מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האחות הבכורה שהפכה לבת דודה

אני וסבא בתכנית
סבא בילדותו
משואה לתקומה

נולדתי בשנת 1942 לבית עם שתי אחיות גדולות ממני, בבית קטן חדר וחצי, מטבח משותף עם שכנים, וגם השרותים והמקלחת היו משותפים.

באותה תקופה הייתה מלחמת העולם השנייה משפחתה של אמי נישארה בפולניה ולא ידענו מה עלה בגורלם.

בשנת 1948 עם קום המדינה קיבלנו הבייתה מכתב מדודתי אחות אמי שהיא ובתה הקטנה ניצלו, ומתכננות לעלות לארץ ישראל. ההורים סיפרו לי ולאחיותי שהדודה ובתה יעלו ארצה ויבואו אלינו אני זוכר גם את יום הכרזת המדינה זכור לי שבלילה עברו רכבים עם רמקולים ואנשים והכריזו "מדינה חופשית עלייה עברית" ההורים הסבירו לי מה פירוש ההכרזה.

בתחילת שנת  1949 הגיעו אלינו הדודה ובתה הצעירה שהייתה בת 14 שנים ואז סיפרו לי שהדודה היא גם האמא של ניצה אחותי שלמעשה היא בת דודתי.

סיפורה של הדודה ניצה 

בתחילת מלחמת העולם שנייה היו פרעות בעיר הולדתה וינה אביה של ניצה בעלה של הדודה נלקח מהבית ולא חזר. הדודה של ניצה חששה שלא תצליח לשרוד עם שתי הבנות ולכן החליטה לשלוח את בתה הגדולה ניצה שהייתה בת11 לארץ ישראל לדודה שלה אמא שלי. קנו לניצה כרטיס לאנייה שמפליגה לארץ צידו אותה במזוודה של בגדים ובמעטפה שבה היה מכתב עם הכתובת של הורי בדירתם בתל אביב.

האנייה הגיע ארצה ואנשי הסוכנות היהודים קיבלו את  העולים שהגיעו באנייה, באנייה היה מורה לעברית שהיה מורה של ניצה בוינה. הוא היפנה אותה לאנשי הסוכנות היא הראתה להם את המכתב ושלחו אותה במונית לכתובת של הורי בתל אביב.

כך גדלנו בבית עם אחות גדולה, הורי לא ידעו מה עלה בגורלם של האמא של ניצה ובתם הקטנה. בתום המלחמה הגיע המכתב שבו נודע לנו שהם בחיים ואז סופר הסיפור של האחות שהיא בעצם בת הדודה שלי. הם גרו יחד איתנו בדירה הקטנה היינו: הורי, אחותי הגדולה, אילנה ואחותי הקטנה שושי, אני, ניצה הדודה ובתה הצעירה מרתה.

 המצגת שהכנו עם סיפורו המלא של סבא רמי

סרטון היוטיוב שהעלנו

הזוית האישית

נועם: במהלך תכנית זו נהניתי מאוד ולמדתי על עבר המשפחה. בנוסף לזה היה לי זמן איכות איתך. הייתי מאוד שמחה עם הינו עושים את התכנית הזאת עוד הפעם.

סבא רמי: ראשית שאני מאד אוהב את נכדי וגאה בהם. אני מאחל להם הרבה הצלחה בכל שיעשו וילמדו. ושיהינו מהחיים. אני מאד נהנה להכין עם הנכדים את תיעוד וסיפור החיים בתכנית הקשר הרב דורי, שבה יש לי הזדמנות לספר על המשפחה שהם לא הכירו ועל הילדות והעבר שאנחנו חווינו.

רמי יריב תרם סיפורים נוספים למאגר המורשת, לקריאתם לחצו על הקישורים:

ניצחון העם היהודי על הנאצים

מילון

הכרזת העצמאות
הכרזת העצמאות של מדינת ישראל נערכה ביום שישי, ה' באייר ה'תש"ח, 14 במאי 1948 בעיר תל אביב, בבית דיזנגוף שבשדרות רוטשילד 16. בטקס שהתקיים בהתאם להחלטת מנהלת העם כ-8 שעות לפני סיום המנדט הבריטי לפי החלטת החלוקה של עצרת האו"ם בכ"ט בנובמבר 1947, הכריז יושב ראש מנהלת העם דוד בן-גוריון על הקמת מדינת ישראל ונחתמה מגילת העצמאות. ויקיפדיה

ציטוטים

”בתום המלחמה הגיע המכתב שבו נודע לנו שהם בחיים“

”"מדינה חופשית עלייה עברית" “

הקשר הרב דורי