מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיוסו של ברוך בעלי, למלחמת יום הכיפורים

סבתא במהלך מפגש הקשר הרב דורי
תמונה מהילדות
בין איראן לישראל

בקיץ 1973 הוזמן בעלי, ברוך על ידי משרד החקלאות של אירן לבדוק אפשרות של הקמת תחנות מחקר והוראה בשיטות השקיה שונות.

סבא ברוך שהיה אגרונום ודוקטור לחקלאות התמחה בהשקיה נסע לאירן על-מנת לעזור להם בפיתוח התחום ונעדר מהארץ כשלושה חודשים. ברוך שב ארצה לביקור בערב יום הכיפורים היום בו חל יום הולדתו ה-37, כשהוא שב הביתה ישבנו כל המשפחה וחגגנו את יום הולדתו ולא חשבנו בכלל מה הולך לקרות לנו ולמדינה עוד כמה שעות.

למחרת יום שבת בשעה שתיים בצהריים, במהלך יום הכיפורים ישבנו בביתנו בשקט ופתאום נשמעה דפיקה בדלת. כשפתחנו את הדלת להפתעתנו הגדולה ניצבה שם חוליה המגייסת חיילים בשעת חירום, ובידם היה צו גיוס מיוחד למילואים.

הפתעתנו הייתה גדולה מאוד מפני שלא היה לנו מידע שפרצה המלחמה, זה היה במהלך יום הכיפורים ולא שמענו רדיו ולא ידענו על פרוץ המלחמה. כשהדלקנו את הרדיו התברר שנפתחה מלחמה וצבאות ערב הפתיעו אותנו ותקפו את מדינת ישראל. ההפתעה הלא נעימה שלנו הייתה כפולה ומכופלת, מפני שברוך שב לארץ במיוחד אחרי שלושה חודשים לביקור קצר (זה מה שחשבנו) ושמחנו שזה יוצא ביום הולדתו, ובנוסף מדינתנו הייתה במלחמה באופן מפתיע וללא ידיעתנו עד אותו רגע כמובן.

בליבנו חשבנו שזה יצא כאילו ברוך בעלי הגיע במיוחד למלחמה, לקחת חלק ולסייע למדינת ישראל במאמץ הגדול במלחמת יום הכיפורים, במלחמה שגבתה ממדינתנו כל כך הרבה. ההפתעה והחרדה היו גדולים כי לא ידענו מה מחכה לנו במובן האישי ובאופן הרחב יותר של מדינת ישראל. אלה היו רגעים קשים מאוד מבחינה אישית.

ברוך שירת שלושה חודשים כקצין בחיל שריון באזור הדרום ושוחרר לבסוף בהיתר מיוחד על-מנת לחזור לאירן על פי דרישתם שם, בכדי להמשיך לעזור ולסייע להם בפיתוח.

ברוך נפגש עם השאח הפרסי ריזה פאהלווי, השליט של אירן שבאותו זמן היה שליט כל יכול שהיה בקשר טוב עם ישראל, לו הוא סיפר על שיטות ההשקיה החדשות שפותחו אז בארץ כמו טפטוף והסביר לו על עבודתו ותרומתו לפיתוח נושא ההשקיה.

ברוך קיבל את ברכתו של השאח לפתוח תחנות מחקר וללמד את החקלאים ואת המהנדסים להשקות בשיטות השקיה מודרניות כמו טפטוף.

משפחתנו שהתה באירן במשך שלוש שנים לסירוגין, שם גרנו בטהרן ובננו ערן למד שם בבית ספר ישראלי ושמר על קשר עם חבריו וכיתתו בארץ. חווית שהותנו באירן היא חוויה בלתי נשכחת ואני זוכרת אותה חוויה מרגשת וחיובית עד היום.

 

הזוית האישית

סימה ועמיר: למדנו המון ונהנינו אחד עם השני

מילון

אגרונום
מומחה לחקלאות

ציטוטים

”מי שיש לו למה, יוכל לסבול כמעט הכל “

הקשר הרב דורי