מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ג'אק לוי מפרק הפצצות משכונת היהודים

נועה יחד עם סבתא רוזה לוי, מספרת הסיפור
ג'אק לוי עם אשתו ובתו הבכורה רוזה
סיפור הצלת יהודים בזמן הפרעות ביהודי קהיר 1948

ג'אק לוי, סבא-רבא (של נועה פרידמן), חי ב"שכונת היהודים" בקהיר בראשית המאה ה-20. הוא שרת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה, במלחמה נגד הצורר הנאצי שאיים לכבוש את מצרים ואח"כ את פלסטינה (ארץ ישראל).

הוא נשא את ויקטוריה זיד אותה פגש במהלך שהותו בארץ ישראל. הם חיו במצרים לאחר נישואיהם ונולדו להם ארבעה ילדים: רוזה (סבתא של נועה), ויקי, משה וירדנה. בקיץ 1948 פרצה מלחמת העצמאות והאווירה הנוחה שהייתה בקרב יהודי מצרים התחלפה בפרעות, אותם יזמו בעיקר חברי "האחים המוסלמים". בחודש מאי החלו הטרוריסטים לתקוף יהודים ברחובות הערים במצרים ולהטמין פצצות ב"שכונת היהודים". פצצות אלה היו קטלניות ביותר, גרמו להרג של יהודים רבים ומוטטו בניינים שלמים. בכל פעם שנודע על הפסד בקרב נגד ישראל, הגיעה נקמה נגד יהודי קהיר.

יהודים צעירים מהשכונה החלו להתארגן להגנה על השכונה, מאחר והממשלה המצרית לא נקפה אצבע. כאשר איתרו פצצות הייתה ליהודי "שכונת היהודים", כתובת אחת: ג'אק לוי המכונה אל-עגלאתי (מוכר האופניים). במסגרת שירותו בצבא הבריטי, ככל הנראה בחיל ההנדסה, צבר ג'אק ידע בפרוק פצצות. פעמים רבות קראו יהודים בשכונה לג'אק והוא היה מפרק את מנגנוני הפצצה בזמן.

עדויות רבות, כתובות ובע"פ וכן העיתונות של התקופה מאשרות את סיפור ההצלה של ג'אק לוי (העיתונים המצריים: אל-אהראם, La  Bourse égyptiènne 23.9.1948, p. 3; 24.9.1948, p. 3; Le Journal d'Égypte 24.9.1948, עיתונים עבריים: מעריב 24.9.1948, הצופה 25.9.194, עדויות בכתבי העת: "יציאת מצרים שלנו 3", בני היאור 4 ועוד).

למרבה הצער, בסוף חודש ספטמבר, נקרא ג'אק מאוחר לפרק פצצה שהייתה קרובה מאד לפיצוץ. בראותו כי הפצצה מעלה עשן, קרא ליהודים סביבו להתרחק, בעוד שהוא עצמו המשיך לפרק חלק מהפצצות כדי להקטין את ממדי הפיצוץ ולהציל יהודים.

באותו היום, ה-22 בספטמבר נהרג ג'אק מהפיצוץ, עמו 19 יהודים נהרגו ו-62 נפצעו ושני בניינים קרסו. כוחות המשטרה לקחו את גופתו אחרי שרוזה בתו הבכורה נקראה לזהות את גופתו. זיכרון זה נצרב בזיכרונה עד עצם היום הזה. במהלך הפוגרום של קיץ 1948 מתו מאות יהודים והחלה העזיבה של יהודי מצרים.

יצחק רומנו, יהודי מצרי שהיה נער בשעת הפיצוץ והתרגש מסיפור גבורתו כתב שיר בצרפתית על האירוע. להלן קטע מתורגם מתוך השיר:

לוי! ג'אק לוי! צעיר נלהב

שהקריב עצמו כדי להציל את סביבתו

האם גן עדן רחב דיו

על מנת להכיל את נשמתך ההרואית?

מלאכים, השתחוו, אנשים כרעו ברך!

נשמתו של לוי הגיבור הגדול עוברת לידכם.

זיכרונך יישאר ביננו, יהיה אשר יהיה מעשנו.

הזוית האישית

נועה פרידמן משתתפת בתכנית הקשר הרב דורייחד עם סבתא רוזה לוי ממנה שמעה את סיפורו של סבא רבא שלה ג'אק לוי.

מילון

"האחים המוסלמים"
תועה אסלאמיסטית סונית שנוסדה במצרים בשנת 1928.

ציטוטים

”האם גן עדן רחב דיו  על מנת להכיל את נשמתך ההרואית?“

הקשר הרב דורי