מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האהבות של סבתא רבקה זוהר

אני מיכל וסבתא שלי בבית ספר הגומא
סבתא שלי בצבא הייתה מפענחת כתבי סתר
סבתא רבקה שלי שאוהבת לטייל

קוראים לי רבקה על שם סבתי. שם החיבה שלי הוא קיקי. שם המשפחה הקודם שלי הוא 'זורדה' והוא שונה לזוהר לאחר הנישואין, אני שלמה עם השינוי. נולדתי בארץ ישראל בחיפה בתאריך 12.1.1948 ואני מציינת את יום ההולדת שלי בזה שהילדים והנכדים שלי חוגגים לי ומפנקים אותי. אני האחות הקטנה במשפחה ויש לי עוד שני אחים – חנן ויוסי, ואני הכי מפונקת.

גדלתי בקרית חיים עד גיל 7. בגיל 7 עברנו לבת גלים בחיפה. בבית היו שלושה חדרים עשוי מבטון. היינו בבית חמישה אנשים וכלב. חפצי הילדות שהיו לי שם היו בובה ומשחק שחמט. האירוע המיוחד שהיה לי זה שבגיל 3 ירד שלג בכל הארץ, והגננת הביאה אותי הבייתה והיה מראה מרהיב מהשלג. תחביב שהיה לי בילדות הוא סריגה: אימא שלי לימדה אותי לסרוג ואז הייתי סורגת בהנאה כל היום. בחגים תמיד היו לנו אורחים והיה לנו מאוד כיף ונחמד, והלימודים שלנו היו רגילים מאוד. היינו משחקים במשחקי כדור, קפיצה בחבל, חמש אבנים וקלאס. היינו גם משחקים משחקי כדור כמו עמודו ומחניים, שיחקתי את המשחקים ליד הבית שלי עם החברות שלי. וגם כיום הילדים מכירים חלק מהמשחקים האלו. הייתי בגן ילדים בקריית חיים. היו לי זיכרונות טובים מהגן והגננות היו טובות. עשינו בגן עיסות נייר ואחר כך היינו צובעים אותם. המאכלים שאהבתי בצעירותי היו עוף, חצילים, צ'יפס. שירי הילדות ששמעתי הם: שיר היקינתון, אודי חמודי ועוד.  ההורים שלי נהגו לשיר לי שירים אילו בערב לפני השינה ובכל הזדמנות. ואני נוהגת לשיר גם לנכדים שלי עכשיו את השירים הללו, אני זוכרת את כל המילים. למדתי בבית ספר יסודי בבת גלים. הזיכרונות מבית הספר קשורים למורים, החברים, והמבחנים. בהפסקות היינו רוקדים היו ריקודי עם. למדתי 12 שנה עד לסיום התיכון. מהתיכון אני זוכרת חברים טובים, טיולים שנתיים מאוד כפיים, ולימודים. המנהגים שלנו היו לא כל כך מיוחדים: היינו אוכלים ארוחת שישי ביחד עם הילדים והנכדים. חגגנו את כל ימי ההולדת של הילדים בקיבוץ במשותף והחגים האהובים עליי היו ראש השנה ושבועות, בגלל שראש השנה זו תחילת השנה, זהו חג מאוד חגיגי. ושבועות אהוב עליי כי זה חג חקלאי ובקיבוץ מאוד קשורים אליו.

סבתא רבקה בילדותה

תמונה 1

האירוע העצוב בחיי היה כשאימא שלי רחל נפטרה והרגשתי נורא. הייתי מאוד מחוברת עליה.

האירוע השמח בחיי היה החתונה של אחי הגדול, חנן, שהתחתן בקיבוץ עין גדי. הנסיעה הייתה ארוכה מאוד אבל החתונה הייתה מיוחדת- גם מבחינת המקום וגם מבחינת האווירה.

מקום העבודה הראשון שלי היה כפקידה במשביר לצרכן ומקצוע זה נלמד בארץ. בחרתי במקצוע זה בגלל שאהבתי את ההדפסות במכונת כתיבה. נהניתי מאוד מאוד מעבודתי ועסקתי במקצוע זה 30 שנה עד שיצאתי לפנסיה.

הכרתי את בעלי יעקב דרך חברים משותפים. התחתנתי אתו בשנת 1967 אחרי המלחמה. בגיל 19 התחתנו. החתונה התקיימה בקזינו בבת גלים. החתונה התקיימה עם רב צבאי, משפחה וחברים והיה שמח. לא הייתה מסיבת טרום חתונה, וכשנולדו הילדים הייתי בת 21 ובעלי יעקב היה בן 27. אהבנו מאוד לטייל בארץ, גם אני כשהייתי ילדה עם ההורים שלי וגם כשהתחתנתי עם סבא –  היינו עושים המון טיולים. היינו נוסעים להמון מקומות בארץ, בדיוק כפי שאני בילדותי הייתי הולכת עם החברות שלי לטיולים. חוויתי את מלחמת קדש, ששת הימים, מלחמת כיפורים, מלחמת שלום גליל 1 ו-2. השתתפתי במלחמת ששת הימים, הייתי צפנית (מפענחת כתבי סתר). הייתה מלחמה שבה ניצחנו אחרי שישה ימים – כבשנו את השטחים ואת ירושלים איחדנו. כיום יש לי ארבע בנות ובן ועשרה נכדים. התדירות בה הם מבקרים אותי גבוהה מאוד, הם באים אליי כמעט כל יום אחרי בית הספר והגן.

הזוית האישית

מיכל היה לי כיף להיפגש עם סבתא ולשמוע את הסיפורים שלה למדתי הרבה דברים חדשים שהיא עברה היה לי נעים להראות לה את הכיתה שלי אני אוהבת את סבתא ואני ישמח לשמוע ממנה עוד סיפורים ולהרבות בטיולים משותפים אני מאחלת לסבתא שלי בריאות טובה

מילון

בת גלים
בת גלים היא שכונה במערב חיפה. ייחודה הוא בכך שהיא השכונה היחידה בחיפה, ואחת הבודדות בישראל, שבתיה נושקים לחוף הים. השכונה נמנית עם שכונות הגרעין הוותיקות של חיפה העברית. היא תוכננה לפי עקרונות עיר הגנים ובתיה הראשונים הם מתחילת שנות ה-20 של המאה ה-20. עד היום שולט בחלקה הוותיק קו בנייה נמוך, כשרבים מבתיה מוקפים עצי פרי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”אהבנו לטייל בארץ כשהייתי ילדה עם ההורים שלי, וכשסבא ואני התחתנו היינו עושים המון טיולים“

”חפצי הילדות שהיו לי בבת גלים היו בובה ומשחק שחמט“

הקשר הרב דורי