מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דוד גחטן אהבה למכונאות

סימנו לכתוב את הסיפור בבית ספר
דוד גחטן בצעירותו
אהבה למכונאות לגרים, אופנועים ורכבים....

נולדתי בעירק בעיר בגדד בתאריך 13.9.1949.
 
אני ומשפחתי עלינו לארץ כאשר הייתי בן שנתיים. גרתי בבני ברק עם שלושת אחי והורי. אבא שלי פתח חנות ירקות. בגיל 10 התחלתי לעזור לו בעבודה כל יום אחרי שעות הלימודים. מצבנו הכלכלי היה קשה. אמי טיפלה בעבודות הבית. בגיל 13 התחלתי לעבוד בכל מיני עבודות בכדי לעזור להורים. אחת העבודות הייתה עבודה במחסן עצים.
 
כל יום היו באות משאיות מלאות עצים לבנייה ואני פרקתי את העצים מהמשאית למחסן ומסדר אותם לפי גדלים. לפעמים הייתי בונה קורקינט מחתיכות של עצים. הייתי הולך למוסך לרכב ומבקש "לגרים" (מסבים) ומוכר אותם לילדים. הילדים  היו יורדים איתם בירידות.
העשרה: לגר – מיסב –  "מיסב (מכונה גם לגר) הוא גוף המאפשר תמיכה בגוף אחר הנמצא בתוכו או נע עליו. המיסב מאפשר תנועה חלקה, בעלת חיכוך קטן, בין המשטחים הנעים. התנועה במיסב יכולה להיות קווית, סיבובית – רדיאלית וסיבובית – צירית."
כשהגעתי לגיל 16 לקחתי את אמי כדי לחתום לי על רישיון לאופנוע. קניתי אופנוע ישן. התחלתי לצבוע אותו ולתקן אותו. לבסוף מכרתי אותו והרווחתי קצת כסף.
 
בגיל 18 התגייסתי לצבא לשרת בחייל השיריון הייתי "טנקיסט" ואחרי זמן מה פרסתי שרשרת של טנק ונפצעתי ממנה ברגלי. שנה לפני השחרור עברתי ליחידת קשר סודית, ושם טיפלתי ברכבים שלהם . סיימתי שירות מלא ועד גיל 46 עשיתי מילואים.
 
דודי היה מכונאי רכב ואני למדתי אצלו מכונאות. כל יום הייתי חוזר"שחור" הביתה. אחרי תקופה קניתי מכונית"לארק", עזבתי את עבודתי בתור מכונאי. אחרי זה הייתי סוכן ספרים. נמאס לי מהעבודה הזאת מכרתי את האוטו וקניתי שתי מכוניות קטנות וישנות "קונטסה" ו"סימקה", שיפצתי אותם ומכרתי אותן והרווחתי וכך עשיתי כמה פעמים.
 
בינואר 1977 כשהייתי בן 27 התחתנתי עם אשתי יהודית ואז הבאתי שתי בנות גלי ולירון. עבדתי בבורסת היהלומים בתור יהלומן עד גיל 65. מאז אני בפנסיה יש לי שישה נכדים.
 
תכנית הקשר הרב דורי
הנכד הבכור שלי הוא אור בן 12, ואני אוהב אותו מאוד. עד העולם החיצון וכך גם את כל נכדיי ונכדותיי.
עם אור אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי.
תשע"ה 

מילון

לגר - מיסב
מיסב (מכונה גם לגר) הוא גוף המאפשר תמיכה בגוף אחר הנמצא בתוכו או נע עליו. המיסב מאפשר תנועה חלקה, בעלת חיכוך קטן, בין המשטחים הנעים. התנועה במיסב יכולה להיות קווית, סיבובית - רדיאלית וסיבובית - צירית.

ציטוטים

”עבדתי בהרבה עבודות במשך חיי“

הקשר הרב דורי