מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דחיתי בבוז את ההצעה לקבל דרכון פולני

סבתא יהודית ונכדתה גוני
פנקס תלושי מזון מתקופת הצנע

סבתא יהודית שפי (63) ונכדתה גוני שפי (8).  יהודית היא אמא של יעל, אמה של גוני.
משפחתה של גוני נקראת על שם משפחת האם, יעל, בהסכמת האב יותם, שכן במשפחת שפי היו רק בנות ובכך נוצרה האפשרות להעביר את השם שפי לדורות הבאים.
 הבית של יהודית: הרצליה, שכונת נווה עמל, עם פֶּטוּנְיוֹת, לוּבֶּלְיוֹת ולוע-ארי בגינה, לצד עצי לימון, תפוז ואשכולית.
הבית של גוני: מושב שער אפרים בשרון, אל מול טול-כרם, אף הוא עם גינה.
 
עיסוקי יהודית: מורה להסטוריה ואזרחות בתיכון האזורי ויצ"ו הדסים שבמתחם כפר הנוער הדסים בשרון. "פורמלית אני בפנסיה", אומרת, מעשית היא ממשיכה ללמד. "זה בנפשי", אומרת, "נורא חשוב לי לשמור על קשר עם תלמידים".          חוץ מזה היא מעצבת תכשיטים.
 
עיסוקי גוני: תלמידת כיתה ג'2 בבית ספר "לב הפרדס" במושב גאולים. אחרי הלימודים משתתפת במקהלת "עפרוני"     ("קול ראשון") ורוקדת  בחוג "סטפס".
 
הקשר הרב-דורי: יהודית וגוני נפגשות פעם בשבוע לשעה בבית הספר של גוני ועורכות בצוותא מצגת ששמה "ילדותי". יהודית: "זה היה השם במקור, אבל בפועל הגענו עד החתונה, אז אולי נקרא למצגת – 'עד החתונה זה יעבור'".
 
גילויים הדדיים: "למדתי שסבתא השתתפה בהרבה הצגות בבית הספר ושהיתה שחקנית, ושאבא שלה בא מגרמניה לאחר שהוא היה בשואה, ושהיא הבריזה הרבה מבית הספר בגלל תנועת 'הנוער העובד'", גוני. יהודית: "אני למדתי שגוני מאד עקבית, מאד חרוצה, מפגינה ידע במחשבים ותמיד רוצה לעשות דברים לבד".
 
קורות יהודית: ילידת 1949, שכונת שפירא, תל אביב ("גרנו שם בהתחלה שלוש משפחות בדירה"), בת לניצולי שואה ילידי פולין, שהכירו בברגן-בלזן ועלו לארץ עם קום המדינה באניה "עצמאות".
 
 
אביה היה רתך ולימים מורה לריתוך בתיכון "אורט טכניקום" בגבעתיים, אמה עקרת בית. על השואה, מספרת, אמא שלה היתה מדברת אם היו שואלים אותה "ואבא תמיד שתק". זוכרת איך היתה מרותקת למשפט אייכמן ששודר ברדיו ואיך תמיד האזינה ל"מדור לחיפוש קרובים" ("אולי עוד מישהו מהמשפחה שלנו חי").
 
רוּנְיָה, אמא של יהודית, שמרה את התמונה אתה כל המלחמה

רוּנְיָה, אמא של יהודית, שמרה את התמונה אתה כל המלחמה
 
למדה בתיכון עירוני י"א בתל אביב ברחוב מאפו, הלכה לנוער העובד ("הייתי מכורה"), יצאה לטיולים למכתשים, לאילת  ו"מים אל ים" ("עם כל הציוד על הגב"), בכתה י"ב פרשה מהתנועה ("היה מלחיץ להיות כל הזמן עם אותה חבורה"), התגייסה לחיל האוויר, שירתה בבסיס אל-עריש בסיני בתקופת מלחמת ההתשה, הכירה את מודי שהיה צנחן בגדוד 202 והתחתנה אתו (1971). לימים נולדו להם שלוש בנות – נורית, יעל ואיה.
 
ציור. אבא של יהודית קיבל מחייל בודד, ניצול שואה, שנשאר תמיד בבסיס
ציור. אבא של יהודית קיבל מחייל בודד, ניצול שואה, שנשאר תמיד בבסיס
 
ישראלי: "מי שאוהב את הארץ ומוכן לתרום", יהודית. מספרת שדחתה בבוז את ההצעה לקבל דרכון פולני ("לא עלה על דעתי").
 
איחולים: "שנחזור לשפיות ולערבות הדדית", יהודית. "שיפסיקו המלחמות, ושהטבע יהיה גדול יותר", גוני. 
 
__
התיעוד נעשה כחלק ממיזם "דור 3 – שלושה דורות של ישראלים: לכבוד שנת העצמאות ה-65 למדינת ישראל", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי–"מזקנים אתבונן". צלמת: רלי אברהמי. כתב: אבנר אברהמי

מילון

המדור לחיפוש קרובים
פעילות של הסוכנות היהודית שנועדה לסייע לניצולי השואה לאתר קרובים ומכרים שאבדו בזוועות השואה. בקשות לחיפוש קרובים פורסמו בתקשורת בארץ ובחו"ל. בישראל שודר המדור בתחנת הרדיו קול ירושלים שהפכה לקול ישראל לאחר קום המדינה.

ציטוטים

”ישראלי: מי שאוהב את הארץ ומוכן לתרום“

הקשר הרב דורי