מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גזירת החיתול KORTADURA DE FASHADURA

שחר ואביב עם שמלות המשפחה
שמלה שנתפרה מהבד הלבן
מנהג יהודי טורקיה

מסורת-מנהג שהיה נהוג אצל יהודי טורקיה ואני מקיימת אותו כאן בארץ.

KORTADURA DE FASHADURA – חיתוך החיתול שמוכר גם בשם LA KAMISA DE LA VIDA LARGA הכותונת של החיים הארוכים לפני שנים, למרות שגם בימינו חוזרים לזה, היו עוטפים תינוק שנולד במין בד כדי שידיו ורגליו יהיו הדוקים לגופו. הדבר תרם להרגעת התינוק ושמירה על חום גופו. בנוסף היו כורכים סביב מותניו בד וממש מעל התבור שמים מטבע כדי למנוע אפשרות להיווצרות בקע.

4

בשולי תמונה זו מופיע התאריך 5.2.52, שהם 4 ימים אחרי שנולדתי ורואים אותי עטופה ב- FAJA. מכאן פירוש שם הטקס – גזירת הבד שיבוא במגע עם גוף התינוק, שהוא בעצם הבגד הראשון שהתינוק לובש על גופו.

מה עושים:

צריך לקנות בד לבן. מבקשים מהמוכר לא למדוד את הבד אלא לפתוח את הידיים בערך כמטר לפי ראות עיניים. לא מודדים- כי, כפי שבד זה נגזר ללא מידה, כך חיי הילד שילבש בגד שנתפר מבד זה יהיו ללא מידה. מניסיוני האישי, אחרי שאני מסבירה למוכר בחנות את המטרה לשמה נקנה הבד אני אומרת לו כך: "אני משלמת עבור מטר 1 אם זה 105 ס"מ אתה מפסיד ואם זה 95 ס"מ אני הפסדתי."

בד לבן – כך שחיי הילד יהיו גם זכים וטהורים ללא רבב. באירוע  נוכחות נשים בלבד. זהו מפגש שמח מלווה בהרבה שירה, מצאתי שיר זה ביו-טוב שהזכיר לי את קולה של סבתי –

Kante de parida

במעמד זה עושים את החתך הראשון בבד הלבן שנקנה. גזירת הבד – את החתך  הראשון בבד עושה נערה שהוריה (אמא ואבא) בחיים. כך שגם התינוק יזכה לגדול עם הורים. לאחר חיתוך הבד אפשר להתחיל במלאכת התפירה בה נתפרת כותונת ארוכה, המסמלת את התקווה לחיים ארוכים לתינוק שיוולד.

הזוית האישית

בסיפור המקורי של אימי הדרישה הייתה שהנערה צריכה  להיות בתולה – כסמל לטוהר. כמובן מעולם לא שאלתי אף נערה !!!

מילון

FAJA - מחוך
פריט הלבשה תחתונה, אשר נקשר סביב הבטן והגב.

ציטוטים

”מנהגים ומסורות מאחדות את המשפחה - חובה לשמור ולשמר אותן.“

הקשר הרב דורי