מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גולאבקי יעקובי מספרת על החיים באיראן

עם סבי, סבתי ודודי בבית כנסת באיראן
גולאבקי יעקבי
החיים באיראן

אנחנו תלמידות בית הספר מקיף ט' באשדוד השתתפנו השנה בתכנית הקשר הרב דורי: שילה מוטיעי, אביה אדרי, רותם לסרי, מרים קדוש. בחרנו בקשר עם הסבתא גולאבקי יעקובי שסיפורה היה מעניין ותעדנו את סיפורה. הסיפור המתועד מבוסס על המפגשים והשיחות עמה. יש להדגיש שראיון השיחה עמה התנהל בשפה הפרסית ותרגמנו אותו. (הראיון המלא מצורף בהמשך)

סבתא גולאבקי יעקובי נולדה בשנת 1950 בעיר כורדיסטן שבאיראן. באיראן שם משפחתה היה שיפרי ובארץ ג'פרי, לאחר נישואיה הפכה ליעקובי. סתא עלתה לישראל בגיל מבוגר יחסית בשנת 2005. שילה ביקשה מסבתא לספר לה על הילדות באיראן.

הסבתא גולאבקי יעקובי מספרת על "ילדותה" בכורדיסטן 

סבתא גולאבקי סיפרה: "קשה לקרוא ילדות למה שחוויתי מאחר ובגיל 12 החליטו לחתן אותי למרות שלא רציתי ולא הייתה לי מילה בנושא. לאחר שהתחתנו עברנו לגור אצל חמותי. למען האמת אלה לא היו נישואים כלל, מכיוון ששנינו היינו מאוד צעירים. לפני שהספקתי להנות מעצם העובדה שנישאתי, הייתי כבר צריכה ללמוד את עבודות הבית ולעבוד במשק בית, כפי שצופה מבנות בגילי. בגיל 14 כבר נכנסתי להריון עם בתי הבכורה ובגיל 15 היא נולדה וקראתי לה מהין.

לפני שהספקתי להגיע לגיל 30 כבר הבאתי 10 ילדים לעולם. לצערי איבדתי ארבעה מהילדים … כולם מתו ממחלות שונות, מחוסר שירותי בריאות ותברואה. בתקופה ההיא ובמקום בו חיינו גם המחלה הקטנה ביותר יכלה לגרום למוות באותה תקופה, זה לא כמו עכשיו .

הילד הראשון מת כשהיה בן שנה.  אני זוכרת שהיינו באירוע משפחתי באיראן והוא התחיל לחוש ברע, עלה לו החום, כשהגענו הבייתה עד שהספקנו להגיע לבית חולים הוא נפטר. שלושת התינוקות האחרים נפטרו מיד לאחר לידתם ושוב זה בגלל תנאי תברואה קשים, הרפואה לא הייתה מפותחת וההיגיינה הייתה לא טובה.

סבתא מספרת על המלחמה בין עיראק לאיראן

רקע – מלחמת איראן עיראק

"מלחמת איראן-עיראק (22 בספטמבר 1980 – 20 באוגוסט 1988) הייתה מלחמה בין הרפובליקה האסלאמית השיעית של איראן בהנהגתו של מנהיגה הרוחנירוחאללה ח'ומייני ורפובליקת בעת' ערבית לאומנית של עיראק בראשות סדאם חוסיין. המלחמה פרצה לאור היריבות הקשה בין המדינות, ובעקבות סכסוך גבולות באזור מחוז ח'וזסתאן… במלחמה השתתפו גם מיליציות עדתיות…והייתה התערבות מצד מספר מעצמות לרבות אספקת נשק וסיוע לוגיסטי. המלחמה בת שמונה השנים לא הביאה להישגים טריטוריאליים לאף אחת מהמדינות, אך עלתה בחייהם של כמיליון חיילים ואזרחים משני הצדדים". (ויקיפדיה)

המלחמה בין עיראק לאיראן פרצה בשנת 1980, כשסבתא גולאבקי יעקובי הייתה בת שלושים, ביקשנו מסבתא לספר לנו אם היא זוכרת את תקופת המלחמה הזו?

סבתא גולאבקי מספרת: "בשנת 1980 פרצה מלחמה בין עיראק לאיראן, מלחמה זו הביאה איתה הרס רב והמון קורבנות. היו ההפצצות מצד העיראקים, ההפצצות היו אוויריות ולכן היינו מכבים את האורות של הבית על מנת שיהיה חשוך ולא ידעו שאנחנו בבית וכך לא יפציצו את ביתנו.

אני זוכרת מתקופת המלחמה שליד הבית שלי הייתה חנות שמוכרת רק קמח. אחד מבני הבית שלי רצה לצאת החוצה, אבל הייתה לי הרגשה רעה ולא נתתי לו לצאת וכמה שעות לאחר מכן כאשר פתחנו את דלת הבית כל המקום היה מלוכלך בקמח כלומר הפציצו קרוב לביתנו – אם לא הייתי מונעת ממנו לצאת, קרוב לוודאי שהוא היה מת בהפגזה.

