מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גידי ומלי מגן ומכון אבשלום

יערה קטרי ומלי מגן שהחליפה את גידי מגן
סבא גידי לפני 30 שנה בטיול בגולן
אהבת הארץ של גידי מגן בעקבות מכון אבשלום

שמי יערה השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי, גם עם סבא גידי וגם עם סבתי מלי שניהם סיפרו לי על מכון אבשלום.

מכון אבשלום / גידי מגן

מכון אבשלום זה לא סתם מרכז לימודים

למכון אבשלום מכל הארץ נוהרים

בלב תל אביב עם מגרש חנייה

כל מי שאוהב ובלבו נשמה

 

קצת שונה ואולי גם מוזר

לומדים בו בגיל מאד מאוחר

בלי מתח בלי בחינות מי פה יעיז

לומדים לאהוב את הארץ מבלי להרגיז

 

במכון אבשלום את הארץ היפה תפגוש

את יענקלה את יואב את אביבה וגם את שוש

לרכוש השכלה וגם קצת דעת

את תולדות ארץ ישראל רוצים הם לדעת

 

להכיר את הארץ בכל יופייה

ללמוד על מה שהיה בתקופה הקדומה

להכיר כל פרח כל אבן כל ציפור

להבין את אשר היה לפני אלף שנות אור

 

מכון אבשלום זה מקום מפגש

לצעיר צעירה ולמבוגר ממש

קצת אהבה והרבה לימודים

מקום שלבוא אליו ממש נעים

 

מכון אבשלום הוא עולם ומלואו

ואינך חפץ כלל לסיימו

משאת נפשם של כל התלמידים

להמשיך ללמוד בו כל החיים

 

ארץ ישראל זה אני אתה וגם את

אותך ארץ אנו אוהבים יותר מקצת

הכול בזכות אותו מכון אבשלום

שלנו הקנה אהבה לכל מקום ומקום

 

נחזיק אצבעות למי שעל המכון מופקד

אנחנו תמיד נהיה רק בעד

שיעמוד כוחכם לאורך שנים

לתפארת מכון אבשלום ולתלמידים.

תמונה 1
סבא מספר על מכון אבשלום – איך זה התחיל?

סבתא מלי למדה במכון אבשלום והשלימה לימודים כמדריכת טיולים בארץ בשנתיים של לימודים. בשלב מסוים של הלימודים סבתא הייתה בהריון בחודש התשיעי ואז התקיים סיור בירושלים במסגרת הלימודים, וסבתא קיבלה רשות לצרף אותי כדי לשמור ולעזור לה אני זוכר כמו אתמול שעמדנו בנקבת השילוח בעיר דוד "הצצתי ונפגעתי" ומאז חיי מתחלקים לשניים לפני ואחרי מכון אבשלום.

תמונה 2

 

התחלתי ללמוד במכון שהיה באוניברסיטת תל אביב ברבות הימים הפכתי לחונך לכיתת לימוד כתלמיד אני בתפקידים שונים במכון אבשלום: כחונך, מלווה כיתה, מייצג את התלמידים בפני ההנהלה ואת ההנהלה בפני התלמידים, במסגרת התפקיד הייתי גם מספר פעמיים אחראי על מחנות לימוד מרוכזים של שלושה וארבע ימיים כולל לינה במקומות שונים בארץ.

תמונה 3

כשהתלמידים (אנשים מבוגרים) סיימו 3 שנים של לימודים לפי תכנית מובנית שנקבעה מראש היה מפגש במקווה ישראל שכלל סיור בבית הספר החקלאי והתאספנו בבית המורים הישן לברכות קבלת תעודות וכיבוד. היום לומדים במכון אבשלום כ- 3000 תלמידים כולל המגמה "שביל ישראל " שזוכה להצלחה בלתי רגילה. היום יוצאים במתכונת דומה רק שלושה ימים חמישי שישי שבת והיום מאפשרים לבני זוג להצטרף או לתלמידים לשעבר ואורחים דבר שאז לא היה מקובל.

