מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הבובה החיה

אנחנו נפגשים עם אזרחים ותיקים בקפה אירופה
לאה נולדה בחלם שבפולין
סיפורה של לאה פלדמוס

לאה נולדה בחלם שבפולין בשנת 1939.

דבר הזכור מאוד ללאה היה כאשר התחבאה ברוסיה בתוך אורווה יחד עם אמה. לפתע האם התחילה עם צירים וצעקות, לאה לא ידעה שאימה בהריון. משום שלאה לא ידעה שאימה בהריון לא הבינה מדוע היא צועקת ואמרה לה לשמור על השקט ולא לצעוק "למה את צועקת יהרגו אותנו?" אימה של לאה לא יכלה להסביר לה מדוע היא צועקת אז לאה סתמה לה את הפה בדאגה שימצאו אותן.

לפתע שמעה לאה בכי של תינוק בהתחלה לא הבינה במה מתרחש ואז מיששה את רצפת האורווה, האמא הפסיקה לצעוק ואמרה התינוק נולד. אימה של לאה שלחה אותה במהירות להביא מספריים לאה בכלל לא הבינה אבל לא חשבה פעמיים וישר יצאה.

לאה מספרת " היה לי כל כך קר והשלג הגיע עד לצוואר פחדתי שיתפסו אותי… עד היום אני מפחדת מהחושך." לאה הלכה בדרכה ופתאום ראתה בית וחששה מאוד שזהו בית של הגרמנים אז היא אומרת " הלכתי על ארבע דפקתי בדלת לא ענו ניסיתי שוב לא ענו. התחלתי לבכות ולצעוק, בסוף ענו. " אני זוכרת בעיני גברת שפתחה לי את הדלת משכתי לה בשימלתה והיא בתגובה אמרה לי להיכנס אמרתי לה לא, לא אמא צריכה מספריים" הגברת הלכה עם לאה עד לאורווה ואמרה ללאה תישארי בחוץ אני אקרא לך.

לאחר כמה זמן, יצאה הגברת ואמרה ללאה להיכנס ונעלמה "מאז לא ראיתי אותה יותר" אומרת לאה. שם התינוק היה אילושה. "טיפלתי באח שלי שנה ולא היה לי אוכל לתת לו, הוא תמיד בכה ואמא הייתה בעבודה כדי לחזור עם מאה חמישים גרם לחם, אח שלי חיי יותר משנה בתוך ארגז פירות ולא התפתח עד שמת מרעב."

הזוית האישית

הקשר הרב דורי בבית ספר אור – קישור לכתבה בבלוג

בבית ספר 'אור' בכפר האורנים יצרו קבוצות אקטיביסטיות – 'התאוררות', כל קבוצה פועלת בתחומים שונים. אחת הקבוצות עוסקת בקשר הרב דורי. הקבוצה מונה 27 ילדים בשכבות ז-ח הפועלים לחיזוק הקשר הבין דורי עם 'קפה אירופה' – ניצולי שואה במודיעין, במטרה לתעד את סיפור חייהם ולצור קשר משמעותי.

מילון

קפה אירופה
"קפה אירופה" "כ- 20,000 ניצולי שואה חיים בירושלים כיום רובם מתמודדים עם אתגרי הזקנה ועם אתגרים ייחודיים להם – פסיכולוגיים, פיזיים וכלכליים. "קפה אירופה" הוא מועדון חברתי-תרבותי לניצולי שואה … ומשמש מקום מפגש לעשרות ניצולי שואה המתגוררים בעיר. לצד קפה ועוגה יכולים המשתתפים לחוות חוויה חברתית – תרבותית ולהעלות זיכרונות משותפים מאותה תרבות מפוארת שהייתה חלק מילדותם ונגדעה על ידי הנאצים. שמו של הפרויקט ניתן לו על-שם בית קפה מקומי בשוודיה שבו התכנסו מדי אחר צהריים לפני 65 שנה יהודים ששרדו את המחנות כדי לחפש אחר קרובי משפחתם".

חלם
חלם היא עיר במזרח פולין. נמצאת במחוז לובלין, ממזרח לעיר לובלין וכ-20 ק"מ מגבול אוקראינה. אוכלוסיית חלם נאמדה בכ-72,595 נפש בשנת 2005. יהודים ישבו בעיר מאות בשנים והייתה בה קהילה יהודית גדולה. במסורת היהודית התפרסמה חלם כבירת הטיפשות והאבסורדיות, ואגדות חכמי חלם הפכו לנכסי צאן ברזל של הפולקלור וההומור היהודיים. ויקיפדיה

ציטוטים

”טיפלתי באח שלי שנה ולא היה לי אוכל לתת לו,“

הקשר הרב דורי