מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלות באמצע הילדות

שבעים שנה בינינו ואהבה רבה
בגיל שנה באיילת השחר
ילדות במלחמת השחרור

שמי רמה ישראלי נולדתי בקיבוץ איילת השחר, אבי הגיע מפולין, ואמי מגרמניה, ההורים של בעלי הגיעו מפולין.

אני בגיל שנה בקיבוץ איילת השחר – 1939

תמונה 1

בשנת 1938, שנת הולדתי. היו בגליל מספר קטן של ישוביים ומצב זה נמשך עד שנת 1948, למרות שהיו לנו קשרים עם תושבי הסביבה הערבים הייתה עוינות מצדם והתנכלויות.

עם הכרזת המדינה בשנת 1948, כל צבאות ערב הכריזו מלחמה על ישראל, פתחו במתקפה של הפצצות, הפגזות, והסתערות רגלית. הסורים שהיו אויבינו היו במרחק של כ-200 מטר מהקיבוץ ואיימו לכבוש את הקיבוץ להגיע לכביש הראשי: ראש פינה – מטולה ולחנוק את הגליל.

הייתי אז בת 10 והסיפור שלי מתחיל ב"קבלת השבת האחרונה במקלט":

במשך שבוע נפלו הרבה פצצות ופגזים בקיבוץ, היו פגיעות ישירות, נהרגו חברים בעמדות. ביניהם נער ונערה בני 16 שהיו בתפקיד קשרים והעבירו מידע בין העמדות. המקלטים לא יכלו לספק מחסה מתאים, ובתאום עם מוסדות ההגנה הארציים הוחלט לפנות את הילדים למקום בטוח יותר.

ביום שישי עוד הדלקנו נרות במקלט ערכנו "קבלת שבת קטנה", ובמוצאי שבת עם חשכה הגיעו אוטובוסים ולאט ובשקט עלינו עליהם, כל הילדים עם המטפלות והמורים ומספר קטן של הורים. ההורים שלי נשארו כאן בקיבוץ כמגינים חיוניים למקום.

אחי יריב ואחותי לאה, שהייתה אז בת שנה, היו בין המפונים ביחד איתי כמובן שהרגשתי אחראית להם. היעד היה טבריה, הגענו עם לילה ושוכנו בבית מלון במיטות גדולות ורכות כל כמה ילדים שוכבים לרוחב במיטה אחת. התינוקות והמטפלות שלהם קיבלו בית מיוחד בשבילם והתארגנו שם.( בית רקתי)

למחרת חילקנו כל כיתה למקום משלה והתחלנו להתארגן לחיים בגלות. לכיתה שלי פינו כיתה בבית ספר על שפת ים כינרת ואירגנו לנו מזרונים ומקום לאכול והתחלנו ללמוד. היינו באמצע כיתה ג' ומורתנו האהובה יוכבד, הייתה איתנו לימדה אותו כמה שירים נפלאים על הכינרת שאני זוכרת עד היום מילים ולחן.

ילדות באיילת השחר

תמונה 2

לאחר חודש כשהמלחמה התקרבה גם לטבריה, העבירו אותנו לחיפה. שוכנו במושבה הגרמנית לפי כיתות עם המטפלות והמורות, ושם שהינו כארבעה חודשים התחלנו כיתה ד' בבית ספר עירוני. במשך כל התקופה הזאת הורינו היו באים לבקר אותנו פעם בחודש.

השתדלנו לקיים חיי חברה ולימודים כרגיל, לטייל הרבה, להכיר את חיפה, להתרחץ בים, ומידי פעם ראינו סרטים, אבל בכל אופן מאוד התגעגענו ודאגנו להורים שלנו ולכל החברים שנשארו בקיבוץ איילת השחר חיכינו ליום שנוכל לחזור וקיווינו שנמצא את קיבוץ איילת השחר עדיין קיים ולא הרוס מידיי.

הזוית האישית

שירה: היה לי כיף ללמוד על העבר של סבתא ועל העבר של המקום, קיבוץ איילת השחר, המקום שאני חיה בו ולא ממש מכירה.

סבתא רמה: כנראה לא במקרה הצעתי לנכדתי את נושא הגלות. תוך כדי העלאת הזיכרונות, נוכחתי עד כמה הגלות וחוסר הוודאות לגבי המשכיות החיים באיילת השחר קיימים בתודעה שלי ובתחושת קיומי. וכן עד כמה הנכדה שלי חמודה מתוקה ונהדרת.

מילון

התנכלות
פגיעה באדם אחר מתוך כוונת זדון, לרוב מטינה או מעוינות; התעמרות

המושבה הגרמנית
:המושבה הגרמנית היא שכונה במערב העיר התחתית בחיפה שנוסדה על ידי הטמפלרים

הטמפלרים
רמנים נוצרים שהגיעו לארץ והתישבו בכמה בקומות מתוך סיבות דתיות היות והיו גרמנים( אויבים בזמן מלחמת העולם השנייה) הם שולחו בחזרה לגרמניה במסגרת חילופי תושבים.

ציטוטים

”הייתי אז בת 10 והסיפור שלי מתחיל ב"קבלת השבת האחרונה במקלט" “

הקשר הרב דורי