מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דור לדור יביע אומר

סבא וסבתא עם אורי ודביר
הרכבת מרסס על הרכב כשהייתה תקלה בטרקטור
סיפורו של סבא ירמי

אני, ירמיהו גרינהוט, נקראתי על שם סבי ירמיהו שטרן. נולדתי בצ'כיה בעיר ברטיסלבה בסלובקיה ב' באב, 27.7.1947. אני הבכור במשפחתי ויש לי עוד שתי אחיות ששמן צילה וחנה. עליתי מצ'כיה בגיל שנה וחצי (בשנת 1949) ומשם עברתי לירושלים. שם נולדו שתי אחיותיי.

אבי, צבי גרינהוט ז"ל, יליד מיאווה בסלובקיה, ניצול שואה, היה במחנה אושוויץ שם איבד את אשתו ובתו הקטנה. עם שחרורו מאושוויץ התחתן בשנית עם אמי עליזה לבית שטרן ז"ל (נינה של החת"ם סופר).

הוריי עסקו במסחר והתפרנסו מחנות בגדים שהקימו בשנת 1950 ברחוב שטראוס בירושלים וקיימת עד היום (מזה 70 שנה) בניהול אחת מאחיותיי.

אני נקרא ירמיהו על שם סבא (מצד אימא). למדתי בירושלים ביסודי בבית הספר חורב והמשכתי בקרית נוער. התגייסתי בשנת 1965 לגרעין נח"ל במסגרת תנועת הנוער "עזרא" במסלול הרגיל באותה תקופה. היאחזות מודיעים, קיבוץ שעלבים, נחל מוצנח וחזרה לקיבוץ שעלבים.

בקיבוץ שעלבים הכרתי את אשתי, לאה לבית פלד. ההיכרות בינינו הייתה כשריכזתי את ענף המטעים והייתי אחראי על מחנות העבודה בקיבוץ ולאה הגיעה במסגרת זו לעבודה במטעים. עקב תאונה שהייתה בין טרקטור לעגלה נגררת, לאה נלכדה ביניהם ואני העברתי אותה לטיפול בבית חולים. כשלאה הבריאה היא יצאה לשירות לאומי בקיבוץ שעלבים, דרכנו הצטלבו שוב .בקיבוץ נולדו לנו ארבעה ילדים: ענבל, עמיר, עמיחי וחגית.

בקיבוץ ריכזתי את המטעים: משמש, שסק, תפוחים וכרם יין שהותאם לבציר מכני, ואף יצאתי כנציג החקלאים עם משרד החקלאות ויקב כרמל מזרחי לצרפת לבדוק את נושא הבציר המכני. בנוסף, זכיתי להפעיל את הבוצרת הראשונה שהגיעה למזרח התיכון בשעלבים!

בשנת 1980 עזבנו את הקיבוץ לעפרה, וכאן נולד בנינו צבי שנקרא על שם אבי ז"ל (אבא של אורי). בעפרה המשכתי בריכוז המטעים: נקטרינות, אפרסקים, גודגדנים, שזיפים וכרם ענבי מאכל. הרעיון היה שתהיה הכנסה לאורך כל השנה מחקלאות. לאה עבדה בקיבוץ בפעוטון וכשהגענו לעפרה פתחה פעוטון פרטי מאוד מבוקש ומוצלח. עד היום אנחנו גרים בעפרה ומרוצים מאוד מהמקום.

הזוית האישית

אורי ודביר: הסיפור של סבא ירמי היה מעניין. למדנו על הילדות של סבא ירמי. מאוד נהנינו מהמפגשים עם סבא וסבתא.

מילון

מסחר
מסחר הוא מערך של עסקאות חליפין מרצון, לרוב של סחורות ושל שירותים בעד תשלום. המנגנון שמאפשר את המסחר נקרא שוק. בראשיתו, המסחר היה סחר חליפין, כלומר החלפה ישירה של סחורות ושל שירותים. בימינו, הסוחרים משתמשים באמצעי-חליפין, כגון כסף. (ויקיפדיה)

שעלבים
שעלבּים הוא קיבוץ דתי מופרט המשתייך לתנועת פועלי אגודת ישראל באזור השפלה ליד העיר מודיעין השייך למועצה אזורית גזר. מטרת המייסדים הייתה להקים משק שמשלב בין הקפדה מלאה על שמירת מצוות התורה, ובין עבודה חקלאית עם ערכים חברתיים של שיתוף וחברות. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”דור לדור יביע אומר“

הקשר הרב דורי