מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבובה של סבתא חנה

חנה וחנן עם קערת פסח בת 150 שנה
סבתא חנה עם תמונות ילדות
מסעה של בובה

שמי אנט חנה פרץ, אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי השנה, זהו סיפורי:

כשהייתי בת 8 לא היו משחקים משוכללים כמו בימינו, כל משחק שהיה לנו היינו מעריכים אותו ומקבלים בשמחה רבה. באחד הימים, מנהל העבודה של אבא שלי עבר דירה. באותו יום לא היו לימודים ואני נסעתי עם הורי לביתו החדש כדי לאחל להם מזל טוב לרגל המעבר.

כשנכנסתי לביתם החדש ראיתי בובה על המדף הגבוה בספריה. הבובה היתה בלי שערות, אך גדולה ויפה. אמרתי בצרפתית "איזו בובה יפה…". בעלת הבית אמרה לי שהבנות שלה כבר גדולות ולא משתמשות בבובה והציעה לי את הבובה. אני כמובן שמחתי מאוד והיא אמרה לי שיותר מאוחר היא תשלח לי גם מזוודה עם הבגדים של הבובה. לאחר שהבובה היתה בידיים שלי כבר רציתי לחזור הביתה שאוכל לשחק עם הבובה, אך בעלת הבית אמרה לי: ״קודם תתכבדו, תאכלו ואחר כך תלכו, בכל מקרה הבובה שלך!״

כשהגעתי הביתה כל החברים בשכונה רצו לשחק עם הבובה, היה ערך לכל דבר, במיוחד שקיבלתי בובה גדולה ויפה, מאוד נהניתי.

גדלתי והתחתנתי במרוקו בגיל 15 כי אימא לא רצתה שאעלה לישראל לפני שהתחתנתי. בגיל 16 עליתי לארץ ישראל נשואה. לא יכולתי לקחת איתי את הבובה והיא נשארה בבית של אימא במרוקו. כשהגעתי ארצה נולדה בתי הבכורה ואימא קנתה לי שרשרת וטבעת מזהב. אימא הכניסה את התכשיטים לבטן של הבובה וכך שלחה אלי את המתנה ללידה של בתי הבכורה, מוסתרים בתוך הבובה.

נהניתי כל כך, תמיד שמתי את הבובה ליד בתי הבכורה. לאחר ארבע שנים, בשנת 1960, הורי הגיעו לארץ ישראל ואחי הקטן כל הזמן רצה לשחק עם הבובה. תמיד הזהרתי אותו שישמור על הבובה. כשהבת השניה שלי שיחקה עם הבובה הראש נפל לבובה ובעלי שאל אותי "למה את שומרת את הבובה?". עניתי לו שאני רוצה אותה למזכרת.

הבובה הזו עשתה אותי מאושרת.

סרטון בו סבתא חנה משחקת עם נכדה חנן במסגרת מפגש בתכנית

הזוית האישית

סבתא: היה לי כיף להכיר את בית הספר של הנכד שלי, התכנית עוררה בי חוויות משמעותיות מילדות רחוקה שנהניתי לשתף אותן עם הנכד שלי.

מילון

"אלוקים יעזור"
נאמר בכל זמן של אתגר/ קושי/ משבר.

ציטוטים

”תעריכו כל מה שיש לכם“

הקשר הרב דורי