כשרכזת המגמה לא יכלה לצאת מסיבות שונות הטיל עלי מנהל המכון את ניהול הקמפוס במקומה. זכור לי קמפוס אחד במיוחד שהתקיים בעין גדי יצאו כשבעה אוטובוסים אז יצא המכון לקמפוס אחד (היום יוצאים בשני מחזורים בגלל מספר רב של תלמידים) הקמפוס (מחנה הלימוד כולל לינה  הוא שם דבר עד היום ומאפיין את מכון אבשלום).

תמונה 4

בדרך כלל הייתי נשאר עם כיתה כ- 5 שנים מסיים ופורש מהמכון כל פעם שסיימתי קרא לי המנהל לחזור חזרה ולקחת עלי שוב תפקיד של מלווה כיתה. יום אחד הוא ביקש אותי לקחת כיתה מיוחדת וללוות אותה שאלתי מה זה מיוחדת ואז הוא אמר זה תלמידים שנכשלו בבחינות או שלא רצו לעבור בחינות כניסה הסכמתי כי חשבתי שלא צריך לעשות בכלל בחינות כניסה למי שרוצה ללמוד לימודי ארץ ישראל כאשר אין צורך לקבל תעודה והלימודים הם לצורך העשרה בלבד.

הרבה טיולים שעשיתי במסגרת הלימודים במכון אבשלום הייתי לוקח את המשפחה ילדים ונכדים ומטייל איתם בארץ וכך קשרתי את הלימודים במכון אבשלום למשפחה המורחבת והכנסתי בהם את האהבה לטיולים בחלקי הארץ השונים ברגל וברכב. חלק מהטיולים כולל לינה בשטח או בצימרים ואכסניית נוער והיום כשהם מטיילים לבד או עם חברים אני רושם זאת לזכות מכון אבשלום. לא פעם הם באים להתייעץ אתנו לאן כדאי לטייל.

אני עדיין ממשיך במכון אבשלום ללוות כיתות וגם שומע הרצאות ויוצא לטיולים וכמעט באופן קבוע מצרף את מלי רעייתי ( סבתא של יערה ) לטיולים ולאירועים השונים. אני תמיד אומר שמכון אבשלום זה הבית השני שלי ואהבה השלישית  (הראשונה זאת סבתא מלי השנייה זה הנכדים והשלישית זה מכון אבשלום).

תמונה 5

סבא מספר: לסיום אני רוצה לספר שאחרי 20 שנות פעילות במכון (חונכות) עשיתי מסיבה בחצר הבית לציון 20 שנה הגיעו 350 איש. מלי סבתא של יערה אמרה שלא מתאים להודיע במעמד הזה על סיום תפקיד וכך בעצם נשארתי עד היום במכון. המפגש בחצר היה מתוכנן היטב כמו כנס מחזור, הזמנתי את כל הכיתות שחנכתי במשך השנים. זה היה ערב מרגש ומוצלח.

קישור למצגת של סבא ויערה – קשר רב דורי

המצגת שלנו

 

הזוית האישית

יערה קטרי: התחלתי את העבודה עם סבא גידי. סבתי מלי החליפה אותו, במשך העבודה היו לנו חילוקי דעות ולבסוף הגענו לפשרה. נהנתי לעבוד עם סבתי ולמדתי ממנה כמה כיף היה לה כשלמדה ועדיין לומדת את הטבע והמורשת של ארצנו אני מקווה שאלמד ממנה לטייל בזמני הפנוי ואעריך כמוה את ארצי.

מלי מגן: החלפתי את סבא גידי בקשר הרב דורי. נהניתי מאוד לעבוד עם נכדתי יערה. העבודה והתמונות הזכירו לי את הטיולים בארצנו המקסימה שערכתי יחד ולחוד עם סבא גידי במשך עשרות שנים אני מקווה שגם יערה תאהב לטייל כמונו ותלמד להעריך את המורשת והנופים של ארץ ישראל.

מילון

קמפוס
קמפוס הוא כינוי לשטח שבו ממוקמת האוניברסיטה. המונח מושאל מהשפה הלטינית ומשמעותו "שדה" או "אזור פתוח".

ציטוטים

”בשפה יום יומית הכרתי מקום ומאז אני מכור לו.“

הקשר הרב דורי