מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

דגים מרוקאים

שרה מגירס
שרה והנכדה
סיפורה של שרה מגירס

שמי שרה מגירס, נולדתי במרוקו עיר ערפוד שנמצאת בסהרה.

עליתי לארץ בשנת 1962. עברתי דרך הרבה ארצות, הייתי בספרד, ובצרפת ואחר כך הגעתי לארץ במסע שארך שמונה ימים, לאוניה קראו פלמיניה. הגענו לחיפה, והסיעו אותנו ישר לכפר סבא, נשארנו שם כמה חודשים ואז חזרנו לחיפה גרנו ברחוב נחום דוברין כיום אני גרה בקרית אליעזר.

למדתי בבית ספר דתי בהדר ברחוב השומר, כשהייתי בת 14, למדתי בבוקר ספרות, ובערב הלכתי לאולפן ללמוד עברית. בגיל 16 טיפלתי בתינוקות בבית פרטי, טיפלתי בתינוק מגיל שלושה חודשים עד גיל שנתיים ואחר כך טיפלתי באחותו מגיל שלושה חודשים עד גיל שנתיים ושוב נולדה עוד אחות וטיפלתי בה באותם גילאים בביתם. טיפלתי בשלושתם הרבה זמן. והמשכתי לעבוד בטיפול בילדים. כיום אני מטפלת בנכדות שלי.

בית המשפחה במרוקו

במרוקו, אבי אהב הכנסת אורחים בביתנו היה בית פתוח ומכניס אורחים. היה לנו בית עם שישה חדרים וחצר גדולה. יום אחד, אבי ז"ל החליט להזמין את הרב בבא סאלי (רבי ישראל אבוחצירא) לארוחה. אבי ז"ל הלך לכפר ערבי שבמרוקו וקנה פרה. הוא הביא אותה הביתה, שם אותה בחצר וסתם קשר חוט אדום לרגלה. פתאום, הפרה יצאה מהחצר וברחה. אבי ז"ל שאל איפה הפרה את אמי ז"ל, והיא ענתה לא יודעת. אבי החליט לחזור לכפר ולבדוק אם היא שם. הוא שאל את האיש שמכר לו אם הוא ראה את הפרה, והאיש אמר לא ראיתי. אבי ז"ל אמר שהוא קשר חוט אדום לרגלה, אז המוכר אמר לו בוא נבדוק. הם חיפשו ופתאום ראו את הפרה עם החוט האדום. הוא החזיר את הפרה הבייתה. ואחר כך הם שחטו אותה, והכינו ממנה מאכלים, ובאמצע הסעודה אבי ז"ל סיפר מה קרה וזה היה לכבוד בבא סאלי (רבי ישראל אבוחצירא) והאורחים,כולם שמחו, אכלו וחגגו.

ביום האחרון של פסח, יש חגיגות ממונה, ששם אוכלים מלא מתוקים,מופלטות וקוסקוס. הבאתי את התמונה של אמי ז"ל כשהיא מכינה קוסקוס בבית ותמונה שלי מכינה תה כי זה אירוע מיוחד של מרוקאים.

תמונה 1

אימי מכינה קוסקוס

 תמונה 2

אני מכינה תה

הסיפור מספר על העלייה שלי ממרוקו לישראל… עברנו דרך הרבה ארצות, כשעצרנו בפז (שבמרוקו) אחר כך עצרנו בספרד ואחר כך טסתי לצרפת, נשארנו שם שמונה ימים עם המשפחה. דוד שלי גר בצרפת. אבא שלי ביקש ממני למצוא את הכתובת של הדוד. לקח לי חצי יום, לאחר ששאלתי מלא וחיפשתי בהרבה בתים.

לבסוף מצאתי בית שעל הדלת היה כתוב: משפחת מגירס. דפקתי בדלת, וכאשר ראה אותי הדוד התחיל לבכות. שאלתי אותו: למה אתה בוכה? והוא ענה: את בת אחי, אני רואה לפי הפנים, את דומה לאחי. אז אמרתי לו: בבקשה בוא איתי. דודי ומשפחתו באו אלינו למקום בו ישנו, והם נשארו איתנו שמונה ימים עד שהפלגנו לארץ באוניה. אני ומשפחתי הגענו לישראל עד היום הזה.

קידוש אצל סבתא

ערב שישי הוא ערב חשוב, כי זה זמן שכולם ביחד, מדברים, צוחקים, אוכלים ונהנים. פעם בשבועיים, כל המשפחה באה אלי ביום שישי לקידוש.

השולחן ערוך עם הרבה סוגי סלטים, ואז מגישים דגים, אחר כך בשרים עם התוספות. לאחר הארוחה כולם יושבים בספה, ואני מוציאה קינוחים: עוגות, ממתקים, פירות, ושתייה קרה וחמה. אנו צופים בטלוויזיה ומדברים, מראים תמונות וצוחקים. לפני שכולם הולכים הביתה אני ממלאה להם סלים מלאים באוכל לביתם.

תמונה 3 

מתכון לדגים מרוקאים

מצרכים:

דגים מושטים

מלח, לימון

פפריקה אדומה

שמן קנולה

כוזברה

גמבה גזר

2 פלפל חריף

שום

גרגרי חומוס

כוס מים פושרים

אופן ההכנה:

משרים את הדגים חצי שעה ושמים עליהם מלח ולימון. לאחר מכן שוטפים את זה מים ושמים בסיר שום, כוסברה, חתיכות גמבה גזר ו2 פלפלים חריפים, מעל הכל שמים את הדגים ומעל הדגים שמים שוב שום כוסברה. אחר כך ממלאים כוס מים פושרים ושופכים על הדגים. ממלאים חצי כוס שמן וחצי כוס מים באותה כוס ומוסיפים לזה פפריקה מתוקה וכף מלח, שופכים הכל על הדגים. שמים את הסיר על הגז ומבשלים עם המכסה (סגור) בין 30 דקות ל- 40 דקות ולקראת הסוף מוציאים את המכסה לעוד 5 דקות.

ולבסוף… מגישים את המנה !
 
תמונה 4

מילון

הבאבא סאלי
רבי ישראל אבוחצירא (א' בתשרי ה'תר"ן, 26 בספטמבר 1889 – ד' בשבט ה'תשמ"ד, 8 בינואר 1984) היה רב ומקובל, מוכר בכינוי הבאבא סאלי.

ציטוטים

”פעם בשבועיים, כל המשפחה באה אלי ביום שישי לקידוש“

הקשר הרב דורי