מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של חפץ

המספרת סבתי נורית, ואני, שירה מתעדת.
הכף והכוס של סבתא רבתא, שושנה, בפולין.
כף וכוס יין העוברים מדור לדור.

שמי נורית כרמל. נולדתי בשנת 1943 בבית החולים בלינסון בישראל, להורי שושנה וצבי פלטניק. שגרו במושבה חדרה. באותה תקופה הלאימו הבריטים את בית היולדות שהיה בחדרה לטובת הצבא הבריטי, ולכן אבי שלח את אמי במונית לפתח תקווה ללדת בבית החולים בלינסון.

לאחר שנולדתי אמי שכבה מיטה ליד עוד בחורה מחדרה. כשמשפחתה באה לבקר את אותה בחורה הם הביאו לה זר נוריות שפרחו באותה עונה, עונת האביב. אמי ביקשה מהם נורית אחת, ועוד ביקשה כשיחזרו לחדרה שייגשו לאבי, שעבד בתחנת אגד בחדרה, ויבשרו לו שנולדה להם בת. היא גם שלחה את פרח הנורית איתם שיתנו לאבי ויגידו לו שהיא רוצה לקרוא לי בשם נורית כי עכשיו הנוריות פורחות. ואכן שמי נורית. אני אמא לעפר ולורד (שנקראת ורד על שם אמי שושנה) וסבתא לחמישה נכדים. נועה, מאיה, יונתן, דור ושירה שיחד אנו נפגשות בבית הספר בתכנית "הקשר הרב דורי".

תמונה 1

שני פריטים אלו שייכים היו למשפחתה של סבתא רבתא שלי בעיירה ברסטצ'קה בפולין. בשנת 1933 כשסבתא שושנה עלתה לארץ, אמה נתנה לה סט של כף, מזלג, סכין וכפית. שיהיה לה עם מה לאכול בארץ וגם מזכרת מסט שלם מביתם. כיום נשארה רק הכף, ועד יומה האחרון סבתא שושנה אכלה מרק בכף הזאת.

את כוסית היין הקטנה, קיבלה, אסתר, אחותה של סבתא רבתא, כשהיא עלתה לארץ בשנת 1926. הסט כלל בקבוק יין ושש כוסיות מכסף. סבתי נורית זוכרת שבכל ליל סדר כשהייתה קטנה שתו יין מהכוסיות האלו. כשאחותה של סבתא שושנה, נפטרה, סבתא שושנה ביקשה ממשפחתה לתת לה כוסית אחת למזכרת. מאז בכל ליל סדר נהגה שושנה לשים את כוסית זאת ליד כוסו של אליהו הנביא. כיום נמצאת הכוסית אצל סבתי נורית וגם היא ממשיכה במסורת ובליל הסדר שמה את הכוסית ליד הכוס של אליהו הנביא.

סבתי נורית שומרת על הכף והכוסית, מנקה ומבריקה אותם מדי פעם. בבוא העת היא תפקיד את האוצר הנ"ל בידי אחד מילדיה למשמרת לדורות הבאים.

תמונה 2

הזוית האישית

שירה: אני מאוד נהניתי ולמדתי המון על סבתי ועל עצמי ובעיקר על שורשי.

נורית: נהניתי מאוד מהשהות הבלעדית יחד עם נכדתי שירה, למדתי להכיר את חיי בית-הספר שבו היא לומדת, את חבריה לכיתה ואת המורים. נחשפתי לחיי הצעירים בימינו.

מילון

תפוח עץ , (אני אומרת : תפוח) תות שדה (אני אומרת: תות )
שהתפוח גדל על העץ ולא באדמה, כי יש גם תפוח אדמה וגם תפוח זהב. תותים יש גם כמה סוגים. תות שדה, שגודל באדמה ותות עץ שגדל על עצים.

ציטוטים

”" אל תסתכלי על היופי כי אם על האופי."“

הקשר הרב דורי