מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האיש שלא חזר הביתה

סבא רבא עומד ומשקיף על הים
הרכבת בה נסעו אנשים מעיר לעיר באוקריינה.
לסבא רבא שלי לאחר מלחמת עולם השניה לא היה בית לחזור אליו כאשר הרגו את משפחתו.

נולדתי בתאריך 8/09/1922 ואחותי דורה ב – 20/05/1920 לשולמן אברם לאונטיביץ ולרובן אנה אברמובנה. אנחנו חיינו בעיר מריאופל שבאוקראינה.

בשנת 1941 הנאצים התחילו מלחמה עם ברית המועצות המאוחדות, הייתי באותה תקופה בן 18 ובעקבות אירוע זה זימנו אותי כחייל בצבא הסובייטי להילחם נגד הנאצים. הארגון הצבאי של ברית המועצות המאוחדות הספיק להוציא אותנו מהעיר ולהילחם בנאצים, אבל בינתיים פלשו לעיר הנאצים והתחילו להרוג בעיקר יהודים ולהשחית רכוש.

ב-1945 המלחמה הסתיימה הודיעו לאנשים על מצב קרובי המשפחה שלהם, לי הודיעו שהנאצים הרגו את משפחתי בגלל היותם יהודים. לא חזרתי הביתה ונסעתי עם חברי לעיר סמרקאט ללמוד באוניברסיטה ולהשיג השכלה (בתחום הוטרינריה), מהמדינה הייתי קיבלתי כסף ודירה למחיה (אם היה חסר כסף הייתי עובד בעבודות מזדמנות).

לאחר לימודי נסעתי לגוליסטאן ושמה מימשתי את השכלתי ופירנסתי את עצמי היטב. לאחר מכן התחתנתי, ונולדו לי ילדים. לאחר מכן עברנו בשנת 1972 לקירגיסטאן וחיינו שם חיים שקטים ופשוטים. המשכנו את חיינו כמה שנים טובות. בשנת 2002 עברנו לישראל עם ילדי ונכדי.

בתאריך 17/04/2016 בהיותו בן 93 מת סבא רבא עם ידיעה שלמרות כל הקשיים יכל להשיג השכלה ולעומת יהודים אחרים הצליח לשמור על קיום משפחתו.

הזוית האישית

קריסטינה פונדין: היום סבתי מספרת לי את הסיפור של סבי, ואני יושבת ומקשיבה לה בסקרנות.

מילון

שולמן
שולמן , שם משפחה יהודי⁻גרמני שפירושו איש בית הכנסת, השם ניתן לרבנים ולראשי בתי הכנסת.

ציטוטים

”"הסלע היחיד שאני יודע שנשאר יציב והמוסד היחידי שאני יודע שעובד הוא המשפחה".“

הקשר הרב דורי