מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא דודו בן-בעש"ט מספר על ילדותו

סבא דודו והנכדה עדי
ברית המילה של סבא דודו
על ילדותו

סבא דודו נולד בישראל בתאריך 10.6.1950 בעיר חיפה בבית חולים "אימהות" שהיה על הר הכרמל (כיום הוא אינו קיים עוד). שמה של אמו של סבי היה חנה והיא הייתה ילידת ישראל וגדלה בקריית חיים. חנה התחתנה עם אבא של סבי יצחק כאשר הייתה בת 18 וילדה את סבי כאשר הייתה בת 20.

יצחק, אביו של סבי נולד בבולגריה ועלה לישראל כאדם בוגר, הכיר את חנה והם התחתנו. בתקופה ההיא (הקמת מדינת ישראל) המצב הכלכלי היה רע, והיה להם קשה לקנות בית. לכן, דוד של חנה, שהיה מנהל מפעל בשם "פרוטרום" במפרץ חיפה (המפעל קיים גם כיום), סידר להם מגורים במשרד, שהיה פנוי, תמורת המגורים אביו יצחק היה שומר על המפעל בלילות, כאשר בימים יצחק התפרנס כנהג משאית.

סבי דודו גדל בשנותיו הראשונות במפעל תעשייתי, המייצר תרכיזים מתוקים וריחניים אותם ניתן להכניס לתוך מאכלים שונים, כך שסבי מאוד נהנה לגדול במפעל עם ריחות נעימים ועם תרכיזים מתוקים. כשסבי היה בן ארבע הייתה אימו לוקחת אותו כל בוקר מהמפעל לגן הילדים בקריית חיים ורק כאשר היה בן חמש, הצליחו הוריו לרכוש דירה בקריית חיים.

סבי גדל שם עד גיל 14 ואז החליט ללמוד בפנימייה בעיר עכו, שהינה בית ספר להכשרת קציני ים לחייל הים וצי הסוחר. כך התחילה הקריירה הימית של סבא עד לקבלת פיקוד על חיל הים הישראלי.

קישור לסרטון ביוטיוב

סבא מספר על הטקס בו הוענק לו עיטור כבוד ממפקד חיל הים האמריקאי.

תמונה 1

חפץ מתגלגל

תמונה ממוסגרת שמסרה סבתא אטקה, אימא של סבתי מיצ'וקה, מצד אמי, לנכדותיה (אמי ורד ואחיותיה) שבה מצויים הטלאי הצהוב שהיהודים חויבו ללכת עימו בשואה וכן תמונות מהשואה סבתא רשמה בכתב ידה הקדשה מאחור:

תמונה 2

ההקדשה

תמונה 3

תמונה מספרת

תמונת מחזור של הכיתה של סבא דודו במכללה לביטחון לאומי של חיל הים האמריקאי

תמונה 4

בשנת 1990 סבא שלי, שהיה אז קצין בדרגת אלוף משנה בחיל הים הישראלי, נישלח עם משפחתו על ידי חיל הים לארצות הברית להיות סטודנט במכללה לביטחון לאומי של חיל הים האמריקאי, בעיר ניו פורט במדינת רוד איילנד שבארצות הברית. יחד עם סבא שלי למדו במשך כשנה עוד 40 סטודנטים, שהגיעו מ-40 מדינות שונות.

סבי היה שם עם משפחתו: מיצ'וקה (סבתי), ורד (אמי) שהייתה בת 17, שירלי (דודתי) שהייתה בת 12 ולירון (דודתי) שהייתה בת 6. הבנות התאקלמו יפה מאוד בניו פורט וקיימו חיים רגילים כמו בארץ, הלכו לבית הספר והכירו חברים.

הקורס היה חשוב מאוד, מכיוון שבנוסף ללימודים החשובים של ניהול חיל ים בדרגות גבוהות, למעשה הקורס יצר אינטגרציה בין כל הסטודנטים. לכך הייתה חשיבות רבה, כי נוצרו קשרים עמוקים בין הסטודנטים ובכך נוצרו קשרים טובים גם בין המדינות השונות, כאשר הסטודנטים חזרו למדינות שלהם בתום הקורס. גם בין המשפחות של הסטודנטים נוצרו קשרים חברתיים מצויינים, והמשפחות שמרו קשר ביניהם גם לאחר שחזרו לארצם.

בתמונה ניתן ליראות את כל הסטודנטים והמדריכים, שהיו לסבי בשנת הלימודים ובמכללה של חיל הים האמריקאי. סבא שלי ומשפחתו חושבים, שהשנה הזאת הייתה אחת השנים היפות ביותר בחייהם.

בנוסף, סבי ביקר אחרי 15 שנה שוב במכללה בניו פורט ופגש חלק מבני מחזורו משנת 1991, והם הצטלמו עם נשותיהם:

תמונה 5

 

הזוית האישית

עדי: היתה לי חוויה מיוחדת, כשסבא שלי בא ופינה זמן כדי להיות איתי כל שבועיים ולספר לי סיפורים על ילדותו והחיים שלו. ריגש אותי מאד לשמוע איך סבא שלי גדל, ועל חוויות שלו. אני מאד שמחה שהוא הצטרף לתכנית איתי וזה חיבר בינינו אפילו יותר. סבא שלי הוא איש מיוחד, חכם וטוב לב ולמדתי ממנו המון דברים.

סבא דודו: התמלאתי בעונג רב מהזכות שהייתה לי להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדתי עדי. עדי מלאת סקרנות, רגישות, תבונה רבה וכשרון, הובילה את פעילותנו המשותפת בחן רב ובחוכמה ואני נהנתי מכל רגע. זכיתי.

מילון

מפעל פרוטרום
פרוטרום תעשיות בע"מ הינה חברה ישראלית העוסקת בייצור ושיווק חומרי-גלם לתעשיית הטעם והריח; ותערובות טעם וריח לתעשיות המזון והקוסמטיקה. החברה היא אחת מ-10 החברות הגדולות בעולם בפיתוח ובייצור של טעמים וחומרי גלם לטעמים בתעשיית המזון והמשקאות.

בית הספר הימי לפיקוד ומנהיגות קציני ים עכו ע"ש כ"ג יורדי הסירה
כפר נוער, הכולל בית ספר ימי תיכוני, מכללה טכנית ופנימייה, המלמד, מחנך ומכשיר את הנוער בנים ובנות לתפקידי מנהיגות מקצועית בים ובחוף. מטרת בית הספר ליצור קצין ים שיהיה בעל ידע מקצועי, יפגין דוגמה אישית ויתפקד ביחסי אנוש בריאים בצוות ובהיררכיה פיקודית.

ציטוטים

”להוציא את המיטב מהחיים הצנועים לעשות מהלימון לימונדה“

הקשר הרב דורי