מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גולני של יפה גורן

סבתא יפה ותאיר
תמונת מחזור בגדוד לאחר הפציעה
הפיצוץ הגדול בעקבות הרימון הרוסי

רקע

תחילת שנות ה-70 הייתי ביחידת גולני באזור ג'נין, שם יחידת גולני התאמנה. השנים היו שנות מלחמת ההתשה שבה התמודדנו בכל החזיתות במסגרת השירות הצבאי שלי, שירתתי כפקידה פלוגתית בגולני. בשנת 1969 התקיימו פעולות תגמול רבות מעבר לגבול, סיירת גולני נכנסה לשטח לבנון לצורך פעולה צבאית.

באותה פשיטה נהרג חייל מהסיירת, כמו-כן חיילינו הביאו רימון רוסי שלא היה בשימוש "צהלי". רימון זה שימש ללמידה בקרב יתר חיילי הגדוד. בסבב שנעשה הגיע הרימון למשרד הפלוגה לשם הכרות. למחרת בבוקר סגל הפלוגה הגיע לישיבת סגל. לפני הישיבה ירדתי מוקדם למשרד להכנת הישיבה, תוך כדי ההכנה פתחתי את המגירה השמאלית של שולחן המ"פ ולתדהמתי גיליתי רימון שלא היה מוכר.

הישיבה התנהלה כחצי שעה, ולאחר מכן הסגל עזב לעניינו,כולל המ"פ. במשרד נשארנו שלושה: קצין (מפקד מחלקה), סמל מחלקה ואני. הקצין התיישב בשולחן המ"פ הסמל ישב קרוב לשולחן המ"פ וקרא עיתון.

לפתע, בעודי מדברת בטלפון של המ"פ ראיתי את הקצין פותח את המגירה בה נימצא הרימון, מיד נשמע קול ניצרה שנפלה בצידו של המשרד. הקצין קיבל החלטה בליבו ואחז בגופו את הרימון וכך מנע אסון גדול יותר.

הקצין נהרג הסמל ניפצע קשה ואני נפצעתי בינוני. עד היום יש לי רסיסים על הגוף, בשינויי מזג האוויר אני מרגישה אותם.

סמל חטיבת גולני ( ויקיפדיה)

תמונה 1

הזוית האישית

תאיר: נהנתי לעבוד עם סבתא. הסיפור היה מעניין, והייתי רוצה לעשות את זה שוב.

סבתא יפה: חוויתי חוויה מיוחדת שבא נחשפתי לסבים וסבתות נכדים ונכדות ובעיקר הקשר עם תאיר וסיפורי האישי חשף חלק מההיסטוריה בשירותי בצה"ל.

אני וסבתא בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

 

מילון

מ"פ
מפקד פלוגה או בקיצור מ"פ הוא תפקיד של קצין בצה"ל, העומד בראש פלוגת לוחמים, בדרך כלל בדרגת סרן.

גולני
חטיבת גולני (חטיבה 1) היא חטיבת חיל רגלים סדירה בצה"ל, הנמצאת תחת פיקודה של עוצבת געש, אשר השתתפה בכל מלחמות ישראל. חיילי חטיבת גולני חובשים כומתה חומה עם סמל חיל הרגלים ונועלים נעליים שחורות. הצבע החום מסמל את הלוחמים הראשונים של החטיבה שהיו עובדי אדמה שגויסו. דגל החטיבה הוא בצבעי ירוק וצהוב המסמל את שטחי הלחימה, גם בצפון וגם בדרום. סמלה של החטיבה, הנמצא גם על תג היחידה, הוא עץ זית בעל שורשים עמוקים ביותר. על פי סברה אחרת, זהו עץ אלון ויקיפדיה

ציטוטים

”"לפתע, בעודי מדברת בטלפון של המ"פ ראיתי את הקצין פותח את המגירה בה נימצא הרימון"“

הקשר הרב דורי