מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דורות משפחתי

סבא אברהם ובן
הספר "מורה עבודת האדמה והגינה"
סיפורו של ספר
עבודה זו, אשר קיבלה את השם "דורות משפחתי" או "שרשרת הדורות" או "סיפורו של ספר", מרכזת בתוכה מגוון משולב של נושאים הקשורים ביניהם לאורך שנים רבות. במקרה הזה מדובר על סיפור שמשתרע משנות ה1890 ברוסיה הצארית ועד עצם היום הזה(2013) בארץ ישראל. היסטוריה יהודית ומשפחתית, הגירה והתיישבות יהודים בארצות רבות, חינוך לחקלאות (חזרה לאדמה) ובנוסף, מפגש מרתק ומלמד ביותר עם השפה העברית של אותם הימים, הם חלק מנושאים אלו.
הסיפור שלנו מתחיל למעשה בספר שנכתב בידי חיים שמואל שניידער בשנת 1893,בעברית, אשר הודפס בווארשא, בשם "מורה לעבודת האדמה והגנה".ח.ש.שניידער הוא המתחיל את "שרשרת הדורות" לאורך 130 שנה ו6 דורות של משפחות שניידער, שנידר, שני ושני-ריוס. ספר זה נכתב כספר אשר מלמד ומחנך את רבבות היהודים אשר סבלו קשות ברוסיה הצארית באותם הזמנים (1890-1914). אחת האפשרויות לשינוי המצב היתה הגירה לארץ אחרת, והמחבר חשב לנכון לכתוב ספר אשר ילמד את תורת החקלאות כבסיס כלכלי לעתיד חייהם של היהודים בארצות החדשות. יש לציין שהספר נכתב בעברית גבוהה שבוודאי אליעזר בן יהודה היה מתגאה בה.
משפחת שניידער היגרה לארגנטינה במהלך תחילת המאה ה20. הם היו חלק מתנועת ההתיישבות היהודית המפוארת של הברון מוריס הירש בארגנטינה. הברון הירש סייע רבות לאלפי היהודים אשר היגרו לעולם החדש באמצעות הקמת אירגון "יק"א"(החברה היהודית להתיישבות), אשר דאג לאירגון ולכספים עבור המהגרים ובעיקר למען הקמת מושבות רבות במרחב הארגנטינאי. הברון הירש האמין בלב שלם בשיבתו של העם היהודי לעבודת האדמה. בסיפרו של ח.ש.שניידער אפשר להתרשם, בנוסף לעושר של השפה העברית, באמונתו שהיהודים חייבים ללמוד את עבודת האדמה על מנת לרכוש מקצוע לעתיד בארצות ההגירה השונות. הוא מסביר ומלמד את השונות בין טיב ותכונות הקרקע במקומות השונים, ובהתאם לכך, מה מתאים לגדל, כמויות המים והדשן לגידולים השונים, לימוד הכלים החקלאים(בסוף הספר ניתן להתרשם מהשמות והתמונות) ועוד ועוד.
יש להדגיש שהאוריגינל של הספר עשה את כל המסלול של "שרשרת הדורות". הודפס בווארשא, הגיע לארגנטינה, ובסופו של מסע עלה לארץ ישראל. בתוכו הקדשת צוואה של סבא אלייקים לבנו חיים ולדורות הבאים, ובנוסף, מכתב תודה של שגריר ישראל בארגנטינה משנת 1964,אשר קיבל מסבא אליקים ספר נוסף כמתנת הוקרה למדינת ישראל.
יש לציין, שבמסגרת עבודה זו, הצלחנו לגלות ספר נוסף של ח.ש.שניידער,"חקות הטבע", בספריה הלאומית בירושלים. שני הספרים הגיעו לספריה ממפעלו של יוסף חזנוביץ באירופה "מדרש אברבנאל"(כיום הספריה הלאומית).
לסיכום: ציינו בתחילה מגוון נושאים המשולבים בסיפור זה, ולפי דעתינו זו מהותו:
 *סיפור נדודי הספר המלווה את סיפורה של משפחת שניידער, שנידר, שני, ושני-ריוס.
*ההיסטוריה של הקהילות היהודיות ברוסיה הצארית והגירתן לארצות אמריקה.
*חינוך לעבודת האדמה.
*ההיסטוריה של ההתיישבות היהודית בארגנטינה ומפעל המושבות של הברון מוריס הירש, אשר תרם רבות להולדת "הבוקר היהודי"-"גאוצ'וס חודיאוס"-gauchos judios.
*השפה העברית ושירו של ח.ש.שניידער "הלך נפש".*סגירת המעגל של שרשרת הדורות המשפחתי בארץ ישראל.
סבא אברהם בתמונה עם אחיו אביגדור במושבה קולוניה לאפין . בכלי תחבורה זה הנקרא "סולקי" (עגלה עם סוסים) היינו נוסעים לאורכה ולרוחבה של המושבה ומחוצה לה

סבא אברהם בתמונה עם אחיו אביגדור במושבה קולוניה לאפין . בכלי תחבורה זה הנקרא "סולקי" (עגלה עם סוסים) היינו נוסעים לאורכה ולרוחבה של המושבה ומחוצה לה
סבא אברהם בארגנטינה מנגן בתוף ארגנטינאי
סבא אברהם בארגנטינה מנגן בתוף ארגנטינאי

 

 

מילון

גאוצ'וס חודיאוס/gauchos judios
בוקרים יהודים

ציטוטים

”"חזרה לעבודת האדמה"“

הקשר הרב דורי