מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דוד רוזן שגריר היהדות לדתות העולם

תמונה משותפת שלי ושל סבי בשנת 2005
סבי נואם בעצרת האומות המאוחדות בשנת 2012
הפיוס ההיסטורי בין הוותיקן לעם היהודי ומדינת ישראל

במשך אלפי שנים הכנסייה הקתולית שללה את הרעיון של חזרת העם היהודי לארצו וראו בנו בין האחראים לרציחתו של ישו.

המהפך בגישה של הכנסייה לעם היהודי התחיל ב-1965 עם כתיבת המסך "נוסטרה אתאטה" המסדיר את היחסים של הכנסייה עם שאר הדתות בעולם.

ב-1991 התחיל משא ומתן עם מדינת ישראל. סבא שלי, הרב דוד רוזן, היה נציג של העם היהודי ומדינת ישראל בפיוס עם הכנסייה ובמשא ומתן שהוביל ליחסים דיפלומטיים מלאים בין השניים.

הרב דוד רוזן היה הרב הראשי של אירלנד וביחסים טובים עם הכנסייה הקתולית בארץ שם ובעולם.

כאשר עלה ארצה, התבקש לייצג את העם היהודי במגעים עם דתות אחרות והיה נשיא המועצה בינלאומית להבנה בין נוצרים ליהודים וגם של הוועדה מול הוותיקן.

אחרי מלחמת המפרץ הראשונה, התחילו מגעים רשמיים בין מדינת ישראל לוותיקן ודוד היה במרכז העניינים והמשא ומתן הסתיים בהצלחה בשנת 1993. דוד נפגש עם כל שלושת האפיפיורים האחרונים פעמים רבות ואף קיבל את פניהם בביקוריהם הרשמיים בארץ.

ביוגרפיה על דוד רוזן

דוד רוזן נלד בשנת 1951 בניוברי אשר נמצאת באנגליה בתור הבן השלישי במשפחתו.

אביו של דוד יעקוב קופל רוזן היה רב חשוב באנגליה והקים בית ספר שהיה הבית ספר היהודי המפורסם ביותר בתפוצות בזמנו, בשם כרמל קוליג׳ שלמדו בו תלמידים יהודים מיותר מעשרים מדינות בעולם, הלימודים בבית ספר הדגישו מצוינות גם בלימודי חול וגם בלימודי קודש ולכן דוד גדל בבית עם תרבות חילונית עולמית וגם תרבות יהודית היו יסודות העיצוב האישיות שלו, אביו של דוד נפטר כאשר דוד היה בן עשר.

 תמונתו של דוד כבן ארבע

תמונה 1

דוד עלה לארץ לבד לאחר מלחמת ששת הימים ללמוד בישיבה בארץ אך לאחר שדוד שמע שמלחמת ההתשה פורצת, אז דוד התגייס לצבא ההגנה לישראל. אחרי הטירונות של דוד הוא נשלח לקו והוא היה תחת הפגזה אחת של המצרים ולמחרת מת המנהיג של המצרים, גמל עבדול נאצר, ובכך הסתיימה מלחמת ההתשה. לאחר מלחמת ההתשה דוד חזר למערב סיני כרב צבאי הישראלי הראשון של חטיבה צבאית בסיני.

באותה שנה דוד פגש את סבתי שרון אשר עלתה לארץ עם משפחתה גם מאנגליה ודוד ושרון התחתנו בארץ ישראל.

 תמונתו של סבי ושל סבתי באירוסין שלהם

תמונה 2

לאחר כמה שנים דוד נבחר להיות הרב הראשי של אירלנד למשך חמש שנים, ואחר כך הוא עלה עם שרון ארצה לארץ ישראל והם הקימו משפחה- שלוש בנות בשם יקרה גבריאלה ואמרית ושלושה נכדים בשם זהר אלינור ויאיר ושתי נכדות בשם אמבר ואני, ניב.

תמונה 3

דוד הגיע לתחום של יחסים בין הדתות כתוצאה מפעילותיו החברתיותֿֿֿֿֿֿֿֿֿ והמוסריות בדרום אפריקה והקשרים שבנה עם דתות גם בדרום אפריקה ואחר כך באירלנד. בשנת 2005 קיבל דוד תואר אבירות מטעם האפיפיור על תרומתו לפיוס יהודי קתולי וב-2010 קיבל תואר מפקד ממלכת בריטניה, מהנסיך צ'ארלס.

תמונתו של סבי מקבל את התואר על ידי הנסיך צ'ארלס

תמונה 4

תמונתו של סבי עם האפיפיור בנדיקטוס השישה עשר

תמונה 5

תמונתו של סבי עם האפיפיור העכשווי פרנסיסקוס

תמונה 6

הזוית האישית

היה לנו כייף גדול לעבוד יחד ולשמוע את הסיפור.

מילון

יוהרה , וותיקן
יוהרה- התנסות, גאווה מופרזת. וותיקן- מרכז השליטה ברומא של הכנסייה הקתולית

ציטוטים

”"חוויה היסטורית מדהימה!"“

הקשר הרב דורי