מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גבורתו של סבא אברהם

סבא וסבתא
סבא רבא וסבתא רבתא
אברהם (אבא של אבא שלי) נולד בבודפשט בירת הונגריה בשנת 1930.

כשנכנסו הגרמנים להונגריה היה סבא בן 14, באותו יום הוא היה בקולנוע והוא זוכר כי אז נהג להסתובב עם חברים גויים. לסבא לא היה מראה יהודי, היו לו עיניים כחולות והוא נראה כמו גוי. כשהגרמנים הכניסו את היהודים בבודפשט לגטו, גם המשפחה של סבא נכנסה לשם. למזלו של סבא החברים הגויים שלו עזרו לו. הוא נהפך להיות שומר על שער הגטו, כששמר על השער היה מבריח אוכל לתוך הגטו מבלי שאף אחד ידע.
 
יום אחד קיבלו פקודה להוציא אלף יהודים מהגטו ולהרוג אותם על הדנובה, שהיה הנהר הגדול בהונגריה. חוץ מסבא וחבר שלו היו שם גם שני חיילים גרמנים ששמרו על היהודים. אחרי שהוציאו את היהודים מהגטו, סבא וחברו הרגו את שני הגרמנים והחזירו את היהודים דרך שער אחר וכך הצילו אותם. היה חשוב להם שגם היהודים לא ידעו שהם עשו זאת כדי שלא ילשינו.
 
היתה בעיה קשה מאוד של מחסור באוכל, הגרמנים סגרו את כל המכולות וחנויות המזון. בלילה סבא היה מתגנב למכולות ולוקח משם אוכל ומביא למשפחתו. יום אחד הלך ברחוב באזור הגטו וראה את הנאצים מסתובבים שם. הוא ראה איש יהודי זקן שנפל לו נקניק על הרצפה, הזקן ביקש ממנו לתת לו את הנקניק כי זה הדבר היחיד שנשאר לו וסבא, באופן אוטומטי, הרים את הנקניק ונתן לו אותו. מיד קרא לו אחד המפקדים הנאצים שחשד שאיננו גרמני וביקש ממנו להוריד את מכנסיו כדי לראות אם עשה ברית מילה וכך לדעת אם הוא יהודי. כך הם גילו שהוא יהודי, לקחו לו את הסמלים, האקדח והתעודה והביאו אותו למפקדה ושם התחילו לחקור אותו.
 
פתאום הוא ראה שהוריו מגיעים, סבא לא ידע איך מצאו אותם ואיך קישרו ביניהם לבינו. בלילה סגרו את המפקדה ולכן שחררו את הוריו וסבא נשאר לבד. אחר כך שוטרים גרמנים לקחו אותו ועוד אנשים ותוך כדי כך סבא הצליח לברוח. סבא התחפש שוב לגרמני והלך לחפש את חברו. הוא חיפש במרתפים של המפקדה, כי שם היו אוסרים את האנשים, מענים אותם או הורגים אותם. באחד המרתפים גילה סבא כמה גופות ואחת הגוויות נראתה לו מוכרת בגלל הנעליים. הוא ניגש אליו וראה שחברו עוד חי, הוא החליט להוציאו מהמרתף, אך היתה בעיה עם השומר בכניסה. סבא ניגש לשומר ואמר לו שקוראים לו, השומר הלך וסבי הוציא את החבר ויחד הם ברחו מהמפקדה לבית החולים, שם טיפלו בו והוא ניצל.
 
בין הגרמנים היו גם מספר אנשים טובים שלא הלשינו ואפילו עזרו. המצב היה נורא מכיוון שהגרמנים היו יכולים לפגוש יהודים ברחוב ולהכות אותם ללא סיבה. בסוף המלחמה נכנסו הרוסים להונגריה והם חילקו לכולם סיגריות וגם היו פורצים לחנויות קוסמטיקה כדי לגנוב בושם.
 
סבא הצטרף לארגון ההגנה וכך עבר עם אנשים ברגל גבולות, מגבול אוסטריה ועד איטליה ומשם באניות לישראל. סבא היה אחראי על מחסן הנשק באוסטריה ומאוחר יותר הצטרף לארגון האצ"ל.
 
תשע"ה 2015

מילון

האצ"ל
ראשי תיבות של ארגון צבאי לאומי. ארגון צבאי מחתרתי עברי, שנוסד בירושלים בשנת 1931. הארגון הוקם על ידי מפקדים שפרשו מארגון "ההגנה", בשל דרישתם לפעולה נחרצת יותר נגד התוקפנות הערבית.

ציטוטים

”לסבא היו עיניים כחולות ולא נראה יהודי, כך הצליח להבריח מזון לתוך הגטו“

הקשר הרב דורי