מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האונייה סטרומה – הספינה ירדה למצולות על כל נוסעיה

אני וסבתא שרה
סבתא שרה בצעירותה
בשנת 1940 דודי מישו מפליג לארץ מרומניה ודודי היה בינהם

בשנת 1940 דודי מישו החליט לעלות לארץ מרומניה עקב הכרזת מלחמת העולם השנייה
 
סבתא שרה בליזון משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם הנכד ניב. סבתא שרה מספרת לניב את סיפור על הדוד שלה מישו שעלה לישראל באנייה סטרומה סיפור עלייה טרגי.
 
סטרומה הייתה אוניית מעפילים שאורגנה במסגרת עליית "אף על פי" של אצ"ל (ארגון צבאי לאומי). היו עליה יהודים שנמלטו מרומניה הפאשיסטית, זו הייתה ספינת נהרות בת יותר ממאה שנים שהייתה רקובה ברובה ואסור היה להעלות עליה יותר ממאה איש. אף על פי כן הצטופפו על סיפונה בצאתה כ – 769 מעפילים ובניהם דודי מישו. 
 האנייה סטרומה 1942 – ויקיפדיה 
תמונה 1
 
האוניה יצאה מנמל קונסטנצה שברומניה בתאריך 12 לדצמבר1941, בדרכה לאיסטנבול, בכוונה לעבור במיצרי הבוספורוס והדרדנלים ולהגיע לארץ ישראל. סטרומה נבנתה בשנת 1867 ושטה בעיקר על הדנובה, מצבה התחזוקתי היה ירוד, אך בלית ברירה הפעילים היהודים מישראל שבאו להעלות את היהודים מארצות אירופה השתמשו בה כאוניית מעפילים לצורך ההפלגה.
 
האונייה יצאה לדרכה והגיעה לחופי תורכיה בדרך התקלקל מנועה של הספינה והיא נגררה לנמל איסטנבול שם עגנה במשך כחודשיים. כל מאמצי הסוכנות היהודית לשכנע את השלטונות הבריטיים בארץ ישראל להתיר את בואה של האוניה לארץ עלו בתוהו. הבריטים סירבו להצעת הסוכנות שנוסעי סטרומה יבואו לארץ על חשבון מכסת הסרטיפיקטים (אישורי כניסה לארץ שנתנו הבריטים ליהודים 2500 נפש לחודש בלבד, גם במהלך כל המלחמה בה עלו מיליונים בעשן הכבשנים).
 
עשרה שבועות שהתה סטרומה באיסטנבול באיזור הבידוד, לאחר עשרה ימים הותר לשמעון ברוד, נציג הג'וינט בתורכיה, להעביר לאונייה פעם בשבוע מצרכי מזון, אולם הצפיפות והתנאים הקשים נתנו את אותותם, וקשה מכל היה הייאוש שהחל לחלחל בקרב העולים. הם קיוו שיורשו לרדת לחוף באיסטנבול ומשם לנסוע ברכבת לארץ-ישראל, אולם ככל שחלף הזמן הלכה והתפוגגה התקווה.
 
בתאריך 23 בפברואר 1942 החליטו הטורקים להיפטר מן הספינה בכל מחיר. הספינה חסרת עוגן ועם מנוע מקולקל נגררה ללב ים והושארה שם ללא מזון ומים. הדבר נודע לבריטים ששלטו אז בארץ ישראל והרולד מקמייקל הנציב העליון בארץ-ישראל עשה מאמצים על אנושיים לשכנע את ממשלת טורקיה לעכב את האונייה ולמנוע ממנה להגיע לארץ. במסגרת מאמצים אלו הרוסים קיבלו הודעה אנונימית שבה נאמר כי על סיפון האונייה יש נשק ועל כן ברגע שהטורקים שוכנעו להיפטר מהאונייה הם גררו אותה ללא מנוע וללא אוכל עם כל 769 הנוסעים על סיפונה ללב האוקיינוס.
 
צוללת סובייטית (רוסית) זיהתה את "סטרומה" כאוניית אוייב ושיגרה אליה טורפדו. לפנות בוקר נשמעה התפוצצת גדולה והספינה ירדה למצולות על כל נוסעיה דודי מישו בניהם. אומנם מישו היה שחיין מעולה וספורטאי מצטיין אבל כנראה שכל הייתרונות הללו לא הואילו לו במקרה זה, ועל כן הוא טבע.עד היום אני מצטערת על כך שלא זכיתי להכיר אותו מקרוב ולא רק מסיפורים שבמקרה זה נגמרו בסוף עצוב.  
 
אדם אחד שרד אסון זה, שמו דוד סטוליאר, ששרד על מנת לספר את קורות מסעה וטביעתה של האונייה סטרומה. דוד נתגלה על ידי דייגים טורקים והובא לחוף ולאחר המלחמה היגר לארצות הברית. ביולי  שנת 2000 גילו צוללנים טורקים את שירדי האונייה הטבועה. זמן מה לאחר מכן יצאה למקום משלחת מטעם מוזיאון השואה בוושינגטון לעריכת טקס זיכרון.על שרידי האונייה הוצמד השלט "סטרומה", ומשפחות הניספים והניצול היחיד, דוד סוליאטר, אמרו קדיש. 
יהי זכרם מבורך
 
העשרה
"סטרומה היא אוניית מעפילים שנשאה על סיפונה כ-760 פליטים יהודים שניסו להימלט מרומניה הפשיסטית שבהנהגת יון אנטונסקו, והוטבעה בים השחור על ידי צוללת סובייטית. האונייה אורגנה במסגרת מפעל ההעפלה אף על פי של האצ"ל. טביעת כל מעפיליה ואנשי צוותה למעט אחד נחשבת לאסון הגדול בתולדות ההעפלה לארץ ישראל ולאסון הגדול ביותר בהיקפו של טביעת אונייה אזרחית בזמן מלחמת העולם השנייה". ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

סטרומה
סטרומה היא אוניית מעפילים שנשאה על סיפונה כ-760 פליטים יהודים שניסו להימלט מרומניה הפשיסטית שבהנהגת יון אנטונסקו, והוטבעה בים השחור על ידי צוללת סובייטית. האונייה אורגנה במסגרת מפעל ההעפלה אף על פי של האצ"ל. טביעת כל מעפיליה ואנשי צוותה למעט אחד נחשבת לאסון הגדול בתולדות ההעפלה לארץ ישראל ולאסון הגדול ביותר בהיקפו של טביעת אונייה אזרחית בזמן מלחמת העולם השנייה.

nav?
אונייה בשפה הרומנית

ציטוטים

”סטרומה הייתה ספינת נהרות בת יותר ממאה שנים.“

הקשר הרב דורי