מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האוהל כוסה בשלג

משחקים בבית גיל הזהב
עליה מתימן
מהאוהל למושב

"שמי נעמי ענקי, נולדתי בתימן ועליתי לארץ ישראל בשנת 1949 תקופה של הקמת המדינה , הייתי בת 9.

אני זוכרת כשהגענו לארץ ישראל, העבירו אותנו למחנה בראש העין ושם גרנו. בשלב הראשון המטבח היה מרכז הבית, שם אהבנו לשבת ולאכול ביחד. לאחר מכן הועברנו למגורים ב"עין שמר".

 שלג כבד בארץ – 1950

"בשנת 1950 אירע אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים". (ויקיפדיה)

במחנה העולים בעין שמר קרה לי מקרה שזכור לי עד היום – ירד שלג כבד, גרנו באוהלים והאוהל שלנו כוסה כולו בשלג. מכובד השלג האוהל קרס ונפל עלינו ואז נשארנו בלי מחסה במשך כמה שעות. לקחו אותנו משם למקומות אחרים וניסו לחמם את החדרים בכל מיני דרכים, אך היה מאוד קר וזה לא עזר. במחנה זה גרנו כמה שנים ולאחר כמה זמן העבירו אותנו לגור במושב זבדיאל שבדרום הארץ. במושב גרנו בבית קטן ואחר כך לאט לאט ובעבודה קשה בנינו בית גדול ומרווח."

"הילדים שלי גדלו והתחתנו וב"ה הביאו לנו נכדים ונינים. יש לי 23 נינים ואני עכשיו מאושרת שהקמתי משפחה ודור חדש בארץ הקודש היא ארץ ישראל."

 העלייה לישראל

תמונה 1

הזוית האישית

התלמידות: נהנינו להגיע לבית הקשיש ולשבת ולשוחח עם נעמי. היו פעמים שנעמי לא הגיעה ולכן לא הספקנו לשמוע ממנה הרבה סיפורים, אך שמחנו על מה שהספקנו לשמוע ממנה. אנו מודות לה על כך. נוסף על כך תכנית הקשר הרב דורי, לימדה אותנו על יחס והקשבה למבוגרים ועל התקופה של הקמת המדינה ומה קרה בארץ בדורות הקודמים.

קישור לקובץ הסיפור של נעמי ענקי

קליפ מעורבות בקהילה הקשר רב דורי – "מרכז יום לקשיש" שבישוב אבן שמואל

מילון

מושב
מוֹשָׁב הוא צורת התיישבות כפרית ייחודית למדינת ישראל, אשר מאגדת קבוצה של תושבים (לרוב חקלאים) במסגרת כלכלית שיתופית. (ויקיפדיה)

 שלג כבד בארץ - 1950
 בשנת 1950 אירע אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים.

ציטוטים

”מאושרת שהקמתי משפחה ודור חדש בארץ הקודש היא ארץ ישראל“

הקשר הרב דורי