מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

האהבה לארץ ישראל חיברה בין מערב למזרח

אסף וסבתו רבקה
סבתא רבקה תינוקת
אהבה השזורה באהבת הארץ

סבתא רבקה נולדה בארץ בעיר לוד. הסיפור של הוריה, סבא-רבא שלי וסבתא-רבא שלי חושף סיפור חיים, שמביא לידי ביטוי את האהבה של עם ישראל בתפוצות לארץ ישראל. סיפור אהבתם שזור בסיפור האהבה לארץ.

אני וסבתי בפרויקט זה נעלה את הסיפור.

להמשך הסיפור…

 

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי תכנית "הקשר הרב דורי" בבית הספר.

מילון

שואה
רצח עם ורדיפות אתניות שביצעו הנאצים כנגד היהודים, צוענים ועמים הסלאבים החל מעליית הנאצים לשלטון בגרמניה בתחילת 1933, ובמהלך מלחמת העולם השנייה עד כניעת גרמניה הנאצית במאי 1945. פשעים אלו בוצעו על ידי שלטונות גרמניה הנאצית בהנהגתו של אדולף היטלר, יחד עם משתפי פעולה ועוזרים בארצות מזרח אירופה. תכליתם של הנאצים הייתה בתחילה פגיעה ביהודים גזילת רכושם, בהמשך השמדתם של היהודים האופן שיטתי. מספר הנרצחים הגיע לשישה מיליון יהודים.

העפלה
העפלה הייתה התנועה לכניסה בלתי חוקית של יהודים לארץ ישראל בדרכי הים והיבשה. בשנת 1047 גם בדרך האוויר, אשר אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת שלטון המנדט הבריטי, משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב 1948.

מלחמת השחרור
מלחמת השחרור נקראת גם מלחמת העצמאות, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948, החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר שתוכנית החלוקה התקבלה בעצרת האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל, כדי למנוע את יישומה של התוכנית. יחידות מתנדבים מטעם הליגה הערבית (צבא ההצלה) חברו לסייע למתקפת ערביי הארץ, ובהמשך - גם מטעם האחים המוסלמים. ב-14 במאי 1948, יומו האחרון של שלטון המנדט, הכריזה מדינת ישראל על הקמתה.

העלייה מצפון אפריקה
עם קוּם המדינה היה מספר היהודים בצפון אפריקה (תוניסיה, אלג'יר ומרוקו) כארבע מאות אלף. הריכוז היהודי הגדול ביותר היה במרוקו. יהודי מרוקו שמרו מאז ומתמיד על זיקה עמוקה לארץ ישראל

ציטוטים

”"חייך תמיד ותהיה בידך מתנת חיים להעניקה לאחרים" (רבי נחמן מברסלב).“

הקשר הרב דורי