מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

די זהב שלי

דליה דותן ונכדה עידו אקנין
סבתא דליה עם קרן בחוף הצלילה
השנה הייתה 1976 איתן סבא של עידו שירת כקצין בצבא. במסגרת טיול הגיע עם עוד חברים לדי זהב מושב שיתופי צעיר מאוד סמוך לדהב הבדואית בין אילת לשארם א – שייך אופירה. המקום נראה כגן עדן עם ים כחול חלק, הרים חומים אדמדמים מנגד וחול מנוקד בגרגירי זהב והתאהב מקום.
החוף של די זהב

החוף של די זהב
 כאשר חזר מהטיול ביקש ממני לבוא אתו לשם לראות אם גם אני מרגישה כך לגבי המקום. במידה וכן הוא ישתחרר מהצבא ניקח את ילדינו ניר בן השש וקרן אמא של עידו בת השלוש ונרד להתגורר בסיני.
ההחלטה של שנינו הייתה שנה ניסיון חשבנו ששווה לתת שנה מהחיים לחוויה הזו  מאשר שנים מאוחר יותר להרגיש שהחמצנו הזדמנות. ואכן כך היה נשביתי לקסמו של המקום לרוגע וליופי בכך עשינו מעשה ולאחר כחודש הצטרפנו עם עוד חברים של איתן מהצבא למושב הקסום הזה.למעשה היינו והרגשנו כעין חלוצים גרנו בקרוונים עד אשר סיימו לבנות את מבני הקבע שלנו .
היינו הישוב הראשון לפני יישובי הערבה אשר גידל גידולי חורף על מים מליחים: מלפפונים מילונים ואבטיחים. היינו הראשונים אשר גידלנו דגי דניס בכלובים בים ותחזקנו בית מלון ומועדון צלילה. האורחים שלנו במלון היו תיירים מאירופה שהגיעו לצלול באתרי הצלילה המפורסמים מהיפים ביותר בעולם, כמו כן לטייל עם המדריכים שלנו בסיורי המדבר אשר הגיעו עד למנזר סנטה קטרינה.
גי'פ הסיור על רקע די זהב

גי'פ הסיור על רקע די זהב
הסמל של מועדון הצלילה

הסמל של מועדון הצלילה
בחגים ובחופשים כל רצועת החוף שלנו התמלאה באוהלים שונים של מטיילים ישראליים אשר באו לנפוש ולבלות בחוף המדהים שלנו. חיינו חיי חברה מאוד אינטנסיביים בלי טלוויזיה בלי קולנוע בלי בתי קפה וקניונים.  אני חייבת להגיד שלא היו חסרים לנו כלל. משולבים בעבודה קשה בכל ענפי המשק עם הרבה מאוד שמחה והרגשה שאנחנו עושים משהו מאוד חשוב חלוצי ומאתגר. הילדים שלנו למדו בקבוצות קטנות עם מורות חיילות, ונהנו מהחופש מהמרחבים הגדולים מלימוד אישי ויחידני, מהים וכל מה שמקום קסום זה יכול היה להעניק. נהנינו אחרי הרבה שנים שאיתן היה בצבא ולא היה בבית הרבה עכשיו יכולנו להינות ממשפחתיות חמה ומלוכדת שכה הייתה חסרה לנו בעבר.
מאחר וגרנו מנותקים מהצפון  אמצנו לעצמנו את מנהגי האירוח של הבדואים השכנים שלנו, וכך ארחנו בבית משפחה, חברים וסתם אנשים עוברי אורח מהארץ והעולם אשר העשירו אותנו בידע וחוויות שלהם, וכך באמת הרגשנו שלא חסר לנו כלום ולא התגעגענו לצפון הרחוק שהשארנו מאחור, היינו בגן עדן!
חשבנו שכל החיים נעבור במקום קסום זה אשר מהרגע הראשון הרגשנו שזה הבית האמיתי שלנו.עד אשר נשיא מצרים אנואר סאעדת נענה להזמנתו של ראש הממשלה מנחם בגין והגיע לביקורו ההיסטורי בירושלים, בהמשך לביקור זה במסגרת הסדר השלום עם מצרים הוסכם על פינוי סיני והחזרתו למצרים.
לא הצלחנו לעכל את הדבר הזה, מה יקרה?. נצטרך לעזוב את הבית שלנו?. נצטרך לוותר על החלומות שלנו?. ההרגשה הייתה איומה הרגשנו תלושים באוויר, קיימנו שיחות סוערות וויכוחים מרים עם כל החברים לגבי העתיד שלנו הדעות היו חלוקות כמספר החברים כך מספר ההצעות. בסופו של יום איתן כמרכז המשק אמר: קודם כל אנחנו אזרחי מדינת ישראל וככאלה אנו חייבים לציית לחוקים ולהחלטות של ממשלת ישראל, ואם באנו בתחילה כחלוצים ליישב את המקום הרי היום אנו נדרשים לעזוב למען מטרה כה חשובה כסיכוי לשלום. אם אנו מעמידים את עצמנו כפרט מול מדינה שלמה אנחנו אלה שחייבים לוותר עם כל הכאב הכרוך בכך. וכך היה בלב כואב אך בהשלמה, עזבנו, השארנו  את מפתחות הבתים עם חלק מהלב שלנו במזכירות ויצאנו כיציאת מצריים אך לא יציאה מרצון.עד היום נשאר העצב ותחושת ההחמצה על החיים הנפלאים שהפסדנו, אבל אנחנו מרגישים שאם יש שלום ביננו ובין המצרים והגבול שקט הרי גם לנו יש חלק בכך ובזאת הנחמה.

מילון

מנזר סנטה קטרינה
מנזר סנטה קטרינה הוא מנזר נוצרי יווני אורתודוקסי במרכזו של חצי האי סיני שבמצרים, ההר הסמוך למקום הנחשב על פי האמונה הנוצרית להר סיני.

ציטוטים

”אם יש שלום בינינו ובין המצרים והגבול שקט, יש לנו חלק בכך וזו נחמתנו.“

הקשר הרב דורי