מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של השם: חדד – מועלם – עילם

סבא שלי ואני בקשר הרב דורי .
סבא שלי למד בבית ספר כאברי
קורות החיים של סבא

הסיפור של סבא משה עילם

סבא מספר

"נולדתי בעיר בגדאד שבעירק בשנת 1943 לרחל ויוסף מועלם.

אנחנו שייכים למשפחת חדד, האבא של הסבא שלי היה המורה של יורש העצר של עירק והמלך לא הסכים שהבן שלו ילמד אצל מסגר (חדד) לכן שינה לנו את שם המשפחה למועלם (שזה מורה).

כשעלינו לארץ והייתי בצבא קבע וביקשו ממני לעברת (להפוך לעברית) את שמות המשפחה ובחרתי את השם עילם מכיוון שזה דומה למועלם ועילם הייתה בימי קדם באזור בגדד של היום.

עילם "עֵילָם הייתה ממלכה קדומה שהתקיימה בדרום-מערב פרס בין האלף השלישי לפנה"ס, ועד לשנת 539 לפנה"ס, בה נכבשה על ידי הממלכה הפרסית ונטמעה בה. עילם היה עם לוחם עוד מימי קדם, והמקרא מספר על מלכם כדרלעומר, שיצא למסע כיבוש לעבר הירדן והנגב. כמו כן, העילמים נלחמו מלחמות רבות גם נגד האשורים. בימיו של יהויקים רצו העילמים להילחם בכשדים ולמנוע מהם את כיבוש ארצם. שנה אחת לאחר גלות יהויכין, נלחמו הבבלים בעילם, ובמלחמה זו ניצחו הבבלים". (ויקיפדיה).

 סבי בבית הספר

תמונה 1

בשנת 1966 התחתנתי עם אסתר בז'רנו שהיא הילדה הראשונה שנולדה בתל ברוך. קנינו בית במעוז אביב מהאלוף מוקה לימון שהיה מפקד חייל הים במבצע הברחת ספינות שרבורג מצרפת לישראל. בשנת 1968 נולדה בתי הבכורה אדוה ואחריה בשנת 1973 נולד גל אחיה הצעיר. אדוה התחתנה עם אלון ובשנת 2005 נולד בן ואחריו נולד בשנת 2008 אדם אחיו הצעיר.

מגיל צעיר הייתי הולך למשחקי כדורגל של הפועל תל אביב בבאסה שהוא המגרש הישן שבמקומו הוקם בלומפילד ומאז אני אוהד של הפועל תל אביב וכך גם בני גל ונכדי בן וזה עושה אושר גדול שנכדי משחק בקבוצת הילדים הפועל תל אביב. יש לנו מנוי ואנחנו הולכים לכל המשחקים שמשוחקים בהיכל שלמה שהוא המגרש בית של הפועל כבר כ – 3 שנים.

עכשיו כשבן בן  12 בעוד שלושה חודשים הוא רוצה להתחיל לשחק בקבוצת הנוער לכדורסל של הפועל.

הזוית האישית

אנחנו רוצים לאחל אחד לשני שיהיה לנו עתיד טוב שיהיה לנו כיף וכל טוב.

מילון

עלייה
לעלות לארץ אחרת ולא להישאר בארץ שבה עליתה ממנה .

עילם
עֵילָם הייתה ממלכה קדומה שהתקיימה בדרום-מערב פרס בין האלף השלישי לפנה"ס, ועד לשנת 539 לפנה"ס, בה נכבשה על ידי הממלכה הפרסית ונטמעה בה. עילם היה עם לוחם עוד מימי קדם, והמקרא מספר על מלכם כדרלעומר, שיצא למסע כיבוש לעבר הירדן והנגב. כמו כן, העילמים נלחמו מלחמות רבות גם נגד האשורים. בימיו של יהויקים רצו העילמים להילחם בכשדים ולמנוע מהם את כיבוש ארצם. שנה אחת לאחר גלות יהויכין, נלחמו הבבלים בעילם, ובמלחמה זו ניצחו הבבלים.

ציטוטים

”אף פעם לא לוותר “

הקשר הרב דורי