מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגול החיים של סבא

סבא ואורי, כשהיה ילד קטן
סבא שלי כחייל בצבא .
עליית סבא מטוניס לארץ ישראל למעברות

סבא אברהם, הסבא היחיד שהיה לי, נפטר בערב יום העצמאות ה' באייר תשע"ז. לכן את סיפורו אספר באמצעות אחיו ויליאם וסבתא.

סבא נולד בשנת 1933 בעיר בג'ה שבטוניס. בשנת 1949 עלה לארץ עם חברים בהיותו בן 16 שנים באוניה "נגבה" והתגורר בקיבוץ עין חרוד, שם עבד בחקלאות עד גיוסו לצבא. כשנתיים לאחר מכן עלו הוריו, אחיו וארבעת אחיותיו.

כפי שכבר צוין סבא אברהם עלה באונייה עם חברים בשנת 1949 וכשנה וחצי לאחר מכן אבא שלו החליט לעלות לארץ כתיירים, כי באותו זמן הופסקה זמנית העלייה. לכן המשפחה עלתה כתיירים, גם הם, כמו המשפחה של סבתא קודם, הפליגו מטוניס למרסיי. במרסיי הם שהו שלושה ימים בבית חברים ולא במחנה המעבר כמו סבתא מאחר והם הפליגו כתיירים ולא כעולים חדשים. ממרסיי המשפחה הפליגה לארץ ישראל על אונייה ושמה "קדמה". ובנמל חיפה התקבלו על ידי בני משפחה שכבר היו בארץ .

תמונה 1
תעודת העולה של סבא

בארץ המשפחה התגוררה בצריף במעברת כורדני, הזיכרון של ויליאם מהמעברה שהיא הייתה כמו עיר. למעשה היו בה 5 בתי כנסת של העדות השונות כגון: טוניסאים טורקים מרוקאים אשכנזים … בית ספר גדול, מאפייה וגני ילדים. במעברה היה בית קולנוע שפעל על גנרטור והזיכרון שהכי נחרט בראשו הוא אכילת לחם מרוח במרגרינה וריבה.

סבא שלי פגש את משפחתו במעברה והתחיל לעבוד עם אביו במפעל לבלוקים שהיה שם ואביו אפילו השקיע במפעל סכום של 40,000 לירות. כשרצה להיכנס לתפקיד ניהולי לא נתנו לו למרות שהשקיע כסף מאחר והיה ספרדי.

כשסבא שלי הגיע לגיל 18 הוא התגייס לצבא ושירת בתובלה בטירת הכרמל. לאחר שירותו הצבאי החל לעבוד במפעלי הפלדה בעכו שם עבד עד יציאתו לגמלאות.

תמונה 2
סבא במפעלי הפלדה בעכו

המצגת המלאה:

הזוית האישית

במהלך הכנת עבודה זו נעזרתי בסיפורים וזיכרונות של דוד ויליאם, אח של סבא אברהם. למדתי על סבא ומשפחתו דברים רבים: מתי והיכן נולד סבא, במה עסקה המשפחה שלו, איזה תהליך היה עליו לעבור בחוץ לארץ לפני עלייתו לארץ ואת המסע שעבר באוניות והחוויות שחווה עד עלייתו לארץ.

מילון

בג'ה
עיר בטוניס

ציטוטים

”סבא אברהם הסבא היחיד שהיה לי נפטר בתשע"ז לכן את סיפורו אספר באמצעות אחיו ויליאם“

הקשר הרב דורי