מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיניאולוגיה של משפחת קיבוץ גלויות

סבתא רותי וענבל
המשפחה המורחבת בבת מצווה של אמא של ענבל
משפחתה של ענבל פינקו

ענבלי פינקו נולדה בארץ, במדינת ישראל. היא צברית. ואין מי שמגלם יותר ממנה את קיבוץ הגלויות של ישראל.

מצד אביה, סילויו, היא בת למשפחה שהגיעה מרומניה, סבא מרצ'ל, מהנדס חשמל במקצועו סבל מהשואה וסבתא מוניקה, מורה לצרפתית נולדה לאחר השואה. הם עלו מרומניה עם שני ילדיהם בשנת 1978. אבא של ענבל נולד ברומניה ועלה לארץ כילד קטן. לענבל יש דודה ודוד ושני אחיינים המתגוררים כיום ברומניה.

מצד אמא שלה, תמר, ענבל היא דור תשיעי בארץ מצד סבתא רותי ורק דור שני מצד סבא אורי.

משפחתה של סבתא רותי בצד של אמה הגיעה לארץ ישראל בשני גלים. בגל הראשון הגיעה המשפחה מגרוזיה בסוף המאה ה-18 לעיר חברון. בראשית המאה ה-19 נולדה סבתא רבתא אביגיל שהייתה הדור הראשון שנולדה בארץ ישראל. הצאצאים של המשפחה התחתנו עם בני משפחת אדג'קיקה שהגיעו לארץ ישראל מגרוזיה באמצע המאה ה-19. אבי המשפחה הגיע לארץ ישראל ברגל בליווי חמורים ומשום כך נקראה המשפחה משפחת אדג'קיקה – חאג' יצחק שעלה לארץ ישראל ברגל כמו שהמוסלמים עולים לרגל למכה. התקופה הייתה תקופת השלטון התורכי בארץ. משפחת אד'גקיקה הייתה משפחה עשירה שירדה מנכסיה עוד לפני שהוקמה מדינת ישראל.

מצד אבא של סבתא רותי – סבא רחמן נולד בשנת 1899 ועלה לישראל בראשית שנות ה-20 של המאה ה-20. כאן מצא סבא רחמן את סבתא רחל ילידת הארץ למשפחה העשירה והמכובדת, סבתא רחל הייתה דוברת עברית, משכילה יחסית ודוברת 6 שפות. מבין 6 הילדים שנולדו להם סבתא רותי היא החמישית.  סבתא רותי היא כלכלנית ועבדה שנים רבות במשרד האוצר ובמשרד הכלכלה וסיימה את הקריירה הממשלתית כמנהלת הכללית של הרשות לתכנון כלכלי ולאומי של ישראל. עד היום היא מנהלת משרד ליעוץ כלכלי עצמאי עם שותפה, פרופ' עזרא סדן.

סבא אורי נולד בגרמניה ועלה לארץ עם מרבית בני משפחתו בשנת 1935. על דלת הקליניקה של סב משפחת לוונטל (משפחת לוי לשעבר שניסתה להתערות בתרבות הגרמנית עד תום), רשמו פורעים נאצים – יהודים החוצה! וזאת – על אף שהיה ממכובדי הרופאים בבראונשוויג עיר מושבו. בהחלטה אמיצה הוא מכר את כל רכושו בפרוטות ויתר על "מעמדו" המכובד ועלה לישראל. חבריו ניסו לשכנע אותו שהכוונה היא ליהודים אחרים לא ליהודים כמוהו אך הוא לא השתכנע. סבא אריך לוונטל הגיע בעליה החמישית לארץ ישראל, בתקופת המנדט הבריטי והשתתף בהקמת רמות השבים. הוא עבד כאחד הרופאים הראשונים שעסקו באונקולוגיה בישראל. רדיום שהוברח בתוך מקלות טיול מעוצבים אפשר לו לעסוק בכך. סבא אורי גם הוא בחר להיות רופא ולאחר ששירת כטייס ונפצע הוא עבד כרופא פסיכיאטר פסיכואנליטיקאי. הוא זה שהחליף את שמו ללובנטל כאשר נדרש לעברת את השם הלועזי כאשר נשלח כטייס מטעם המדינה בראש משלחת שהוזמנה לארצות הברית.

כך אנו מגלים שהשורשים של משפחתה של ענבלי בארץ הזאת משתרגים על פני 220 שנים והמוצא של משפחתה הוא מרומניה, מגרמניה ומגרוזיה. כדי להרחיב את התמונה כדאי להזכיר כי לענבל יש 3 בני דודים שבהיסטוריה שלהם יש עולים שהגיעו מבולגריה. ואם בודקים את שאר חלקי המשפחה של סבתא רותי הרי מבין 5 האחים שלה יש קשרי נישואין עם אמריקאית, עם אוסטרית, עם הונגריה ועם פולני. בני הדודים התחתנו גם עם יוצאי איראן, רוסיה, צרפת ומרוקו.

האם יש קיבוץ גלויות רחב מזה?

הזוית האישית

ענבל: נהניתי לכתוב עם סבתא ולמדתי את סיפור המשפחה.

רות לובנטל תרמה שני סיפורים נוספים למאגר המורשת. לקריאתם לחצו על הקישורים:

המלחמה הפרטים שלנו במנדט הבריטי

אם באמת רוצים, מצליחים – רות לובנטל

מילון

צברית
מישהי שנולדה בארץ ישראל

ציטוטים

”האם יש קבוץ גלויות רחב מזה?“

הקשר הרב דורי