מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אח"י דקר

מיצג: דקר
אנדרטה
ב-25 בינואר, טבעה דקר וכל 69 אנשי צוותה נספו.

יובל מסטי – Yuval Masti מבית ספר מקיף ט' באשדוד הציגה את המיצג "דקר"

הדקר

ההשראה שלי להכין את הדגם דקר נבעה מהרצון להנציח את סבא שלי ושאר אנשי הצוות אשר נוספו באסון ולדאוג שלא ישכחו את סיפור הצוללת ושאלו שלא מכירים יכירו. בחרתי בנושא זה מפני שהנושא מאוד חשוב לי באופן אישי ולצערי יש היום הרבה מאוד אנשים שכלל לא מכירים את סיפורה של הצוללת שזה עצוב.

אני לא זכיתי להכיר את סבא שלי יחזקאל מזרחי ואני מרגישה שבזכות העבודה אני יותר מחוברת אליו ומקווה שהוא רואה. המשמעות של המוצג היא שה"דקר" הינה חלק מאוד חשוב של השורשים שלי באופן אישי, אבל גם של כל עם ישראל בכלל.

תמונה 1

אח"י דקר

"הצוללת אח"י דקר, מספר צי צ-77, הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי. הצוללת שירתה במקור כאה"מ טוטם (HMS Totem), בצי הבריטי, ונכנסה לשירות לקראת תום מלחמת העולם השנייה. ב־1965 רכשה ישראל את הצוללת. היא שופצה במספנות פורטסמות', אוישה בצוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי, ויצאה לדרכה לישראל ב-9 בינואר 1968. בדרכה לישראל, ב-25 בינואר, טבעה דקר וכל 69 אנשי צוותה נספו."

אח"י דקר מפליגה מנמל פורטסמות', 9 בינואר 1968 (ויקיפדיה)

תמונה 2

 רב סמל מזרחי יחזקאל ז"ל

תמונה 3

 

העם היהודי לצערנו ידע הרבה מאוד שכול במשך השנים וסיפורה של הצוללת אח"י הדקר מתקשר לעוד שכול שלנו, שאמנם לא בהכרח קשור לכל אחד ואחד אישית אבל ברגע האמת מאחד את כולנו.

בחרתי להשתמש בעץ טבע ע"מ להכין את הדגם מכיוון שמדובר בעבודת שורשים ומסביב זה נעזרתי בכל מיני אביזרים נלויים ע"מ להשלים את היצירה.

תכנית סיפור משפחתי, בהובלת בית הספר הבינלאומי ע"ש קורת ללימודי העם היהודי בבית התפוצות, מזמינה את בני הנוער לחקור ולהציג את עבודת השורשים שלהם באמצעות התחרות "מוצגים מספרים", ע"ש מנואל הירש גרוסקופף. המגוון המדהים של המוצגים המספרים, שנוצרו כל אחד במרחב ייחודי, מוצגים כאן כחלק ממפגש אמיתי בין בני הנוער ומשפחותיהם.

Israel: 20,000 Children explore heritage in art exhibition, on i24NEWS

סיפור משפחתי – My Family Story

הזוית האישית

יובל מסטי: השאלתי מאימי את כל החומר שהיא אספה על הצוללת "דקר" מאז העלמותה ועד היום.

מילון

אח"י דקר
הצוללת אח"י דקר, מספר צי צ-77, הייתה צוללת בשירות חיל הים הישראלי. הצוללת שירתה במקור כאה"מ טוטם (HMS Totem), בצי הבריטי, ונכנסה לשירות לקראת תום מלחמת העולם השנייה. ב־1965 רכשה ישראל את הצוללת. היא שופצה במספנות פורטסמות', אוישה בצוות ישראלי שאומן בידי הצי הבריטי, ויצאה לדרכה לישראל ב-9 בינואר 1968. בדרכה לישראל, ב-25 בינואר, טבעה דקר וכל 69 אנשי צוותה נספו.

ציטוטים

”אני לא זכיתי להכיר את סבא ואני מרגישה שבזכות העבודה אני יותר מחוברת אליו“

הקשר הרב דורי