מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבראד של רחל מחלוף

בראד להכנת התה.
אני וסבתא בבילוי משותף.
ערב ערב סביב השולחן שתינו תה

סבתא רחל נולדה במרוקו בשנת 1957 למשפחת ארג'ואן. סבא ניסים היה סוחר וסבתא עליזה הייתה עקרת בית.

בכל יום כל בני המשפחה היו נפגשים בערב סביב שולחן הסלון בו הונח ה"בראד" (קומקום), תה מעלי נענע ודברים מתוקים שסבתא עליזה הכינה במהלך היום. מפגש התה איחד את המשפחה וכיבד את האורחים. חשוב לציין שהמרוקאים ידועים בהכנסת האורחים היפה שלהם. סבתא רחל לא זוכרת את מפגשי ה"בראד" בבית במרוקו, מכיוון שהיא הייתה קטנה בערך בת שנתיים כשהם עלו ממרוקו.

בזמן שסבתא רחל הייתה בת שנתיים עלו כל בני המשפחה לארץ ישראל במבצע "יכין". בארץ ישראל סבא ניסים לא היה סוחר והוא עבד קשה לפרנס את משפחתו, מסוחר הוא הפך להיות פועל פשוט במחלבות "טרה" .

מבצע יכין

"מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו, בתנאי שיעדם המוצהר אינו ישראל והגוף שמטפל בהגירה אינו גוף ציוני. ארגון ההגירה שנבחר היה היא"ס (H.I.A.S. – Hebrew Sheltering and Immigrant Society). ממשלת ישראל שילמה 50 דולר עבור יציאתו של כל עולה". (ויקיפדיה).

למרות הקשיים הרבים בעלייה לארץ ישראל, כל ערב היו בני המשפחה נפגשים סביב ה"בראד", שותים תה עם נענע ואוכלים את העוגיות שסבתא עליזה הכינה. בכל מפגש היו בני המשפחה משתפים את כולם בנעשה באותו יום, מספרים חוויות ומתייעצים אחד עם השני.

"הבראד" איחד בין בני המשפחה וכל אורח שהגיע הוזמן לתה. כשסבא ניסים וסבתא עליזה נפטרו ביקשה סבתא רחל את ה"בראד" לקחת לביתה כמזכרת מבית הוריה. הקומקום אומנם חפץ אבל סביבו התלכדה כל המשפחה ולכן הוא כל כך יקר עבור סבתא רחל.

תמונה 1

 

הזוית האישית

רחל מחלוף בתכנית הקשר הרב דורי מספרת לאדיר על מסורת  את סיפורו של קנקן – הבראד- מסורת שתיית התה מסורת שהביאו ממרוקו, המלכדת את בני המשפחה.

 

מילון

מבצע יכין
מבצע יכין, שנקרא גם עליה ג', היה מבצע להעלאת יהודי מרוקו. המבצע החל ב-28 בנובמבר 1961 ונמשך עד שנת 1964, ובמסגרתו עלו למדינת ישראל כ-80 אלף יהודים. מבצע זה התבצע מתוך הסכם חשאי עם חסן השני מלך מרוקו, שהרשה ליהודים לעזוב את מרוקו, בתנאי שיעדם המוצהר אינו ישראל והגוף שמטפל בהגירה אינו גוף ציוני.

בראד
קומקום להכנת תה.

ציטוטים

”אל תעצבן את אח שלך הקטן“

הקשר הרב דורי