מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האופניים החדשים

אני יואב וסבי אהוד
סבא שלי מקבל סיכת חובל כחניך מצטיין מגולדה מאיר ז"ל
תמימותו של הילד וטוב ליבו של הסבא בימים שלילדים עוד לא היה

האופניים החדשים

שמי אהוד אורי נולדתי בשנת 1950. אני מספר את הסיפור שלהלן לנכדי יואב, בנו הבכור של בני יוחנן.

כשהיינו ילדים קטנים, אחותי אבישג ואני (מרימל'ה ואברהם עדיין לא נולדו) היו לנו סבא וסבתא הן מצד אמא הן מצד אבא. לסבא וסבתא מצד אמא קראו יהושע ויוכבד שגרו בבת-ים, לסבא וסבתא מצד אבא קראו אברהם אבא ואהבה, והם גרו בירושלים. לסבא וסבתא מצד אמא קראנו סבא וסבתא מבת-ים, ומצד אבא סבא וסבתא מירושלים.

בחגים היינו נוסעים לבקרם. את סבא וסבתא מירושלים, היינו נוסעים לבקר בעיקר בחג הפסח ובשמחת תורה.

גם סבא וסבתא מבת-ים וגם סבא וסבתא מירושלים, לא היו עניים אך גם לא היו עשירים גדולים. חיינו בקיבוץ מעגן מיכאל וגם אנחנו לא היינו עשירים גדולים, אבל בקיבוץ היו פרודוקטים (מצרכי מזון) שיכולנו לקחת ולהביא לסבא וסבתא לכבוד החג.

סבא בילדותו בקיבוץ מעגן מיכאל

תמונה 1

באחד מערבי חג שמחת תורה, נסענו לסבא וסבתא מירושלים. היינו נוסעים אז ברכבת, הנסיעה ארכה כשלוש שעות, והורי החליטו להביא הפעם עוף. על מנת שהעוף לא יתקלקל וכן כיוון שסבא וסבתא מירושלים היו אנשים דתיים, והעוף היה צריך לעבור שחיטה כשרה, היינו מביאים את העוף כתרנגולת בעודה בחיים לשחיטה כשרה בירושלים. בנסיעה המסוימת הזו השתחררה קשירת רגלי התרנגולת וזו פרצה בניסיון בריחה בקרון הרכבת. בסופו של דבר אחרי מהומה לא קטנה, אבי הצליח לתפוס את התרנגולת הסוררת שהגיעה לפגישה מוצלחת עם השוחט.

בשכנות לסבי וסבתי מירושלים גרו גם דודתי שלומית ומשפחתה. שלומית, בעלה מרדכי ושני ילדיהם, בני דודתי, שמואל המתקרא מולו וגלעד. לשמואל וגלעד היה תלת-אופן, ובביקורנו אצלם נהנינו מאוד לרכוב על אופניים אלה. לנו בקיבוץ היו מעט צעצועים ותלת-אופן היה חלום רחוק.

עם חזרתנו לביתם של סבי וסבתי, אחרי ביקורנו אצל מולו וגלעד אמרתי לתומי: "לי אף פעם לא יהיו אופניים כאלו".

סבא שלי בצעירותו

תמונה 2

 

לפתע, ללא אומר ודברים, סבי חבש כובעו, לבש מעילו ויצא מהבית. כעבור כשעתיים חזר סבי הביתה ובידיו חבילה גדולה, עטופה בנייר עטיפה חום וקשורה בחוט סיזל לבן. סבי נתן לי את החבילה ואני פתחתיה בלב פועם. מה יכול להיות בחבילה? והנה להפתעתי הרבה תלת-אופן! מה רבה הייתה שמחתי, שחלום שחשבתי שלעולם לא יתגשם, הנה התגשם.

עם חזרתנו הביתה לקיבוץ, כמובן הבאתי את האופניים לגן ג', זה היה שמו של גן הילדים שבו גדלתי. בגן כמו בקיבוץ הכל היה של כולם, ומן הסתם גם תלת-האופן הפך לרכושם של כל ילדי הגן. וכך גז חלומי, שלפני רגע התגשם, שיהיה לי תלת-אופן משלי.

מאלבום התמונות של סבא                                    

תמונה 3

מהאלבום המשפחתי

          

תמונה 4

הזוית האישית

יואב אורי: אני נהנתי מאוד עם סבא שלי במפגשים וגם סבא שלי נהנה במפגשים של תכנית הקשר הרב דורי.

מילון

חוט סיזל
חוט העשוי מסיב טבעי מצמח הסיזל, בימים שהחוטים עדיין לא היו עשויים מחומרים סינתטיים

מעגן מיכאל קיבוץ
היישוב הוקם ב-25 באוגוסט 1949 על ידי הצופים העבריים, על אדמות ביצות כבארה שיובשו, והיה הקיבוץ הראשון של התנועה. נקרא על שמו של מיכאל פולק, מייסד מפעל המלט "נשר" ואחד מחברי ארגון פיק"א. ויקיפדיה

ציטוטים

”"לפתע, ללא אומר ודברים..."“

הקשר הרב דורי