מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האונייה "נגבה " הביאה עולים מתוניס

גילה ואגם
תמונות ממשפחתה של גילה
סיפורה של סבתא גילה מתוניס ליישוב "סמדר"

אגם בן עטיה מביאה את סיפורה של סבתא גילה:
סבתא ומשפחת עלו לארץ ישראל בשנת 1955 כשסבתא הייתה בת שבע. הם עלו לארץ באנייה. בעת ההפלגה באנייה, אחות של סבתא, רחל שהייתה בת שלוש חלתה באדמת קשה. הם עלו באנייה "נגבה" והם שטו במשך חודש, הורידו אותם במרסי שבצרפת. במשך שלושה חודשים חיו באוהל גדול יחד עם 15 משפחות שלא הכירו אחד את השני. רק אחר כך העלו אותם לארץ. מהנמל באו ולקחו אותם במשאית. הם היו חמש משפחות, משפחה אחת לא רצתה לרדת מהמשאית וכל המשפחות האחרות ירדו בלי בעיות. הם הגיעו למושב "סמדר".  
 
לא היו כבישים לא היה חשמל בישלו רק על פרימוס המצב היה קשה לא היו הרבה דברים והיה קשה. בבית של סבתא היו רק שני חדרים ומטבח. מהיד לפה. אחים של סבתא נשארו בבית עד שהם גדלו והתחתנו. המשפחה של סבתא שלי הביאה לארץ ישראל תרנגולת וכל יום הייתה להם ביצה מהתרנגולת.
 
סבתא למדה בישראל שבע כיתות מכיוון שכבר הייתה גדולה כשעלתה לארץ. לסבתא בבית הייתה רפת ועזרה ברפת חלבה פרות וקצרה ירקות לתת לפרות. כשחזרה מבית ספר אכלה ארוחת צהריים חמה שאימא שלה הכינה. סבתא עזרה בעבודות בית. היא התחילה לעבוד בגיל 16 באוהלו במטבח או בחדר האוכל . אז היו תנאים קשים האמא  פירנסה את המשפחה והאבא לא יכל לעבוד.
 
כשהילדים גדלו הם עזרו בפרנסת הבית. הם היו שמונה אחים וכולם הלכו לעבוד ועזרו למשפחה. שמות האחים: אברהם – עבד בדגניה, הוא עבד במטעים. מרי – לא עבדה.  חנה – עבדה ב"אוהלו" עם סבתא.  רוז'ה -עבד בדואר. דינה- עזרה לגננת בסמדר.  ז'ולי – עבדה באוהל יוסף, הוא היה בצבא קבע. רחל – עבדה בבית ירח. את כל המשכורות שקיבלו העבירו למשפחה במשך הזמן נפטרו שניים מאחיה של סבתא: חנה ורוז'ה, יהי זכרם מבורך.
סבתא הכירה את סבא כשהייתה בת 15 בקולנוע והם התחתנו כאשר היא הייתה בת 19, רק לאחר שסבא סיים את הצבא סבתא התחתנה בתאריך ה- 26.6.1966 סבתא התחתנה ביבנאל בבית העם. את כל האוכל אמא של סבתא הכינה, כי פעם לא היו קייטרינג או בתי מלון בחתונה, לא היו הרבה מוזמנים אלא רק 150 אנשים החתונה הייתה יפה וכולם רקדו ריקודי מעגלים. לאחר החתונה הם קנו בית ברחוב ההסתדרות.
שמות ילדיהם: מושיקו – ילדה בגיל 21. 1.4.1967 אייל – ילדה בגיל 22 . 21.7.1968 . כוכב – ילדה בגיל 23 . 7.11.1969 חן – ילדה בגיל 25. 8.1.1971 מירב – ילדה בגיל 27 , 24.2.1973.
 
חגים ומועדים
בערב העצמאות המשפחה של סבתא הייתה מכינה עגלה עם כל הציוד לפיקניק. הם היו נוסעים לכינרת מבלים ונהנים. בכל חג פורים סבתא הייתה קונה לילדיה תחפושות של מלך, חיל הים, קאובוי, יפנית, מלכת אסתר.
 
הנכדים של סבתא
קורל, שיר, שקד, עומרי, שליו, סתיו, טל, תומר, עילאי, אגם אופק, אייר, עופרי, יהלי, יהונתן. סבתא אוהבת מאוד את כל הנכדים וכל יום אחרי בית הספר הם באים לאכול ארוחת צהריים אצלה בבית.
 
העשרה
מושב סמדר: "סמדר היה מושב עובדים ועולים שנוסד בשנת 1956 על ידי איכרי המושבה הסמוכה בית-גן עולי טוניס, בבקעת יבנאל מצפון למושבה יבנאל שבגליל התחתון. המועצה המקומית שהוקמה בשנת 1950, הורכבה מארבעה יישובים הצמודים זה לזה: יבניאל, בית וגן, משמר השלושה וסמדר. שלושת הראשונים היו במקור מושבות ואילו סמדר המרוחק יותר היה מושב. לימים צורף המושב למועצה המקומית יבנאל בדומה למושבה בית-גן ומושב משמר השלושה שצורפו למועצה המקומית יבנאל כבר בשנת 1953‏".
 
תשע"ו, 2015

מילון

סמדר - מושב
סמדר היה מושב עובדים ועולים שנוסד בשנת 1956 על ידי איכרי המושבה הסמוכה בית-גן עולי טוניס, בבקעת יבנאל מצפון למושבה יבנאל שבגליל התחתון. המועצה המקומית שהוקמה בשנת 1950, הורכבה מארבעה יישובים הצמודים זה לזה: יבניאל, בית וגן, משמר השלושה וסמדר. שלושת הראשונים היו במקור מושבות ואילו סמדר המרוחק יותר היה מושב. לימים צורף המושב למועצה המקומית יבנאל בדומה למושבה בית-גן ומושב משמר השלושה שצורפו למועצה המקומית יבנאל כבר בשנת 1953‏.

פרימוס
הוא כירה ניידת הפועלת באמצעות לחץ, שנפוצה מסוף המאה ה-19 ועד אמצע המאה ה-20.

ציטוטים

”למרות קשיי העלייה, הצלחנו להקים פה משפחה לתפארת“

הקשר הרב דורי