מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דרך פתלתלה מתימן לארץ

מפגש פתיחה קשר רב דורי - כרכור
צנעא עיר עתיקה בה נולד סבא
החלום התגשם אבי ואני עלינו לארץ במטוס שנקרא "מרבד הקסמים"

דרך פתלתלה מתימן לארץ

השנה הייתה 1940 כשהתחיל המסע שלנו. הלכנו ברגל מצנעא (עיר בירתה של תימן) למקום שנקרא ימן. באמצע הדרך, לפני חג הסוכות, אמי נפטרה ממחלה.

צנעא- בירת תימן

"צנעא היא בירת תימן והעיר הגדולה במדינה. והיא מחולקת לעשר יחידות שלטוניות משניות. העיר שוכנת במרכז מערב תימן, על רמה בגובה של כ-2,200 מטר מעל פני הים. מסורת הייתה בידי יהודי צנעא שהם שהקימו את העיר בג'בל נוקום המשקיף עליה , בשרידים ארכאולוגיים שם נמצאו כתובות יהודיות. יהודי תימן כינו את העיר גם בשם "אוּזָל". ההיסטוריה של יהדות תימן היא עתיקת יומין. אחת הסברות היא שראשית ההתיישבות היהודית בתימן הייתה לאחר חורבן בית המקדש הראשון. לפי מסורת יהודי תימן הם מיוחסים לשבט יהודה, והם מונים את שנות גלותם לתימן מחורבן בית ראשון‏, ומכריזים זאת בכל שנה בתשעה באב על פי סידורים בני מאות שנים (תכלאל).

בשנת 1948, טרם הקמת המדינה, כבר היו בארץ 35,000 יהודים תימנים שהיוו כ-40% מכלל בני העדה (מבין עדות ישראל, זהו האחוז הגבוה ביותר). כ-5,000 יהודים נוספים ניסו לעלות לארץ, אך הבריטים עצרו אותם והם נשלחו למחנה "גאולה" שבעדן. בתקופה שלפני קום המדינה התנגדו שלטונות תימן לעליית יהודים לארץ ישראל. לאחר הקמתה של מדינת ישראל שינו את עמדתם והתירו ליהודים לעלות. ההיסטוריון יהודה רצהבי כתב: "שמע נצחונות צה"ל הגיע גם לתימן, ועד כמה שלא יהיה הדבר מוזר בעינינו, ראו מוסלמי תימן המאמינים, אצבע אלוקים בניצחונותיהם של היהודים".

הלכנו ברגל מצנעא (עיר בירתה של תימן) למקום שנקרא ימן. באמצע הדרך, לפני חג הסוכות, אמי נפטרה ממחלה. לאחר החג הלכנו ברגל עד מחוז לחצ'. שהינו במחוז זה במשך שמונה חודשים. באותם הזמנים שלטו האנגלים בארץ והם לא אפשרו לנו להיכנס לארץ בגלל שאבי היה אלמן והאנגלים אפשרו רק לזוגות נשואים ללא ילדים לעלות ארצה.

לאחר כ-10 חודשים האנגלים שלחו אותנו למקום הנקרא געטבה – זהו בית עולים שבו ריכזו את האנשים לקראת עלייתם ארצה. במשך שנה שלמה קיווינו וציפינו לשינוי, אבל אבי אמר לנו  שאנו חוזרים לביתנו ליד צנעה . 

חזרנו לצנעה למשך שלוש שנים. בחודש אוקטובר 1949 נסענו במשאית של ערבים עד בית עולים הנקרא חשת. בבית עולים זה שהינו כחודש וחצי. ב-11 לנובמבר החלום התגשם – אבי ואני עלינו לארץ במטוס שנקרא "מרבד הקסמים"!

הגענו לבית עולים הנקרא ראש העין. לאחר כשנה ביקשתי מאבי שיחפש לו אישה להתחתן. אבי פנה לחבר שלו בשם משה מדר וביקש את עזרתו, אמר לו: "בני מבקש ממני למצוא אישה והיות ואתה חבר שלי ומכיר אותי אשמח אם תוכל לעזור לי". כעבור שבועיים אבי פגש את משה מדר שאמר לו: "פגשתי אישה והיא מוכנה להתחתן איתך, אבל יש בעיה אחת – היא גרה עם אמה והיא מבקשת שהיא תתגורר יחד אתכם". אבי כמובן הסכים לכך והם התחתנו וכעבור תשעה חודשים נולד לי אח.

באותם הזמנים הלכתי לעבוד אצל מרצף וקיבלתי ממנו שכר גבוה (יחסית לאותם זמנים) – לירה אחת ליום.לפני חתונתו של אבי חסכתי 50 לירות, וכסף זה נתתי לאבי כדי להשתתף בהוצאות החתונה שלו. בזמנים אלו הייתי המפרנס היחידי בבית עד אשר התחתנתי עם רעייתי.

לפני חתונתי הצבתי תנאי בפני רעייתי ואמרתי לה שמפרנסתי אני מתחייב לתת לאבי ומשפחתו סכום של 25 לירות לכלכלה, כמובן שרעייתי לעתיד הסכימה באהבה לתנאי זה.

מילון

צנעא
צנעא היא בירת תימן והעיר הגדולה במדינה. והיא מחולקת לעשר יחידות שלטוניות משניות. העיר שוכנת במרכז מערב תימן, על רמה בגובה של כ-2,200 מטר מעל פני הים.

ציטוטים

”ב-11 לנובמבר החלום התגשם – אבי ואני עלינו לארץ במטוס שנקרא "מרבד הקסמים"“

הקשר הרב דורי