מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דורה שולמן ממעון יום לקשיש במעלות

פעילות משותפת
מרכז יום לקשיש
סיפורה של דורה שולמן ממעלות

התלמידים אדם גרינברג ומקסים שבצוב, תעדו והעלו את סיפורה של דורה:

בשלהי מלחמת העולם (1938) משפחתה של דורה עברה להתגורר בעיר לנינגרד. בזמן פרוץ המלחמה הייתה דורה בת 9 וסיימה כיתה ב'. בתחילת המלחמה קובצו כל ילדי העיר לנינגרד ופונו לעיר שדה בעורף קלינין. דורה נשלחה לעיר קלינין – היום העיר נקראת טבר.

מטרת הפינוי של ילדי העיר הייתה הצלתם מפני אימת המלחמה. עם כל הקושי הרב ההורים הבנו את הצורך המחייב פרידה קשה מילדיהם. דורה זוכרת את הצער הגדול של אביה, אשר לא הפסיק לבכות והצוות מטפלות נאלץ להרגיע אותו. באותו זמן דורה לא הבינה את פשר הניתוק עם הכאב הכרוך בו.

בדרך לעיר המקלט דורה התמודדה עם קשיים רבים: רעב, קור, מחלות, כינים ועוד. היא הייתה עדה לפיצוץ המבנים שהיו מסביב לבניין בו ישנו הילדים המפונים והבניין נשאר שלם. זהו נס מבחינתה. היא מספרת שיום לאחר ההפגזה הגיעה הרכבת נוספת מלנינגרד, שפוצצה גם היא בדרך, והיא ראתה כיצד מפנים גופות של ילדים ההרוגים.

דורה עברה תלאות רבות, אבל בסוף המלחמה פגשה את אימא שלה, ששרדה את המלחמה וגם את האחות הגדולה שלה. אח נוסף של דורה התנדב לצבא האדום כשהיה בן 17 ונהרג כעבור שבועיים מרגע גיוסו, בקרבות. לימים דורה הקימה משפחה.

היום דורה פלבניק חיה במעלות ומנציחה את זכרון אחיה שהיה משורר ומבקרי סיפרות תלו בכשרונו תקוות גדולות.

הזוית האישית

הקשר בין תלמידי בית הספר אורט מעלות תרשיחא הוא קשר רב דורי, רב שנים שהפך למסורת בית סיפרית. במסגרת תכנית הקשר הרב דורי, תלמידי בית הספר מלווים בכל שנה את האזרחים הותיקים בבית הקשיש במעלות.

מילון

טבר
טְבֶר (ברוסית: Тверь) היא עיר ברוסיה ומרכז אדמיניסטרטיבי (אנ') של מחוז טבר, השוכנת לגדות נהר הוולגה, בין מוסקבה לסנקט פטרבורג. בין 1931 ל-1990 העיר נקראה קלינין על שם מיכאיל קלינין, פוליטיקאי חשוב בתקופה הסוביטית, שנולד במחוז טבר. במלחמת העולם השנייה העיר נכבשה על ידי הגרמנים, וב-1944 הייתה בין הערים הגדולות הראשונות ששוחררו באירופה.

ציטוטים

”בתחילת המלחמה קובצו כל ילדי העיר לנינגרד ופונו לעיר שדה בעורף קלינין.“

הקשר הרב דורי