בחמש השנים  הראשונות מתחילת המלחמה, נשארנו בביתנו, אולם המצב רק הלך והחמיר ולכן החלטנו לברוח. לא לקחנו איתנו שום דבר פשוט נכנסנו לאוטו והחלטנו לנסוע לבית קברות כי ידענו שזה המקום הכי בטוח לנו כי זה מקום קדוש ולכן לא יפציצו שם. בבית הקברות גרנו חודש בערך ולאחר מכן נסענו לעיר הבירה טהראן, מפני שהמלחמה לא הגיעה לשם. בטהראן שכרנו חדר לכל המשפחה כעשרה אנשים וכך חיינו עד ששמענו שהמלחמה נגמרה ושבנו לביתנו. המלחמה הביאה איתה הרס וחורבן רב ולקחה איתה הרבה קורבנות וזאת הסיבה שהרבה משטחי איראן הם בתי קברות, בגלל אותה מלחמה".

התמונה צולמה בביתי באיראן כאשר הייתי בת חצי שנה בידיה של סבתי גולאבקי

תמונה 1

סבתא מספרת את סיפור העלייה לארץ בשנת 2005

שילה שאלה את סבתא מדוע החליטה המשפחה לעלות לארץ ? סבתא סיפרה: "תמיד רציתי לעלות לארץ מפני שכבר שנישאתי וכל משפחתי עלתה לארץ ולא עליתי מכיוון שהייתי נשואה והייתי צריכה להישמע לבעלי והוא לא רצה לעלות לארץ ישראל.

לאחר הרבה שנים כשרוב הילדים שלי כבר עלו לארץ החלטתנו לעלות גם כן ולהצטרף אליהם. אמא שלך לא עלתה איתנו. הייתה בעייה לצאת ממדינה ערבית עוינת. ברחנו .. השארנו את כל רכושנו מאחור, כדי שלא יחשדו שאנחנו עוזבים את איראן לתמיד. אמרנו לרשויות שאנחנו נוסעים לחופשה בטורקיה, נסענו לטורקיה ומשם עלינו למטוס לארץ ישראל.

מרים, רותם ושילה ביקשו לשמוע איך הייתה ההרגשה לעלות לארץ, לעזוב את הכל ולברוח למדינה שאתה לא יודע את המשך החיים שלך … בלי כסף, בלי כלום? וסבתא סיפרה: "אכן, היה לי קשה כי היינו צריכים לעזוב אותכם אותך ואת משפחתך, בכל זאת אחת מהבנות שלי נשארה שם וגם הדאגות, דאגתי  ולא ידעתי אם נסתדר שם מבחינת השפה או מבחינה כלכלית … אבל בסוף הסתדרנו, המדינה מאוד עוזרת לעולים חדשים. יש את המרכז קליטה באזור א' באשדוד שמאוד עזר לנו להתאקלם, בנוסף, כל אדם עולה חדש מקבל קצבה של עולה חדש, שהיא עזרה לנו מאוד לפתח את החיים בארץ ישראל, ברוך ה' הסתדרנו!

סבי, סבתי ודודי בבית כנסת באיראן

תמונה 2

הזוית האישית

שילה: במהלך התכנית שוחחתי עם סבא ועם סבתא שלי, אין לתאר אין הקרבה שנוצרה בינינו, אני שמחתי להקשיב וסבא שמח לספר ובסופו של דבר תמיד כיף לדעת עוד ועוד דברים על ההיסטוריה המשפחתית.

קישור לקובץ הראיון האישי שנערך  בפרסית עם התלמידות שילה מוטיעי, אביה אדרי, רותם לסרי, מרים קדוש ועם סבתא גולאבקי יעקובי.

מילון

כורדיסטן
כורדיסטן היא חבל ארץ הררי במערב אסיה, המכיל חלקים גדולים מהרי הזגרוס והרי הטאורוס, צפונית וצפון-מזרחית למסופוטמיה. שטחו של חבל כורדיסטן כ-195,660 קמ"ר, רוב תושביו כורדים, וכיום הוא משתרע על פני צפון-מערב איראן, צפון עיראק, דרום-מזרח טורקיה והפינה הצפון-מזרחית של סוריה. מספר הכורדים בעולם נאמד בין 25 ל-30 מיליון נפש. כ-50 אחוז מהם חיים בטורקיה (כ-15 מיליון), והיתר בעיראק (כ-5 מיליון), באיראן (כ-5 מיליון), בסוריה (בין מיליון לשלושה) ובארמניה (כ-70 אלף). יש הטוענים, כי הכורדים מהווים את הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בעולם ללא טריטוריה עצמאית. ויקיפדיה

מלחמת איראן עיראק
מלחמת איראן-עיראק (22 בספטמבר 1980 – 20 באוגוסט 1988) הייתה מלחמה בין הרפובליקה האסלאמית השיעית של איראן בהנהגתו של מנהיגה הרוחני רוחאללה ח'ומייני ורפובליקת בעת' ערבית לאומנית של עיראק בראשות סדאם חוסיין. המלחמה פרצה לאור היריבות הקשה בין המדינות, ובעקבות סכסוך גבולות... והייתה התערבות מצד מספר מעצמות לרבות אספקת נשק וסיוע לוגיסטי. המלחמה בת שמונה השנים לא הביאה להישגים טריטוריאליים לאף אחת מהמדינות, אך עלתה בחייהם של כמיליון חיילים ואזרחים משני הצדדים.

ציטוטים

”קשה לקרוא ילדות למה שחוויתי מאחר ובגיל 12 החליטו לחתן אותי “

הקשר הרב דורי