מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גלגולו של הסדין הרקום

אני ונכדתי הילה
הסדין הרקום שעבר מדור לדור
חפץ בעל משמעות

שמי מיכל, סבתא של הילה זריהם, עמה אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי.

רקע

נולדתי בתוניס ועליתי ארצה בשנת 1953, כשהייתי בת שנתיים וחצי. גדלתי במושב ניר יפה שבחבל  תענך. "המושב הוקם בשנת 1956 על ידי עולים מתוניסיה כחלק מהמבצע ליישוב חבל תענך. מייסדיו אורגנו לעלייה והתיישבות עוד בתוניסיה ופסחו על שלב המעברות. למרות זאת סבל המושב בשנותיו הראשונות מקשיים כלכליים וחברתיים חריפים ושיעור העזיבה בו היה גבוה יותר מאשר ביישובים אחרים בחבל תענך". (ויקיפדיה)

למדתי בבית ספר היסודי נור יפה. בית ספר תיכון למדתי בבית ספר חקלאי בחדרה. בהמשך התחתנתי ונולדו לי שלשה ילדים. הילדים שלי בוגרים כולם התחתנו ויש לי נכדים. מרבית השנים עבדתי בחברת רפא"ל.

הסדין הרקום

אני מבקשת לספר על גלגולו של סדין במשפחתנו. הורי עלו מתוניס. אמי מאוד אהבה לקרוא סיפורים ועסקה במלאכת יד. יש לי 9 אחים ואחיות. כשאחי יוסף נולד, אמי רקמה לו סדין מיוחד רקום בעבודת הרקמה היפה שלה. אני ויוסף אחי, היינו בקשר מאוד מיוחד. כאשר אני התחתנתי ונולדה לי בת קיבלתי את הסדין הרקום מתנה ושמרתי עליו מכל משמר. כשבתי הבכורה התחתנה העברתי לה את הסדין הרקום, שעובר במשפחתנו מדור לדור…

הסדין הרקום אותו רקמה אמי

תמונה 1

בתי מאוד התרגשה לקבלו. בתי שומרת על הסדין ושבנה הבכור יגדל ויתחתן, היא תעביר לו את הסדין הרקום  ותספר לו את הסיפור המשפחתי.

הזוית האישית

מיכל: במסגרת מפגשי התכנית כל אחד בחר לספר סיפור על אירוע או חפץ מיוחד, אני בחרתי לספר על הסדין הרקום העובר מדור לדור במשפחתנו.

מילון

חבל תענך
תענכים או חבל תַּעְנַךְ הוא אזור התיישבות בדרום עמק יזרעאל, בין עפולה בצפון לפאתי ג'נין בדרום, המונה כ-4,000 תושבים. החבל נקרא על שם העיר המקראית תַּעְנַךְ המזוהה בתל תענכּ הסמוך מדרום מערב, וכל יישוביו שייכים למועצה אזורית הגלבוע.

ניר יפה
המושב הוקם בשנת 1956 על ידי עולים מתוניסיה כחלק מהמבצע ליישוב חבל תענך. מייסדיו אורגנו לעלייה והתיישבות עוד בתוניסיה ופסחו על שלב המעברות. למרות זאת סבל המושב בשנותיו הראשונות מקשיים כלכליים וחברתיים חריפים ושיעור העזיבה בו היה גבוה יותר מאשר ביישובים אחרים בחבל תענך. ויקיפדיה

ציטוטים

” קיבלתי אותו מתנה ושמרתי עליו מכל משמר.“

הקשר הרב דורי