מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ג'ורג' טומס קומלוש: חייו ומשפחתו

רומי כהן (ימין) וטמי קומלוש (שמאל)
.
תיאור לידתו ילדותו חייו ומשפחתו של טומי קומלוש

טומי קומלוש ניצול שואה נולד בבודפשט הונגריה בשנת 1932 למשפחה משגשגת במעמד הביניים-עליון בעיר. לטומי אח אחד ביולוגי בשם רובי רובי נהרג בתאונת דרכים בגיל 66 בלבד. הוריו של טומי התגרשו כשהיה בן 3 לאחר הגירושים הוריו שמרו על קשר קרוב ומכבד את כל הצדדים. הוריו של קומלוש והוריו החורגים בנוסף לסבו וסבתו, הורי אביו, היו לו למשפחה גדולה ותורמת. במהלך השנים הגיעו למשפחתו של טומי אחים נוספים משני הוריו ( כל אחד עם ילדיו שלו ) טומי ורובי גדלו אצל סבם וסבתם. סבם היה סוחר אבנים יקרות וצורף, ועבד במהלך היום בעבודת נמלים על סחורתו ותכשיטיו. במהלך ילדותם, לפי סיפוריו של טומי, אחיו רובי היה "בריון", כלומר אחד שלא תרצה להתעסק איתו אבל נעים הליכות

ערב מלחמת העולם השנייה טומי היה בן 7 שנים בלבד ובכל זאת המלחמה הגיעה להונגריה ב-41, כשנתיים לאחר תחילתה. בפרוץ המלחמה בעיר מגוריו בודפשט נאלצה משפחת קומלוש למכור את בית הקיץ שהיה כ-30 קילומטרים מחוץ לעיר, כדי להתממן. כשהגרמנים הגיעו אל בית משפחת קומלוש קיבל את פניהם סבו של טומי וכשנשאל אם יש עוד יהודים חוץ ממנו בבית השיב בשלילה ונלקח אל מחנה העבודה. במהלך הזמן הקרוב משפחת קומלוש התחילה להצטמצם וחסכה כסף ליום קודר. כשנתפס אביו של קומלוש, אשר היה אדם מלומד משכמו ומעלה, ניצל בזכות כתב היד המדוקדק שלו ונשלח לעבוד במשרד במחנה. לאחר כמה זמן שלא ידעו מצבו של סבו התברר להם שסבו נורה לנהר הדנובה יחד עם עוד קבוצת יהודים, במיקום אנדרטת הנעליים על שפת הנהר.

במהלך המלחמה עברו טומי רובי וסבתם לבית מוגן של השוודים. הייתה זו דירה קטנה צרה וארוכה עם חלון שבור, שבפנימה היה חם דיו גם בלי להדליק חימום בחורף. כדי להתקיים הם חיממו שלג למי שתייה וצלו קליפות תפוחי אדמה על להבת הנרות כדי לאכלם. במהלך המלחמה רובי לימד את טומי אומנויות לחימה, הגנה עצמית וכושר. במהלך המלחמה התבהר שבמחנה העבודה שבו שהה אביו, שהה גם בן זוגה של אמו, והם חברו יחדיו כדי לשרוד את המחנה. סבתו של טומי נפטרה זמן קצר לאחר המלחמה בגיל 58 בלבד.

לאחר המלחמה הצטרף טומי לצבא האדום בהונגריה, לקומוניסטים, מתוך אמונה שהאידאולוגיה הבסיסית שהיא מה שיש לך יהיה לכולם, היא האידאולוגיה הנכונה. במהלך השנים טומי טיפס בסולם הדרגות ובשנת 1952 כשהיה בדרגת קצין הבין שהצבא דואג לשלטון, ושהעם סובל. בעקבות גילוי זה עזב את הצבא האדום והצטרף לכוחות המורדים. באותה תקופת זמן התנהלה מלחמה פנימית בתוך הונגריה, בין הצבא לעם. ביתו של רובי אחיו, נורה על ידי פגז ובשל כך עבר לגור עם טומי, אישתו אווה, וילדם.

במשך השבועות הקרובים חיפש הצבא את קומלוש בנרות להורגו. מצא את דירתו והגיע אליה. משהבין אחיו, שהיה נוכח באותה העת בבית, השיב לשלילה כשנשאל אם הוא יודע משהו על משפחת קומלוש. בחוזרו של טומי לביתו וסיפור אחיו החליטה המשפחה שהונגריה מסוכנת מאוד ועליהם להגר למדינת ישראל. לכן בשנת 1953 הגיעה משפחת קומלוש למדינת ישראל. משפחתו המורחבת של טומי עלתה ביחד איתם לארץ, חוץ משני אחים שאחד נשאר בהונגריה ואחד חי באמריקה. כיום יש לטומי ואווה קומלוש 5 ילדים 15 נכדים ו23 נינים והזרוע עוד נטויה.

הזוית האישית

אני תמיד אומר תודה על שציוותו אותי לטומי קומלוש ומודה על זה בכל ליבי. אני זכיתי להכיר אדם משכמו ומעלה. תודה רבה לך כל פעם שאנחנו נפגשים אני לומד משהו חדש לעולם לא אצליח לגמול לך כראוי אבל תמיד אנסה

מילון

.
.

ציטוטים

”אל תבטח בדת היא הגורם לכל הבעיות“

הקשר הרב דורי