מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

גבורה וניצחון כנגד כל הסיכויים

דוד רפאל ואלכס
בר מצווה לדויד רפאל בן ה 86
סיפור חייו של דוד רפאל, ניצול שואה, שעלה לישראל

דויד רפאל נולד ב 31.10.1931 בגרמניה בעיר לייפציג

הבן הבכור בין שלושה ילדים, אביו היה פרופסור למשפטים ולימד באוניברסיטת לייפציג ואמו הייתה עקרת בית. בשנת 1933 אביו פוטר עקב עליית הנאצים לשלטון ועקב האנטישמיות הקשה, משפחתו עברה להולנד ואביו קיבל משרה באוניברסיטת לייבן. רפאל תמיד הרגיש שהוא שונה משאר הילדים, בבגדים, בהתנהגות ובמסורת. בזמנו הפנוי רפאל אהב לשחק בצעצועי ברזל ולמד עברית ותורה, משפחתו הייתה מסורתית ושמרו על המסורת והדת. אביו היה מאוד נוקשה ודרש מדוד להצליח בלימודים .

רפאל ומשפחתו חשו באנטישמיות ההולכת וגוברת, ונאלצו להתמודד עם איסורים קשים, על רפאל נאסר לשחק עם ילדים ברחוב כיוון שהוא יהודי. ב-1.3.1943 משפחתו הועברה לברנפלד, מחנה מעבר, בו אספו את כל יהודי הולנד, רפאל מספר כי ההולנדים תמכו בשלטון הנאצי, והציגו את המעבר למחנה כהזדמנות לחיים אחרים. ב-29.9.1943 נערכה אקציה גדולה נגד כל יהודי לייבן ולא נשאר אף יהודי בעיר.

רפאל ומשפחתו הועברו למחנה המעבר וסטרבורק , רפאל מספר כי הצפיפות שם הייתה גדולה מאוד, כמות מזון מאוד קטנה, כולם היו מאוד חרדים לעתידם. ב.4.9.1944 הם הועברו לגטו טרייזנשטט שם חל איסור ללמוד מקצועות, היה מותר ללמוד רק תורה. בגטו, רפאל הכיר בחור צעיר שהיה מורה לתורה שהתחיל להכין אותו לעלייה לתורה בבר המצווה, אך לקראת האירוע העבירו את המורה לאושוויץ ולימודיו של רפאל נקטעו והוא לא פגש את המורה יותר לעולם. בגטו התנאים היו רעים והרבה אנשים מתו מרעב וממחלות, רפאל ומשפחתו שרדו אך כולם סבלו ממחלות, במיוחד אחיו הקטן שהיה אז בן 3.

ב-8.5.1945 הצבא האדום שיחרר את המחנה והם חזרו להולנד, ההולנדים לא שמחו לראותם בחיים, והמשיכו להתייחס באנטישמיות כלפיהם, הוריו הפכו להיות מאוד קרירים ולא נתנו מקום להבעת רגשות ולשיחות על כל הקשיים שעברו. שנים רבות סבל רפאל מבדידות רגשית, כיון שלא חלק עם אחרים ולא סיפר את מה שהוא עבר, כולם שתקו וניסו להתכחש לזוועות ולטראומות. בשנת 1950 רפאל סיים את בית הספר ובשנת 1951 התגייס לצבא ההולנדי, רפאל שירת כקצין תקשורת , לאחר שירותו הצבאי התקבל לאוניברסיטה ועשה תואר בפיזיקה ומתמטיקה לאחר מכן התקדם ללימודי דוקטורט, את לימודיו סיים ב 1964, כל חייו עבד בחברות הייטק ופיתח טכנולוגיות חדשניות, אשתו של רפאל הייתה גם ניצולת שואה ואיבדה את כל משפחתה באושוויץ, נולדו להם 3 ילדים.

בשנת 1990 רפאל פרש לפנסיה ובשנת 1995 עלה לישראל. עם עלייתו ארצה רפאל החל להיות פעיל בהרבה תנועות ביניהן תנועת "שלום" והיה למנכ"ל עמותת גלש"ן – עמותה לנוער בסיכון, היה בעל תפקיד בעמותת "לילך" ויושב ראש הקהילה המסורתית באשדוד.

רפאל אומר שישראל בשבילו זה "נשמה", ושעלייתו ארצה הביאה לו הרבה ביטחון עצמי שלא הרגיש בשום מקום אחר, רפאל מאמין בכבוד האדם, בשוויון זכויות, בזכותו של כל אדם להתפתח בזכות עצמו ויכולותיו, מאמין בכלכלה ליברלית, זכויות האזרח וטוען שרק בישראל ערכים אלו יכולים להתממש.

תחביביו של רפאל הם ספורט, משחק ברידג', נגינה בכינור, תיירות, כתיבה בעברית ובהולנדית. רפאל מרבה לכתוב שירים וסיפורים על ימיו בגטו וגם על מה שקורה בימינו.

רפאל פעיל מאוד בקידום נוער אשדוד, משתתף בטקסים ואירועים ומספר את סיפורו. באחד האירועים רפאל סיפר כי לא חגג את בר המצווה והרגיש כל חייו שמשהו חסר לו. ההנהלה והתלמידים בקידום נוער באשדוד החליטו לקחת יוזמה ולחגוג לרפאל בר מצווה בגיל 86, ילדיו ומשפחתו הגיעו מהולנד לירושלים כדי להשתתף באירוע המרגש ובנוסף ערוץ 10 סיקר את האירוע.

תמונה 1
רפאל היה מאוד נרגש, וכולם מאוד שמחו בשמחתו והתרגשו עמו. הנערים, שרובם גם לא זכו לחגוג את בר המצווה התחברו מאוד לרפאל ושמחו לקחת חלק ביוזמה, לאחר האירוע רפאל אמר כי חלומו התגשם והודה מאוד על ההזדמנות.

תמונה 2

קישור לעיתון:

רפאל דויד, ניצול שואה בן 86 מאשדוד חגג בר מצווה

 

הזוית האישית

במהלך השנה אני ליוויתי את רפאל במפגשים שבועיים, רפאל עזר לי להבין מהי אנטישמיות ואיך היא יכולה להשפיע על אנשים, הוא עזר לי להתמודד עם הבעיות שלי בכך שסיפר לי איך התמודד עם שלו, למדתי ממנו שלמרות כל הנפילות שיש בחיים תמיד חשוב לקום , לעשות ולא לוותר, המפגשים עם רפאל לימדו אותי הרבה על עצמי, זו הייתה חוויה לשבת ולשוחח איתו כי הוא אדם מאוד מעניין עם סיפור חיים שיכול לתת השראה להמון אנשים.

מילון

כלכלה ליברלית
יברליזם כלכלי היא תאוריה כלכלית ליברלית השואפת לצמצם את מעורבות המדינה בתהליכים החברתיים, מתוך ההנחה שהחברה מסוגלת לאזן את עצמה אם תתן ליחיד לפעול לפי האינטרסים שלו. לטענתה לפרט "זכות טבעית" לחיים, חירות וקניין ומכאן נובעת החירות לממשם באופן חופשי בחיים הכלכליים

ציטוטים

”בגטו התנאים היו רעים והרבה אנשים מתו מרעב וממחלות“

הקשר הרב דורי