מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גדוד דב לבן

סבא שלמה עם הנכד דותן
סבא שלמה בצעירותו עם הוריו ואיחיו
היחידה הסודית של מלחמת יום כיפור

שמי שלמה רימוני, משתתף בתכנית הקשר הרב דורי עם נכדי דותן ובחרנו לתעד את סיפורי על מלחמת יום הכיפור

היחידה הסודית של מלחמת יום כיפור

התגייסתי לצבא בשנת יולי 1966 לנחל בני משקים המיועדים לפיקוד בצבא. עברתי טירונות במחנה 80 לאחר מכן יצאנו ישר לקורס מפקדי כיתות בשיבתה. מכן פוזרנו לתפקידי פיקוד ביחידות שונות בתקופת הצבא הסדיר נלחמתי במלחמת ששת הימים..בהמשך

שירתי בנאות הכיכר התקופה שביקעת הירדן הייתה ארץ המרדפים. (זאת תקופה שהמחבלים פעלו מירדן). זו הייתה תקופה קשה כל יום היינו חוטפים הפגזות.

ביולי 1969 השתחררתי מהצבא.

היחידה הסודית

בשנת 1970, נקראתי פעם ראשונה למילואים ושם התברר שרוצים להקים יחידה קומנדו ומה שנדרש מאיתנו להתנדב ליחידה. התבקשנו להתנדב מכיוון שהיחידה אמורה להיות סודית המסוכנת למבצעים מיוחדים. כל החיילים היו פייטרים היו חיילים מבני משקים של הנחל וחיילים מיוצאי סירות  למיניהם: כמו (אגוז,שקד ועוד)

ידענו שהחיים לא יהיו פשוטים ומחכה לנו עבודה קשה. היו כאלה שסירבו להתנדב. מכאן מתחיל הסיפור על יחידת דב לבן. (יחידת סיור אמפיבי). כלים המיועדים לנוע גם ביבשה וגם בים.

השם הדוב הלבן ניתן משתי סיבות:

הדוב הרוסי: (הכלים היו נשק שלל שיוצרו ברוסיה)

גדוד 88: בגימטריה 88 שווה לדב לבן.

הקמת היחידה

בשנת 1971 הוקמה היחידה ועל סגן אלוף יוסלה יודוביץ, מקיבוץ כפר מנחם, עליו הוטלה המשימה, מפקד למופת שגם זכה לעיטור המופת.

אימונים

עסקנו במילואים באימונים בלבד. פעמים בשנה היינו יורדים לשארם למרשל (מרחב שלמה), שם התאמנו גם ביבשה וגם בים, האימונים בים היו משולבים עם חיל הים: היינו עולים על נחתות שהיו משיטים אותנו ליעד מסוים ושם היינו יורדים באמצע הים מהנחתות להמשך פעולה עצמאית, האימונים היו מרתקים.

כמובן שקיוונו שלא תגיע מלחמה, שלא נזדקק ליישם את מה שאנחנו עוברים. תפקידנו היה במידה ותפרוץ המלחמה, אנחנו היינו אמורים להיות הראשונים שעוברים את התעלה בצליחה על הכלים. כל זה נישמר בסוד ורק הדרג הגבוה בצה"ל ידע מהעניין: כל המטרה הייתה שהמצרים יופתעו, יחשבו שאלה כלים שלהם וכך נוכל לעבור חלק.

לצערנו המצרים הפתיעו אותנו והמלחמה תפסה אותנו לא מוכנים וכך שכל המטרה שלשמה יועדנו לא בוצעה. למרות זאת, היחידה לחמה קשה. היחידה ספגה אבדות, היו 18 הרוגים ו – 36 פצועים ואני ביניהם. לאחר המלחמה היחידה פורקה.

לגדוד ניתן אישור מיוחד להקים אנדרטה ביד לשריון. עד היום כל שנה אנו נפגשים ועולים לאנדרטה בלטרון לזכרם של הנופלים.

הזוית האישית

קישור לסרט ביוטיוב

"יוסלה יודוביץ מספר את סיפורה של יחידת הדב הלבן במלחמת יום הכיפורים, יחידה סודית זו הוקמה אחרי מלחמת ששת הימים בעזרת בטנקי שלל אמפיבים במטרה לחצות את תעלת סואץ באופן עצמאי ולהסתנן לתוך השטח המיצרי."

 

מילון

פייטרים
לוחמים אמיצים

ציטוטים

”המלחמה תפסה אותנו לא מוכנים “

הקשר הרב דורי