מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבית והמשק שלנו במושב גן חיים משפחות קליינמן ופאר

סבתא יהודית ואני
סבתא יהודית וסבא אלי ז"ל בחתונה
ההיסטוריה שלנו בארץ ובמושב גן חיים

אמא שלי פסיה ז"ל הגיעה לארץ בגיל 14 עם אחותה התאומה בשנת 1921 מרוסיה הלבנה. אבא שלי שאול ז"ל הגיע לארץ בגיל 19 בשנת 1925 מפולין.

הם נפגשו בקיבוץ איילת השחר (שהיו ממייסדיו) שם נישאו ונולד בנם הבכור דוד ז"ל. את הקיבוץ הם עזבו בשנת 1933 ועברו לכפר סבא ומשם לצופית. שם גרו אחותו, גיסו ואמא של אבא שלי.

הורי עבדו בפרדס גן חיים בקטיף ואריזת תפוזים

תמונה 1

שם הצטרפו לקבוצה שהתארגנה להקים את מושב גן חיים בו נולדנו אחי הצעיר ניסן ז"ל ואני.

תמונה 2

חברי הקבוצה וביניהם הורי עלו על הקרקע בשנת 1936. את ביתם ומשקם בנו הורי במו ידיהם חפרו באדמת החול נקשו עשבים והקימו בית ומשק לתפארת.

תמונה 3

המשק היה משק  חקלאי על פי העקרונות של המושב שבינם כלולים: משק מעורב ועבודה עצמית. במשק גידלו: בתחילה בעיקר ירקות, בהמשך נוסף לול תרנגולות, רפת פרות ופרדס תפוזים.

תמונה 4

במשק עבדו ההורים  בעיקר אמא, אבא היה יוצא לעבודות חוץ בשעות הבוקר ואחה"צ עובד במשק (משום שהמצב הכלכלי באותה תקופה היה לא פשוט). אחיי ואני נרתמנו לעבודה לאחר שחזרנו מבית הספר. למדתי בגן ילדים ובית הספר בצופית תיכון למדתי בכצנלסון בכפר סבא. את השירות הצבאי עשיתי בגרעין נחל עם חברים לתנועת הנוער .

פגשתי את אלי ז"ל בעלי בזמן שירותנו הצבאי בשנת 1959 ונשאתי לו בשנת 1962. בסיום השירות הצבאי, התחלתי ללמוד בבית הספר לפיזיותרפיה שהיה אז בבית חולים אסף הרופא. במשך השנים עשיתי השלמה אקדמית לתואר ראשון ובהמשך למדתי גם לתואר שני

סבא אלי ז"ל נולד ברומניה והגיע לארץ עם אביו אמו וסבתו בשנת 1951 ולמד באלוני יצחק שבזמנו היה בית ספר שקלט ילדי עולים חדשים שהגיעו לארץ באותה תקופה.

תמונה 5

לאחר שנישאנו עברנו לגור בחיפה מכיוון שסבא אלי ז"ל למד בטכניון הנדסת בניין. שם נולדו שלושת ילדינו (אסנת בועז [אבא של אורי] וגל). בסיום לימודיו ולאחר מלחמת יום כיפור (שהייתה עבורי חוויה מאד קשה) חזרנו בשנת 1975 לגור בגן חיים. בנינו קומה נוספת מעל בית ההורים הקיים והתקבלנו כחברים במושב.

בבית זה אני מתגוררת עד היום

תמונה 6

הקמנו סככת צל, בה גידלנו רוסקוס (צמח ירוק שמוסיפים לסידורי פרחים) ליצוא לבורסת הפרחים בהולנד. בנוסף סבא אלי עבד כמהנדס בחברת אשטרום ואני עבדתי כפיזיותרפיסטית ובשעות אחה"צ עבדנו ברוסקוס עם הילדים.

תמונה 7

הזוית האישית

אורי מספר: היה לי ממש כייף למדתי על המשפחה שלי ועל איך חיו פעם.

סבתא יהודית מספרת: היה לי מאד מעניין לשבת עם אורי ולדעת שהוא לומד פרקים במשפחה שלא ידע שאותם הוא שומע בפעם הראשונה. בנוסף למדתי להכיר באורי זוויות שלא הכרתי למרות שחשבתי שאני מכירה אותו היטב, ולראות את היכולות המדהימות שלו בהפעלת המחשב (סריקה צילום העברת צילומים וכו'…) היה לי כיף לעבוד אתו.

מילון

רוסקוס
צמח ירוק שמוסיפים לסידורי פרחים

ציטוטים

”מאחלים לקשר משפחתי חזק כמו שהיה“

הקשר הרב דורי