוא כינוין של חמש ספינות סער מסדרת סער 3, שנבנו עבור חיל הים הישראלי בצרפת, בפרויקט שלכת, בסוף שנות ה-60 של המאה ה-20. סמוך להשלמתן הטילה ממשלת צרפת אמברגו על מכירת נשק לישראל, ועל אף שמלוא תמורתן שולמה עוכבו הספינות בצרפת. למרות האיסור הצליחה ישראל למלט את הספינות בדצמבר 1969 ולהביאן לחיפה. הספינות צלחו את הדרך משרבורג עד חיפה במסע בן למעלה מ-3,000 מיל ימי (יותר מ-5,500 קילומטר) בים סוער, כשהן מתודלקות בדרכן בלב ים על ידי אוניות סוחר ישראליות.

ציטוטים

”כששירה פנתה אלי ואל סבתא להצטרף לפרויקט, ואני זה שזכיתי לכך.“

הקשר הרב דורי