מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גיבור על קיאק

אני וסבא בעלייתי לתורה
סבא בעברו
סיפור גבורה

סבא נולד לאלכסנדר ומינה טויבין, מעפילים שהגיעו באניות בשנות ה-30 לארץ. סבא גדל בת"א… התחנך בתנועת הנוער "זבולון" ואחר בצופים.

תמונה 1

בחרתי להציג את סיפור הגבורה שלו, סיפור מעורר השראה ובעל מסר חשוב לחברה. מדובר על אירוע שהתרחש כמעט לפני 8 שנים, בחודש מאי 2009.סבא סיפר לאחר האירוע: "כדי להוריד במשקל אני נוהג מדי ערב לצאת לריצה על גדות הירקון. באותו יום ראיתי את השייטת חולפת על פני בסירה. היא חתרה יפה מאוד. כעשר דקות לאחר מכן שמעתי פתאום צעקות 'משטרה, משטרה'. הפניתי מבטי לנחל וראיתי את הקיאק שלה הפוך. על גדות הנחל עמדו אנשים רבים שהביטו מבועתים בסירה ההפוכה ואיש מהם לא העלה בדעתו להיכנס לנחל ולהציל את השייטת".

סבא ממשיך ומתאר: "מגדת הירקון הבחנתי בתזוזה של משוט וחשבתי על כך שהשייטת לכודה מתחת לסירה בתוך כיס אוויר, ושניתן להצילה. שאר האנשים צעקו תזעיקו משטרה ורק אני קפצתי למים . מתחת למים הפך את הסירה, הטה את ראשה של השייטת לאחור וגרר אותה לעבר החוף. מחוץ למים ניקה לה את הפה, שם את ראשה על החזה שלו וכך שחה יחד אתה אל החוף.  סבא גרר  גם אותה וגם את הקיאק, ומסר אותה לאנשים על המזח. כוחות מד"א הגיעו מהר מאוד, ומיד התחילו בפעולות החייאה. סבא הלך לצד והמשכיך לביתו.

פיינגולד פונתה לבית החולים "איכילוב" במצב קשה, שם אושפזה מונשמת ומחוסרת הכרה ביחידה לטיפול נמרץ. כשהתעוררה לא זיהתה את הסובבים ולא הצליחה לזכור אירועים לטווח קצר. לאחר תקופת שיקום בבית לוינשטיין חזרה לעסוק בחתירה. באוקטובר 2010 זכתה באליפות ישראל לחתירה בתחרות לרביעיות נשים במקצה ל-1,000 מטרים ואילו באפריל 2012 זכתה באליפות ישראל במקצה יחיד ל-2,000 מטרים.

תמונה 2
על כך זכה סבא לקבלת ציון לשבח על מעשה מופת למען הזולת מנשיא המדינה והתעודה ניתנה לו במסגרת טקס חלוקת אות הנשיא למתנדב לשנת  תשס"ט.

תמונה 3
באותה צניעות שבה הציל סבא את פיינגולד ולא חיפש את התהילה כך לא מרבה סבא במילים על המקרה: "התרגשתי כאשר התבשרתי שבחרו בי להדליק משואה, כאשר המוטו שלי הוא שחשוב שאנשים ילמדו לעזור אחד לשני. זה היה האינסטינקט שלי באותו רגע ואני מקווה שככה יפעל כל אדם שרואה מישהו שנקלע לצרה כמו שקרה לאחרונה שאנשים עזרו לנוסעי המטוס הקל שנחת בחוף הים של ת"א. יש כיום יותר מודעות ואני שמח שתרמתי לכך".

סבא מספר כי עד היום הוא שומר על קשר עם פיינגולד: "מדי חג יסמין מגיעה אלינו הביתה ונותנת לי ולאשתי תשורה. בכל שנה בתאריך של המקרה אנחנו חוגגים בארוחה טובה במסעדה צנועה".

סבא מספר על פעילות שהוא מקיים כדי להעביר את המסר: "יש דרישה של בני נוער לשמוע את הסיפור מהצד שלי ויצא לי להרצות בפני בני נוער. כאשר הבקשות מגיעות מנוער ובתי ספר אני נענה ברצון". בטקס הממלכתי שנערך בהר הרצל בערב יום העצמאות, 2016 הנושא שעמד בראש הטקס היה בסימן גבורה אזרחית, נבחרו 14 מדליקי משואה וכאמור סבא הוא אחד מהם.

כאשר הודיעו לו שהוא מדליק משואה הוא התרגש מאוד ולא הבין מדוע זכה למעמד כה נכבד זה. לטענתו "העניין כאן זה לא הוא אלא שאנשים יבינו שצריך לעזור אחד לשני" בהדלקת המשואה יעביר מסר זה.

הזוית האישית

היה לי מאוד כייף להשתתף בקשר הרב דורי מפני שלמדתי הרבה דברים על סבא שלי ועל סיפורה והיה לי מאוד כיף לשמוע על סיפורים אחרים.

מילון

גבורה אזרחית
כאשר אדם מעמיד את חיי האחרים לפני חייו שלו.

ציטוטים

”סבא סיכן את חייו כדי להציל את חייה של החותרת יסמין פיינגולד.“

הקשר הרב דורי