מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור תשיעי ל"תבואות שור"

שלושה דורות והספר "תבואות שור"
תמי צמרת

לפני כשלושים שנה נסע מאיר בן-דרור, הדוד שלי, להולנד, בענייני עבודתו. הוא גידל בארץ וורדים.
בהולנד התארח אצל חבר שלו. החבר התעניין בעברו ובשם המשפחה הקודם של מאיר. כאשר שמע שמאיר ממשפחת שור, הוא הביא את הספר "תבואות שור" שנכתב על-ידי אלכסנדר סנדר שור (שו"ר = שוחט ורב). 
הספר עוסק בהלכות שחיטה כשרה, ויש לו המשך בספר "שמלה חדשה". החבר ההולנדי של דודי מאיר העניק לו את הספר. כאשר מאיר חזר לארץ הוא כינס את כל המשפחה שלנו משפחת שור בשלושה דורות והראה לנו את הספר.
התדהמה הייתה גדולה, ולא הבנו מדוע סבא משה שור, אבא של אמא שלי, לא סיפר לנו על הייחוס שלנו: אמי דור שמיני ואני דור תשיעי לאלכסנדר סנדר שור. סבא היה דתי, אבל הבין כבר בשנות ה 1920 שילדיו, ביניהם אמי, יהיו חילונים מחד, ומאידך חלוצים, עובדי אדמה ומבוני הארץ בקיבוץ ובמושב.
מאיר עלה לארץ בשנת 1921 והיה ממייסדי מושב כפר יחזקאל, ובשנת 1923 עלתה כל המשפחה לארץ והתיישבה במושב (אמי הייתה בת חמש).
 
הלכנו לחפש את הספר בשכונת מאה שערים בירושלים. מצאנו אותו בחנות של ספרי קודש. מסתבר שעד היום ספר זה הוא הבסיס ההלכתי לכל שוחט בישראל. ש"י עגנון  כתב בספרו "הכנסת כלה" : "חתן ראוי שיהיה תלמיד חכם, כלה ראויה שתהיה מבית טוב ומיוחס למשל ממשפחת שור".
אני רוצה להעביר לדורות הבאים את הקשר הרב דורי הזה: תובל אונא צמרת, נכדי שמלמד אותי מחשבים בתכנית "הקשר הרב דורי" הוא דור אחד-עשר לאלכסנדר סנדר שור, מחבר הספר  "תבואות שור".

מילון

שו"ר
שוחט ורב

מחד - מאידך
מצד אחד ומצד שני

ציטוטים

”חתן ראוי שיהיה תלמיד חכם, כלה ראויה שתהיה מבית טוב ומיוחס למשל ממשפחת שור“

הקשר הרב דורי