מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גולני שלי – גולני של יצחק שובילי

עדי שובילי וסבא יצחק
יצחק שובילי
סיפור ילדותו של יצחק שובילי המכונה גולני

הורי עלו מתימן באוניה בשנת 1949 וגרו במעברות (צריפים) ליד ראש העין.
כשהייתה אמי בהריון שלי בחודשים המתקדמים נמסר לה לאחר ביצוע בדיקות הרופא שיש סיכוי שהעובר מת. אולם, לאחר המשך בדיקות גילו דופק ורצו לבצע ניתוח קיסרי. אז אבי הלך לרב, סיפר לו את הסיפור ונתבשר כי אין מה לדאוג, וכי בעוד יום יומיים היא תלד לידה רגילה. כך נולדתי בבית חולים אסף הרופא בצריפין בשנת 1955.
 
מיד לאחר הלידה עברנו לגור לתקופה קצרה בצריף במושב כסלון ובשנות ה-60 עברנו למושב טל שחר ומשם למושב בקוע, שם אנו גרים עד היום. 
אבא שלי

אבא שלי
 
אבי ז"ל היה עובד במשמר הגבול, ואני הבן הבכור מבין 10 הילדים במשפחה. הלכתי לגן ומשם לבית הספר ממ"ד "צלפון", שם עבדתי בחקלאות.
 
תמונת מחזור

תמונת מחזור
 
 
בילדותי שיחקתי כדורסל וכדורגל עם חברים ויצאנו לטיולים במשמר דוד. כשסיימתי את לימודי בבית הספר היסודי, עברתי ללמוד בתיכון במושב נוחם, שם סיימתי את לימודי ב-1970. בחופשות שהיו לי עזרתי להורים בשדה. בחצר המשק בביתנו היה כרם ענבים וגידלנו עופות ואווזים. אני עזרתי בכל העבודות במשק וחרשתי בטרקטור. 
 
יום אחד הורי קיבלו הודעה שמתקיים קורס ללימוד גידול פרחים בחממה. הם שלחו אותי כמובן לקורס (בן ארבעה ימים בבאר שבע בבית ספר מיוחד לגידול ורדים בחממה). עברתי את הקורס בהצלחה וקיבלתי את האישור לגדל פרחים. הורי מאד שמחו על כך.
 
בשנת 1973 השתחררתי מהצבא והמשכתי לעבוד עם הורי ולעזור בבית, עד שהתחתנתי בשנת- 1976 עם אשתי המקסימה. נולדו לנו שלושה ילדים, בן ושתי בנות. היום אני סבא ל-11 נכדים חמודים.
 
תמונת החתונה

תמונת החתונה
 
העשרה
מושב כסלון: "כְּסָ‏לוֹ‏ן הוא מושב ליד העיר בית שמש השייך למועצה אזורית מטה יהודה ומהבחינה הארגונית לתנועת האיחוד החקלאי.המושב הוקם בתקופת מבצע על כנפי נשרים (1949 – 1950), כמעברה לעולים מתימן‏. בשנת 1952 הפכה המעברה למושב בה יושבו עולי תימן שעזבו את עגור. לאחר זמן עברו עולי תימן למושב נחלה‏ ולמושב הגיעו 37 משפחות של עולים מרומניה‏".
 
מעברה: "ישוב זמני במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי ישובים ותיקים או ביישובים ערבים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העליה הגדול שלאחר קום המדינה. המעברות נועדו להחליף את מחנות העולים ונבדלו בכך שדיירי המעברה נדרשו להתפרנס למחייתם, בעוד דיירי מחנות העולים פורנסו על ידי הסוכנות היהודית".
 
משמר הגבול: "הזרוע המבצעית של משטרת ישראל שמטרתה לתת מענה לבעיות בנושאי ביטחון פנים, לוחמה בטרור, לחימה בפשיעה הקשה, אבטחת מתקנים רגישים, אבטחת האזורים הכפריים ומניעת גניבות חקלאיות, ומאבק בהפרות הסדר. מג"ב הוא כח רב תכליתי המסייע למשטרת ישראל ולצה"ל בטיפול בבעיות". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מעברה
ישוב זמני במדינת ישראל בשנות ה-50. המעברות הוקמו לרוב בשולי ישובים ותיקים או ביישובים ערבים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העליה הגדול שלאחר קום המדינה. המעברות נועדו להחליף את מחנות העולים ונבדלו בכך שדיירי המעברה נדרשו להתפרנס למחייתם, בעוד דיירי מחנות העולים פורנסו על ידי הסוכנות היהודית.

משמר הגבול
הזרוע המבצעית של משטרת ישראל שמטרתה לתת מענה לבעיות בנושאי ביטחון פנים, לוחמה בטרור, לחימה בפשיעה הקשה, אבטחת מתקנים רגישים, אבטחת האזורים הכפריים ומניעת גניבות חקלאיות, ומאבק בהפרות הסדר. מג"ב הוא כח רב תכליתי המסייע למשטרת ישראל ולצה"ל בטיפול בבעיות.

חממה
מבנה בעל קירות שקופים שנועד לגידול צמחים בתנאים מיטביים. צמחים הגדלים בחממה קרויים גידולי חממה. בתוך החממה נשמרת טמפרטורה גבוהה עבור הצמחים והיא גם מבודדת מפני רוח, ברד ושלג.

מושב כסלון
כְּסָ‏לוֹ‏ן הוא מושב ליד העיר בית שמש השייך למועצה אזורית מטה יהודה ומהבחינה הארגונית לתנועת האיחוד החקלאי.המושב הוקם בתקופת מבצע על כנפי נשרים (1949 - 1950), כמעברה לעולים מתימן‏. בשנת 1952 הפכה המעברה למושב בה יושבו עולי תימן שעזבו את עגור. לאחר זמן עברו עולי תימן למושב נחלה‏ ולמושב הגיעו 37 משפחות של עולים מרומניה‏

ציטוטים

”בחופשות שהיו לי עזרתי להורים בשדה“

הקשר הרב דורי