מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גילינו על ההיסטוריה המשפחתית רק כשעלינו לארץ

סבתא, סבא ואני במפגשי התכנית
מצד ימין בתמונה - סבתא. ממש מעליה - סבא
סיפורה של משפחת ברזנר

הכל התחיל בשנות ה- 20 של המאה הקודמת, במערב אוקראינה חיו 9 אחים.

משנת 1922 ועד שנת 1932 עלו ארצה 7 מהם. השבעה בנו את הארץ, לחמו בשבילה ואהבו אותה. 2 האחים שנותרו באוקראינה, מיכאל (שהיה סבא רבה רבה שלי) ורחל. ב- 1941, כשהנאצים פרצו לברה"מ, מיכאל נשאר בעירו הכבושה כדי לארגן כוח פרטיזנים. שכנו הפולנים הלשין עליו לנאצים, הוא נתפס והוצא להורג. רחל ז"ל נהרגה בגטו שבלבוב.

לצערנו, לא ידענו מה עלה בגורלם של אלה שעלו לארץ עד שנת 1990 כשעלינו לארץ. כשעלינו ארצה נדהמנו לגלות משפחה גדולה ומאוחדת, שמונה יותר ממאתיים אנשים. זכינו להכיר את שרידי שבעת האחים שעלו לארץ.

יעקב ואיילה הם אלו שפתחו את עינינו להיסטוריה המשפחתית.

צפרא דוויק-חרמוני, בתו של יעקב, כתבה ספר בשם "בילי חיה" על משפחתנו. הספר מספר על החיים בתל אביב, כשעוד היתה שכונה, על אחיה שנהרג בצורה טרגית בילדותו ועל אחיה עודד חרמוני, שהיה גיבור ישראל ונהרג במלחמת יום הכיפורים בדרכו לקו החזית בסיני. עודד היה, בין היתר, הנשיא הראשון בישראל של הסטודנטים וגם ראש עיר הסטודנטים בתל אביב.

תמונה 1

מצאתי ברשת ראיון עם עודד בזמן ששימש כיו"ר הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב.

בדרום העיר תל אביב, ברחוב סגולה מס' 2 פינת שדרות ירושלים מס' 5 נמצא בית משרדים גדול.  המבנה, שהוקם בתקופת המנדט הבריטי שופץ בשנים האחרונות באופן יסודי. על הקיר בפינה הצפון-מערבית של המבנה מותקן שלט הקדשה: בית עודד על שם רב סרן עודד חרמוני, איש חינוך וחזון, נפל במלחמת יום הכיפורים.

תמונה 2

סבא שלי, מיכאל, נולד באוקראינה בשנת 1946, הוא היה מהנדס בניין בברה"מ ובארץ הוא המשיך את המסורת המשפחתית לבנות את הארץ. אפשר לומר שהוא השאיר עקבות בכל הארץ, מצפון ועד דרום, הוא בנה מבנים חשובים ועוד דברים אחרים.

סבתא שלי, אלה, נולדה בעיר אודסה שבאוקראינה, היא למדה באקדמיה למוסיקה ולימדה גם בברה"מ וגם בארץ לנגן בפסנתר.

אם אני צריכה לסכם את הסיפור הייתי אומרת שההיסטוריה המשפחתית שלי מאוד מורכבת וייחודית והסיפור המשפחתי שלי עוד רחוק מלהיגמר…

מצגת – מסע אל העבר

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת מפגשי התכנית בביה"ס "רעות"

מילון

בית עודד
מדרשה חינוכית ביפו לחיילי הגיס

ציטוטים

”אדם נחוש אף פעם אינו מאבד תקווה, ותמיד יש לו סיבה לקוות“

הקשר הרב דורי