מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של שם המשפחה של סבא שלי – שורפ

יוסי ויסמין שורפ
יוסי יחד עם אחותו בטי
הסיבות לשם המשפחה שורפ וההתנגדות לשינוי השם

גלגולו של שם המשפחה שלי

סבא יוסי, שבתעודת זהות קוראים לו יוסף, אבל אף אחד לא קורא לו ככה, נולד בתל אביב בבית חולים מגידו ברחוב מזא"ה בתאריך 13במרץ 1948, ב' באדר ב' תש"ח, לפני הכרזת המדינה .

המשפחה של סבא:

אימא – מנוחה, סבתא רבא שלי

אבא – ישראל, סבא רבא שלי

אחות – בטי, דודה רבא שלי

ביום שסבא שלי נולד תל אביב הופצצה על ידי מטוסים מצריים ואי אפשר היה להודיע לאבא של סבא ולאחות של סבתא שסבא נולד. המשפחה של סבא גרה בתל אביב ברחוב נווה שאנן בדירת חדר עם מטבח ושירותים משותפים עם עוד שתי משפחות. אבל למרות הקשיים, המשפחה של סבא הייתה שמחה ומאושרת.

האימא והאבא של סבא עלו לבד לארץ בשנת 1932 והמשפחות שלהם נשארו בפולין או ברוסיה. הם ביקשו ואפילו התחננו שהמשפחות תעלינה לארץ ישראל, אך הן לא עלו.

מנוחה, ישראל, סבא יוסי ודודה רבא בטי

תמונה 1

בשנים הראשונות הם שמרו על קשר מכתבים.

בשנת 1939 פרצה מלחמת העולם השנייה וקשר המכתבים הפך להיות נדיר. בשנת 1940 נולדה אחות של סבא – בטי.

תמונה 2

בקיץ 1942 ניתק הקשר עם המשפחות שנשארו בפולין ורוסיה, ורק אחרי שלוש שנים התברר גודל האסון. שתי המשפחות של ההורים של סבא נרצחו על ידי הנאצים בשואה. מרוב צער, ההורים לא סיפרו לסבא שום דבר על המשפחות ושמרו את הכאב בליבם. זו הייתה תקופה של הקמת המדינה וכולם הסתכלו קדימה מתוך רצון לבנות מדינה חדשה, וכמה שפחות להתעסק בעבר הרע.

במלחמת השחרור סבא רבא התגייס לצה"ל.

כשסבא גדל והלך לבית הספר, התחילו כולם לשאול ולהתעניין בשם המשפחה שלו – שורפ. לאף אחד לא היה כזה שם משפחה, כי הוא היה שם נדיר.

כשסבא היה בן 12 הוא שאל את אבא שלו בפעם הראשונה מה פשר השם. אבא שלו הסביר לו שהרבה שמות משפחה מקורם – במקצוע, במקום, או באזור המגורים אבל השם שורפ לא השתייך לאף אחת מן הקבוצות האלה.

לסיפורו המלא של יוסי שורפ

הזוית האישית

יסמין שורפ: היה לי כיף לעבוד עם סבא. אנחנו גרים יחד. העבודה נתנה לי הזדמנות להכיר את הילדות של סבא וללמוד דברים חדשים שלא הכרתי, כמו למשל שישראל הופצצה במטוסים כשסבא נולד ואי אפשר היה להגיד לאבא של סבא שסבא נולד (סבא רבא שלי ז"ל).  בארוחת שישי הראיתי לכולם את העבודה וזה היה כיף כי התגאיתי בעבודה כי לפעמים אני מתביישת, אבל כשהראיתי את העבודה לא התביישתי.

מילון

צבא הצאר הרוסי
צבא האימפריה הרוסית או הצבא הרוסי הקיסרי היה צבא היבשה של האימפריה הרוסית שהוקם ב-1721 על ידי פיוטר הגדול על בסיס כוחות היבשה של רוסיה הצארית

ציטוטים

”אם יימצא קרוב משפחה כלשהו, שנושא אותו שם, יווצר קשר ביניהם.“

הקשר הרב דורי