מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דניאלה רבינוביץ על מורשת המוזיקה

דנה ודניאלה
מנחם אבידום ואלברט אינשטיין
סבא רבא מנחם אבידום זוכה פרס ישראל במוזיקה

אני יודעת הרבה על סבתא רבתא וסבא רבא שלי – הורי סבתי. סבתא רבתא שלי נולדה בצרפת וסבא רבא שלי נולד בגליציה. סבא רבא עלה ארצה בשנת 1927, מפה נסע לפריז ללמוד מוזיקה, ולימים חזר ארצה בשנת 1934 עם סבתא רבתא סוזט.

סבא רבא היה מלחין ידוע ושמו היה מנחם מהלר קלקשטיין. עם קום המדינה, על פי הוראת בן גוריון ראש ממשלת ישראל המיתולוגי, שינה את שמו למנחם אבידום. פירוש השם אבידום הוא אבי דניאלה ומרים. מנחם אבידום, סבא רבא שלי, עסק במוזיקה כל חייו. הוא כתב אופרות, סימפוניות והרבה מוזיקה נוספת. בשנת 1961 זכה בפרס ישראל למוזיקה. במסגרת תפקידיו הרבים, ביניהם מנהל התזמורת הפילהרמונית הישראלית, פגש והתחבר להרבה מאוד אמנים ואנשי שם, ביניהם אלברט איינשטיין – שתמונתם המשותפת נמצאת בחדר העבודה של סבי חנן.

סבתי דניאלה נולדה ברחוב שטנד בתל אביב וכל ילדותה חייה ברחוב זה מספר 7. כיום יש שלט על הבית: "כאן גר המלחין מנחם אבידום". דניאלה הלכה בדרכי אביה ועסקה במוזיקה מילדותה. בין היתר ניהלה את הקונסרבטוריון הישראלי למוזיקה בתל אביב במשך 20 שנים. סבי חנן היה מראשוני האנשים בארץ שהכירו את המחשב בשנות השישים. מאז ועד פרישתו ניהל חברות שעסקו בהייטק.

סבתי אילזה פולק מצד של אמי גרה בפרנקפורט שבגרמניה. אני רואה אותה פעמיים בשנה. פה בארץ משפחתי הקרובה כוללת את סבי, סבתי, אמי, אבי, אחותי, דודי ובני דודי. אנחנו נוהגים לחגוג את החגים ביחד. משפחתנו המצומצמת סועדת מדי יום שישי ביחד וכך אנו מספרים זה לזה את אשר עבר עלינו במהלך השבוע. בן דודי הגדול משרת כיום בגולני אבל דווקא הוא לא מספר דבר.

יש לנו מנהג במשפחה שכל אחד מבני הדוד שמגיע למצוות, סבי וסבתי והילד החוגג נוסעים יחד לפריז למשך שבוע בערך. הבילוי בפריז כולל תמיד הליכה למוזיאונים, הכרת אתרים חשובים וכמובן – אוכל.

סבתא עם הוריה

תמונה 1

הוריה של סבתא

תמונה 2

סבא רבא מנחם אבידום עם אלברט איינשטיין

תמונה 3

 

הזוית האישית

סבתא דניאלה והנכדה דנה: נהננו להשתתף בתכנית ולחדד את הסיפור המשפחתי.

מילון

מנחם אבידום
מנחם אבידום היה מלחין ישראלי, חתן פרס ישראל למוזיקה בשנת 1961. נולד בסטניסלב שבאוסטרו-הונגריה; שמו המקורי היה מָאהלֶר-קאלקשטיין (אמו הייתה דודנית של גוסטב מאהלר). שמו העברי הוא צירוף שמות בנותיו: (אבי-) דניאלה ומרים. בשנת 1925 עלה לארץ ישראל. אבידום קיבל את פרס אנגל בשנת 1947 ושוב בשנת 1956. ב-1961 זכה בפרס ישראל על האופרה "אלכסנדרה". בשנת 1962 זכה בפרס אקו"ם למוזיקה, ובשנת 1982 זכה בפרס אקו"ם למפעל חיים בתחום המוזיקה הקונצרטית. נפטר ב-5 באוגוסט 1995, בגיל 87. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”דניאלה הלכה בדרכי אביה ועסקה במוזיקה מילדותה, בין היתר ניהלה את הקונסרבטוריון “

הקשר הרב דורי