מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

געגועיי להמדאן

אסתר ונכדתה אליה
קבר אסתר ומרדכי בהמדאן, איראן

בשנת 1950 גרתי בפרס, בעיר האמדן. כשחזרתי מבית הספר, אח שלי ז"ל אמר לי: "אנחנו נוסעים לארץ ישראל". שאלתי אותו למה? אכן היה לנו טוב פה, בפרס, היתה לנו עבודה ובית וחיינו חיים טובים. ובנוסף לא סיימתי את בית הספר. הייתי אז רק בת 10. אחי ז"ל אמר לי שאנחנו לא נמצאים בבית שלנו. לנו יש מדינה ושמה ארץ ישראל. אנחנו הולכים לשם, שם זה הבית שלנו! אחי הוציא לנו פספורט. לא אמרנו במשרד הפנים בפרס שפנינו מועדות לישראל. אחרי הרבה מאמצים קיבלנו את הפספורט, מכרנו את הבית במחיר נמוך. את העסק לא מכרנו, אמרנו לרשויות שנחזור בעוד מספר שנים.
 
עלינו למטוס. השעה היתה 12 בלילה. נתנו לנו סנדוויץ' וכוס תה. מפרס הבאנו שטיחים, זהב ודברי כסף. לקחו אותנו למחנה דוד. נתנו לנו לישון באוהל. זה היה קרוב לחיפה. אמרו לנו שזה הבית שלנו. לא ידענו איפה נשים את כל הדברים שהבאנו. בנוסף לאוהל, הביאו לנו מיטת יחיד ומזרן מקש. לידינו היה פרדס. אהבנו מאוד לקטוף את הפירות ולאכול אותם. שועלים הגיעו מאחורי האוהל ויללו ונורא פחדנו. אני אמרתי שאני רוצה לחזור הביתה, שאני מתגעגעת לבית הספר ולחברים מפרס. ההורים אמרו לי שאנחנו לא יכולים לחזור. אני הצטערתי שלא אוכל עוד לטייל בעיר האמדן, שבה נמצא קבר אסתר ומרדכי, ואהבתי לבקר שם. אמרו לי שגם פה אמצא דברים כאלה.
 
לא הלכתי לבית ספר כי לא היה בית ספר באוהלים. לא יכולתי לדבר עם אף אחד כי לא ידעתי את השפה. היה מאוד קשה. עם הילדים האחרים דיברנו בידיים, ושיחקנו תופסת ביחד.
 
ממחנה דוד עברנו למעברות, לצריפים. שם גם לא הלכתי לבית ספר ולא למדתי. בערב הלכנו לשיעורי ערב עם כל הילדים. היו לנו חיים מאוד קשים בצריפים.

מילון

המדאן
בירת מחוז המדאן שבאיראן. רוב תושבי העיר איראנים ודוברים פרסית. העיר שוכנת באזור הררי ירוק למרגלות הר אלבנד, המתנשא לגובה 3,574 מטר

קבריהם של אסתר ומרדכי
הקברים ממוקמים במערת קבורה שבה שתי מצבות עץ גדולות. ברווח שבין שתי המצבות ניצבת אבן המכסה בור עמוק, שעל פי אחת המסורות מוביל לירושלים. מעל מערת הקבורה הוקם מבנה לבנים ומעליו מגדל מעוגל. במבנה חדר קטן השוכן בסמוך לקברים ומשמש כחדר תפילה.

ציטוטים

”חשוב לי שנכדתי תתרום למדינה, משום שזו מדינתנו היחידה!“

הקשר הרב דורי