מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור ראשון לקיבוץ משמר השרון

תעודות הוקרה של תכנית הקשר הרב דורי
פעילות במסגרת התכנית
סיפורו של משה איתן, ממקימי קיבוץ "משמר השרון"

שמי משה איתן, נולדתי ב20 לנובמבר, 1940.

זיכרונות ילדות

כשהייתי בגילך אהבתי מאוד תפוחי אדמה אפויים חתוכים (מוכרים בשם "חיפושיות") יכולתי לאכול אך ורק את זה למשך ימים שלמים! אהבתי מאוד גם את העוגות שסבתי ז"ל אפתה, סבתא בת שבע, עוגות כמו שלה אי אפשר להשיג בשום קונדיטוריה בעולם.

כשהייתי נער מתבגר אהבתי להאזין בעיקר ללהקות רוסיות. לרוב היו מתרגמים את השירים לעברית וכך היה לי נוח יותר להאזין ולהבין את המילים של השיר ואת ההגיון שמאחוריו. אהבתי מאוד את להקת "הגבעטרון" שגם היא תירגמה שירים מרוסית לא מעט.

האדם שהשפיע עלי הכי הרבה היה ללא ספק אבי משולם (קויבצ'ה) ז"ל. אבי היה אדם הגון וחברותי ולעולם לא הרים עליי יד. כשהייתי נער הייתי ילד שובב ויצרתי המון בעיות, אך אפילו לא פעם אחת אבי הרים עליי יד או הרים את קולו, הוא תמיד מצא דרכים לפתור את הבעיות בנועם. העונש הגרוע ביותר שנתן לי שלא דיבר איתי כמה ימים. בימים אלו אולי אלימות כעונש לא נשמעת הגיונית כמו פעם, אך בימים שהייתי נער אלימות הייתה התשובה אצל כל המשפחות של חבריי. בנוסף לכך, אבי היה המייסד של הקיבוץ שאני חי בו, משמר השרון. הוא היה אדם נחוש וממוקד והשפיע עליי המון.

צבא

כשרק גוייסתי שירתי בצנחנים, אהבתי מאוד את האווירה שם ואת האנשים ששירתו איתי. לאחר מכן שירתתי בטייסת של מסוקי הקרב ולבסוף בשריון. בזמן ששירתתי רפול (רפאל איתן) היה הרמטכל ושר הבטחון. כשפגשתי את המפקד שפיקד עליי בשריון הוא התעניין ושאל אותי אם אני ורפול היינו קשורים אחד לשני וכדי לרכוש את כבודו ואת שאר החיילים אז עניתי בחיוב, למרות שאין ביננו קשר דם. כמובן שלאחר כמה שעות התוודתי שאין לנו קשר.

חברות

למדתי בבית ספר מקומי של הקיבוץ שאני חי בו, וכל התלמידים שלמדו בו חיו בקיבוץ ורובם חיים בו עד היום, כך שאני עדיין רואה אותם על בסיס יומי בחדר האוכל או בכלבו ליד ביתי. לצערי לא כולם עדיין איתנו היום, אך עם חלק מחבריי שמרתי על קשר טוב והם חברים שלי עד היום.

הזוית האישית

זהר: נהניתי מאוד מתכנית הקשר הרב דורי. אני מרגישה שהתכנית קצת עזר הלי ללמוד יותר על סבי ולהתעניין בו ובעברו. אני אישית עוד לפני התכנית דיברתי עם סבי על בסיס יומי פחות או יותר ונפגשנו לפחות פעם בשבוע, אך מצד שני אני חושבת שהמון נכדים לא קשורים כל כך לסביהם וסבתיהם וזקוקים לפרויקט יותר מאיתנו.

משה: נהניתי מהתכנית. היא עזרה לי להיזכר בחוויות נשכחות ובימים עברו.

מילון

מְפַקֵּד
אדם העומד בראש יחידה צבאית וממונה על הפקודים לו.

מִשְׁמַר הַשָּׁרוֹן
מִשְׁמַר הַשָּׁרוֹן הוא קיבוץ שנמצא בעמק חפר, במסגרת מועצה אזורית עמק חפר. הקיבוץ עלה לנקודת ההתיישבות ב-1933, והוקם על ידי קבוצה בשם "משמר", שנוסדה ב-1924 ביבנאל. במהלך השנים הראשונות הצטרפו אליו קבוצות מתנועת גורדוניה. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”תמיד תעבוד בשביל המטרות שלך, אף אחד אחר לא יעבוד בשבילך“

הקשר הרב דורי