מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיליתי פצצה באוטובוס בשכונת בית – וגן

מרינה - חיה ונכדתה אבישג
מרינה - חיה
האסון שנמנע

נולדתי בשנת 1963 בטג'יקיסטן שבברית – המועצות לשעבר. עליתי לישראל בגיל 13 עם הורי ושניים מאחיי. 
בשנת 1977 נסענו מטג'יקיסטן ברכבת למוסקבה, ממוסקבה טסנו לאוסטריה ומשם לישראל.
 
קשיי הקליטה בישראל
הסוכנות היהודית עזרה לנו בקליטה בארץ. אני זוכרת שקיבלנו חמש מיטות ברזל עם מזרנים דקים, קיבלנו חמש כפות, חמש צלחות, חמש כריות וחמש שמיכות. אני זוכרת שכל מה שקיבלנו היה חמש. הבית היה ריק לגמרי, ישבנו על הרצפה, כי לא היה לנו כסף לקנות דברים לבית. הייתה אז אינפלציה במדינה והמחירים לכל דבר היו גבוהים מאוד. ההורים שלי לא ידעו את השפה והיה להם קשה מאוד. לאחר כמה ימים שהיינו כבר בארץ, אימי שלחה אותי לקנות מצרכים לבית.
אני זוכרת ששמחתי מאוד שיכולתי לצאת לקניות ולהבין את השפה. אחרי תקופה של חודש, הגיעו אנשים דתיים לבית הורי והציעו להם לשים אותי בפנימיה של בנות בירושלים. הפנימייה הייתה בשכונת בית וגן, ליד מוזיאון יד ושם. בפנימיה למדתי עברית תוך חצי שנה ואפילו הייתי מתקנת את המורות שלי על שגיאות דיבור. בסיום הלימודים, עשו לי מבחן ואמרו לי שאני מתאימה להיות גננת. רשמו אותי לבית – ספר למורות.
באותה שנה, שנת 1977, בית – הספר שלי וכל רחוב בית וגן היה ממולכד בפצצה. אני זוכרת היטב את הפיגוע. שהייתי באוטובוס, הנהג עצר בתחנה ליד בית – הספר ואז ראיתי שם שעון. מיד אמרתי לנהג. הנהג הבין שזו הפצצה והלך להזעיק את המשטרה. המשטרה ניטרלה את הפצצה ובכך נמנע אסון כבד בחסדי שמיים. 
לאחר המקרה הזה, פחדתי להמשיך ללמוד בירושלים וחזרתי לבית הורי. מצאתי עבודה כשוטרת וויתרתי על המשך לימודיי. 
 
העשרה
 
הסוכנות היהודית: "ארגון יהודי, כלל עולמי, שמרכזו בישראל. הסוכנות פועלת מכספי תרומות ובשותפות עם תורמים מרחבי העולם ומישראל. הסוכנות הוקמה בשנת- 1929 במטרה לעודד עליה לארץ- ישראל ולסייע לעולים בימים הראשונים לעלייתם לארץ, באמצעות מערך תמיכה רחב".
 
שכונת בית וגן: "שכונה במערב העיר ירושלים. השכונה נוסדה בשנת- 1926 כאחת משכונות הגנים שהוקמו בירושלים בימי המנדט הבריטי, על- ידי הסתדרות "המזרחי" וארגון "בני- ברית", כשכונה מעורבת- דתית וחילונית.
בסמוך לשכונה, נמצא מוזיאון יד ושם, שהוא מוסד רשמי להנצחת זכר השואה בישראל. יד ושם מופקד על תיעוד תולדותיו נשל העם היהודי לפני השואה ובמהלכה, הנצחת סיפור חייהם וזכרם של מיליוני הנספים והנחלת מורשת השואה לדורות הרבים.
ויקיפדיה
תשע"ו

מילון

אינפלציה
מונח כלכלי שמתאר תהליך של עלייה מתמשכת של המחירים במדינה.

פצצה
כלי נשק בדמות מתקן נפץ, העשוי לרוב ממכל מתכתי הממולא בחומר נפץ. חומר נפץ זה, כשמתפוצץ יוצר הרס רב כתוצאה מהדף ורסיסים. מלכוד פצצה- הטמנת פצצה שיכולה להתפוצץ כאשר נוגעים בה או מפעילים אותה בשלט רחוק או על- ידי שעון עצר. נטרול פצצה- הפסקת פעולת המנגנון שאמור לפוצץ את הפצצה.

ציטוטים

”אין שום דבר שקורה במקרה. מקרה אותיות - רק מה'.“

הקשר הרב דורי